Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

"Så får du bästa sommarorgasmen"....


asson

Rekommendera Poster

.....Så lyder Aftonbladets braskande löpsedel idag. Jag undrar vilken journalist på AF som legat och pillat sig själv till nya hittills oanande orgasmiska nivåer? Säkert så säljer en sådan löpsedel en hel del, men är det verkligen seriös journalistik hos Sveriges största kvällstidning? Kanske något för MW att ta efter. Kan bli spännande första sidor det.

 

Jag köpte Expressen istället. Deras löpsedel löd, "Här blir det sol nästa vecka"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske vore det dags att knoppa av det snaskiga i kvällstidningarna till helt fristående tidningar.

 

Det jag ser som det farligaste med kvällstidningarna är att de sprider många myter. I synnerhet avskyr jag deras motorjournalister som konsekvent ignorerar fakta. Både vad gäller trafiksäkerhet (de förespråkar höjda hastighetsgränser när de i själva verket redan är på tok för höga) och miljö. Om det bara är för att jävlas eller för att de verkligen tror på vad de säger, det vet jag inte, men de föder alla stackars oinsatta människors fördomar och myter vad gäller trafik.

Visst har de klarsynta ögonblick, men oftast har de rejäla skygglappar på...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aftonbladet är ren och skär skräpjournalistik (ok, inte allt). Min åsikt är att dagens Aftonbladet i många fall motsvarar diverse damtidningar för något år sedan. Bara skvaller och tramsigheter. Men det är uppenbarligen vad folk vill ha, eftersom Aftonbladet väljer sådant som säljer. De är inte ett välgörenhetsföretag.

 

För min egen del ser jag på nyheterna på TV istället. Då slipper man mycket av den smörja som dagens kvällspress ägnar sig åt. Jag har haft denna åsikten sedan de började med div. cancer varningar (stora rubriker med varning för t.ex soja, och två veckor senare en liten notis om att det nog inte stämde). Usch!

 

-- Patrik

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kan fråga sig om det är ett resultat av lågkonjuktur som leder till detta kvällstidningsbeteende.

Journalisterna vill egentligen jobba med seriös journalistik, men en extremt osäker arbetsmarknad gör att de tvingas stanna kvar på en tidning vars innehåll de inte riktigt ställer upp på.

Om de hade kunnat få jobb på en annan tidning skulle de kanske kunna utöva större tryck på ledningen för att få skriva om sånt de kan stå för.

 

Eller så är kvällstidningsjournalisterna faktiskt så sliskiga som de framstår.

 

Morgontidningarna blir inte påverkade av detta fenomen (om det existerar) för de är regionala (få lär ha GP utanför Västra Götaland och lika få inom Vä Gö lär ha SvD eller NWT - ingen eller liten konkurrens alltså) och säljer nästan bara till prenumeranter, så de har garanterade kunder till 95-99%.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Herregud, jag blir så frustrerad och arg!

Det är pinsamt att bara gå förbi en sådan löpsedel!!! Hur utvecklar sig detta mot framtiden???

 

Om aftonbladet och expressen lever ut lite mer i sina sanna roller så får man väl erotiska oljor och sexiga underkläder på köpet snart!!! (w00t)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Joakim Ågren
Kanske vore det dags att knoppa av det snaskiga i kvällstidningarna till helt fristående tidningar.

 

Det jag ser som det farligaste med kvällstidningarna är att de sprider många myter. I synnerhet avskyr jag deras motorjournalister som konsekvent ignorerar fakta. Både vad gäller trafiksäkerhet (de förespråkar höjda hastighetsgränser när de i själva verket redan är på tok för höga) och miljö. Om det bara är för att jävlas eller för att de verkligen tror på vad de säger, det vet jag inte, men de föder alla stackars oinsatta människors fördomar och myter vad gäller trafik.

Visst har de klarsynta ögonblick, men oftast har de rejäla skygglappar på...

Hej!

 

Huruvida en högre hastighetsbegränsning ökar trafiksäkerheten elelr ej tror jag i allra högsta grad beror på den väg det gäller och vilken bil man kör!.

 

Sitter man och kör en ny Merca,BMW eller Volvo S-80 eller nått annat i Executive class segmentet på de nya fräsha Europa vägarna ja då tror jag nog att för dem så får en höjd begränsning till 130-140 önskad efffekt dvs högre säkerhet(om man räknar i antalet olyckor). Dagens bilar är så pass bra att det känns frustrerande långsamt även i 110 vilket leder till att man känner sig rastlös och irriterad istället för avslappnad som man blir om man känner att det flyter på bra. Jag själv föredrar att åka kring 130-140 på motorväg i familjens stora Ford Scorpio i Executive Class. Känns långsamt annars!. Dock så kräver det då naturligtvis att alla skulle köra i större snabbare bilar för att systemet skulle funka. Det skulle bli en bättre rytm i tafiken vilket minskar risken för incidenter. Men när dte väl händer något så blir det naturligtvis värre vilket erfarenheter på Autobahn visat dvs färre incidenter/olyckor men dessto värre!.

