Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

"iPhoneanvändare har Stockholmssyndromet"


Nyhetsroboten

Rekommendera Poster

Håller med Strand Consult helt och hållet.

 

Det är det här jag har försökt förklara på det här forumet, att iPhone inte alls är så jäkla bra som alla säger. Men så fort man säger minsta lilla kritik om iPhone i det här forumet, blir man nerhuggen direkt av alla fanatiker här som ska försvara minsta lilla yttrande om iPhone och dess funktioner.

 

(Och ja, vissa utav er här på forumet bör ta åt er vad Strand Consult (och jag) pratar om. Ni är alldeles för besatta över en hel del av Apples produkter) :)

 

(Har en teori ang. detta, fanatikerna försvarar iPhone så otroligt mycket för att de insett att de gjort ett otroligt dåligt köp, är fast i ett långt och dyrt abonnemang för telefonen och när ni fått telefonen och börjat utforskat den så insåg ni rätt snart att telefonen var "inte som ni förväntat er" men vill inte erkänna att köpet var dåligt)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bara för man försvarar iPhone behöver det ju inte betyda att man har gjort ett dålig köp, eller?

 

Själv har jag en 3G, kameran suger, men hur bra är en SE telefons kamera från samma tid om man jämför med en riktig kamera för några tusen? Inte så bra.

 

Däremot är allt annat i iPhone klart mycket bättre än en SE telefon (internet, MSN, GPS, filmvisning etc.)

 

Sen är det ju klart att iPhone har sina downsides också, bara det att Apple låser vissa funktioner, t.ex. att man inte kan filma (fast det _är_ möjligt) på 3Gn men på 3GSn.

 

Kanske skriver lite luddigt, men är inte helt hundra i huvudet just nu :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det brukar också finnas en klar tendens hos kritikerna att tolka tämligen sakliga argument för en produkt som fanatism också