 

Angående kvällstidningars journalistik så tycker jag att det nog trots allt behövs en nöjesektion för att det kan vara underhållande att läsa om(bara man har rätt glasögon på sig och inte tror på allt man läser). Men det får inte ske på bekostnad av viktiga nyheter så som sker idag samt så tycker jag inte att det passar med bantnings och sexskolor i kvällspressen nej sånt sköts bäst i andra fora såsom nätet på rådgivningssajter eller i veckopress inriktad på relationer eller om kvällstidningarna prompt måste syssla med det för att sälja mer ja då tycker jag allt att det skall stå i nån söndagsbilaga eller nått!.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kvällstidningarna har alltid varit skvallerpress, det är bara här i Sverige som ordet "tabloid" inte riktigt sjunkit in hos massorna, i utlandet är tabloidtidningarna mycket mer uppriktiga om att inte ta dess innehåll på så stort allvar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Huruvida en högre hastighetsbegränsning ökar trafiksäkerheten elelr ej tror jag i allra högsta grad beror på den väg det gäller och vilken bil man kör!.

 

Sitter man och kör en ny Merca,BMW eller Volvo S-80 eller nått annat i Executive class segmentet på de nya fräsha Europa vägarna ja då tror jag nog att för dem så får en höjd begränsning till 130-140 önskad efffekt dvs högre säkerhet(om man räknar i antalet olyckor). Dagens bilar är så pass bra att det känns frustrerande långsamt även i 110 vilket leder till att man känner sig rastlös och irriterad istället för avslappnad som man blir om man känner att det flyter på bra. Jag själv föredrar att åka kring 130-140 på motorväg i familjens stora Ford Scorpio i Executive Class. Känns långsamt annars!. Dock så kräver det då naturligtvis att alla skulle köra i större snabbare bilar för att systemet skulle funka. Det skulle bli en bättre rytm i tafiken vilket minskar risken för incidenter. Men när dte väl händer något så blir det naturligtvis värre vilket erfarenheter på Autobahn visat dvs färre incidenter/olyckor men dessto värre!.

Det handlar inte alls om kvaliteten varken på vägarna eller bilarna, tyvärr. Det handlar om den mänskliga faktorn, precis som så många gånger annars.

Reaktionstiden blir inte kortare bara för att man kör fortare, så sträckan man färdas innan man hinner reagera blir längre ju högre farten är.

Förmågan hos människan att behandla sinnesintryck är också ganska låg, och har problem att hänga med redan i måttliga farter. De flesta överskattar sin förmåga, naturligtvis, och intalar sig själva att de minsann klarar av att leka racerförare...

Detta om den ökade risken för olyckor.

 

Till sist handlar det främst om vad som händer NÄR nåt väl händer. Här är det solklart att farten dödar. En frontalkrock i motorvägsfart är i princip dödlig för alla inblandade. Nu har vi mitträcken som förhindrar det mötande, men en avåkning får nästan samma konsekvenser. Sen ska man komma ihåg att 90-vägar INTE har mitträcken, men många håller motorvägsfart där ändå, eftersom vi har en sinnesjukt generös marginal innan körkortet ryker. De flesta bilar har svårt att klara svåra krockar ens i landsvägsfart (60-70 km/h), än mindre vid energier dubbelt så stora (drygt 40% snabbare, alltså ca 100-110 km/h).

 

Sen är det naivt att tro att en höjning av högsta tillåtna hastighet på motorvägar skulle förändra nåt i praktiken.

I ett inledande skede skulle de flesta hålla sig under 130-gränsen (det är ju nästa steg efter 90 och 110), men efter att man vant sig även vid dessa farter börjar man pressa upp mot 140-150 igen. För det handlar inte om vad man egentligen kör i, utan vad man inte FÅR köra i. Svensson ser en "mild" hastighetsöverträdelse som en liten chans att slå igen mot Storebror och ett upplevt "förmynderi". Sätter man gränsen vid 200 km/h kommer de flesta med bilar som klarar högre hastigheter att köra snabbare än så.

Kritiken mot "plåtpoliserna" - automatkamerorna - är ett uttryck för detta förmynderimotstånd. För inte skulle väl nån som kör lagligt invända mot den?

Om alla höll sig till gränserna skulle ju ingen fastna på bild, eller hur?

 

Bara med enormt mycket striktare fartgränser och högre straff skulle man kunna få lite ordning på vägarna.

Jag skulle vilja se:

110 -> 80

90 -> 60

70 -> 50

50 -> 30

30 -> 15-20

 

Alla hastighetsöverträdelser ger direkt böter med 1000 kr per km/h man överstiger med, dock minst 3000 kr. Vid mer än 15 km/h över gränsen utgår straff baserat på inkomst och förmögenhet, ungefär som i Finland, så att straffet känns lika mycket oavsett inkomst eller förmögenhet.

Sen ska körkortet fråntas ALLA oavsett hur mycket man behöver det i yrket eller i privatlivet, redan vid 15 km/h över gränsen. Vill man ha det åter måste man genomgå en kortare trafiksäkerhetskurs (som man själv bekostar till 100%) och sen göra teori samt köra upp på nytt. Dock först efter tre månader.

Vid andra förseelsen blir man av med körkortet i minst ett år, plus att alla böter blir dubbelt så höga.

Vid tredje har man förverkat sitt privilegium att få framföra en bil, och man kan aldrig få körkort igen.

 

Detta skulle jag välkomna med öppna armar, men jag skulle uppskatta varje form av förstärkta medel mot fartsyndarna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst iMatte
Jag själv föredrar att åka kring 130-140 på motorväg i familjens stora Ford Scorpio i Executive Class.

Det finns statistik som Vägverket tagit fram, som visar att ca 4-5 % av alla olyckor på vägarna orsakas av tekniska brister hos bilarna, dvs trasiga bromsar etc.

Resten av olyckorna, ca 95 % beror alltså på folk som inte kan följa reglerna på vägarna. Folk som kör onyktra, för fort, inte kan regler, inte anpassar farten till väglag och väder eller ligger för nära andra bilar. Denna stora grupp av dumskallar hanteras alldeles för tolerant av stat, medier, rättsväsende och andra medborgare. Deras dumhet och intolerans orsakar stort lidande och stora kostnader.

Vi laglydiga trafikanter som dyrt betalar för vägnätet, kan inte använda det till nytt- eller nöjesresor, utan att riskera lemlästas av någon dumskalle som ska köra för fort, köra om utan uppsikt, bryta mot högerregeln eller ligga och slicka i baken.

 

Skurkar som orsakar betydligt mer lidande än hela narkotikamaffian tillsammans! Lås in dem !!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kvällstidningarna har alltid varit skvallerpress, det är bara här i Sverige som ordet "tabloid" inte riktigt sjunkit in hos massorna, i utlandet är tabloidtidningarna mycket mer uppriktiga om att inte ta dess innehåll på så stort allvar.

Så sant. Tyvärr.

 

Det är skrämmande att så många svenskar tar Aftonblaskan eller liknande baktorkmaterial på allvar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

baktorkmaterial

Nja, jag vill nog ha mjukare material... :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, det är väl sant förstås... men om man kör det genom en pappersförstörare några gånger och blandar det med vatten osv kan man säkert göra det mjukare. :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

thomas magnusson
Bara med enormt mycket striktare fartgränser och högre straff skulle man kunna få lite ordning på vägarna.

Jag skulle vilja se:

110 -> 80

90 -> 60

70 -> 50

50 -> 30

30 -> 15-20

 

Alla hastighetsöverträdelser ger direkt böter med 1000 kr per km/h man överstiger med, dock minst 3000 kr. Vid mer än 15 km/h över gränsen utgår straff baserat på inkomst och förmögenhet, ungefär som i Finland, så att straffet känns lika mycket oavsett inkomst eller förmögenhet.

Sen ska körkortet fråntas ALLA oavsett hur mycket man behöver det i yrket eller i privatlivet, redan vid 15 km/h över gränsen. Vill man ha det åter måste man genomgå en kortare trafiksäkerhetskurs (som man själv bekostar till 100%) och sen göra teori samt köra upp på nytt. Dock först efter tre månader.

Vid andra förseelsen blir man av med körkortet i minst ett år, plus att alla böter blir dubbelt så höga.

Vid tredje har man förverkat sitt privilegium att få framföra en bil, och man kan aldrig få körkort igen.

 

Detta skulle jag välkomna med öppna armar, men jag skulle uppskatta varje form av förstärkta medel mot fartsyndarna.

Man undrar ju om du har körkort eller har kört bil överhuvudtaget. Har du någonsin pendlat till ett arbete med bil?

Inför fri fart på motorvägar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det vore bra om dessa kvällstidningar, i den mån sexråd ö.h.t ska förekomma (jag anser inte det) att de åtminstone bör ha råd för HBT-folket också. Jag är liksom inte så tänd på att enbart läsa heterosexråd precis som om det inte finns något annat.:D

 

Den dag de vågar ha råd för mer än heteros ska jag köpa ett nummer, tror jag.;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

GuitarFreak

Jag läser aldrig någon av kvällstidningarna, det är ju ren skräpjournalistik.

Det är ganska lustigt att man aldrig slutar förvånas över rubrikerna...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst iMatte

Jag har skrivit det förr men det tål att skrivas igen:

 

Problemet är inte de som producerar smörjan, problemet är de som komsumerar den. Det är inget fel på dem som gör kvällstidningarna, de anpassar sig bara till den stora målgruppen av dumskallar.

 

Accepterar man inte det tror man inte på marknadsekonomin.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hard Mac Café har en liknande tråd Expressen suger! och låt mig citera mig själv...... :vissla:

 

Socialstyrelsen borde märka dessa tidningar (Aftonbladet och Expressen) med varningstext:

 

Din mentala hälsa kan bli störd vid upprepad läsning.

Eller

Varning för mental försurning vid dagligt intag.

Eller

Vid yrsel och förvirring intag genast en Svenska Dagbladet eller DN                                                                          

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Accepterar man inte det tror man inte på marknadsekonomin.

 

Ta inte i så du spricker, det är väl ganska självklart att en tidning anpassar sig till sin målgrupp? det känner nog dom flesta till.

 

Sedan kan man undra vad det är för idioter till journalister som går flera år på journalisthögskola för att sedan jobba på en skräptidning. Iofs så tvivlar jag på att dom flesta journalister på sådana tidningar öht har någon formell journalistutbildning, blir för dyrt att ha sådana.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Accepterar man inte det tror man inte på marknadsekonomin.

 

Ta inte i så du spricker, det är väl ganska självklart att en tidning anpassar sig till sin målgrupp? det känner nog dom flesta till.

 

Sedan kan man undra vad det är för idioter till journalister som går flera år på journalisthögskola för att sedan jobba på en skräptidning. Iofs så tvivlar jag på att dom flesta journalister på sådana tidningar öht har någon formell journalistutbildning, blir för dyrt att ha sådana.

Tja... man ska ju dra in pengar för att bo och äta.............. :mellow:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror inte det är någon (utom galningar, kanske) som påstår att Expressen och dess gelikar ska förbjudas eller så, utan snarare att vi ondgör oss över hur korkade folk är.

 

Jag tror inte det är någon här som egentligen vill att Bill Gates ska slängas i fängelse, oavsett hur mycket Mactaliban han är, heller.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som på beställning sticker Aftonbladets Robert Collin ut hakan längre än nånsin tidigare idag:

http://www.aftonbladet.se/vss/bil/story/0,...,507406,00.html

 

Fast det där låter lite grann som NRA:s propaganda i USA, "its not weapons that kill -its humans..."

Måste säga att jag inte riktigt fattar om det var riktat åt mig eller Collin... :wacko: :eeeh:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg
Reefer:

 

Sedan kan man undra vad det är för idioter till journalister som går flera år på journalisthögskola för att sedan jobba på en skräptidning. Iofs så tvivlar jag på att dom flesta journalister på sådana tidningar öht har någon formell journalistutbildning, blir för dyrt att ha sådana.

 

Iofs kan man ju fråga sig hur någon kan tro att man går en svåråtkomlig utbildning med dåliga karriärsutsikter i syfte att skriva skvaller och semestersexartiklar. :P Om du skulle bli journalist, vad skulle du ha för ideal ring vilka artiklar du skriver? Tror du att de söker sig som reporter till dags- och kvällspress har så värst annorlunda ideal?

 

Öppnar man en kvällstidning är det långt mer än skvaller. Visst varierar nyhetsvärdet enormt från artikel till artikel, liksom det dagliga flödet av faktiska nyheter.

 

iMatte har rätt. Kvällstidningarna ser ju direkt vilka rubriker som säljer. Kändis hopbakad med sex och skandaler på löpsedeln ger ökad försäljning. Det får man exakta siffror på redan dagen efter.

 

Så frågan är vad som är mest tragiskt? Att svenska folket överlag hellre läser om dokusåpakändisars supande än om missvård på sjukhem? Eller att tidningarna utnyttjar detta faktum för att öka sin upplaga?

 

Så är då sex- och skaveller av ondo? Om 20.000 fler köper tidningen med skvallerubriker där de också kan läsa om missvården, så borde det rimliggen vara bättre än om 20.000 inte läste om hur gamla människor far illa i 2000-talets Sverige?

 

//Thomas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...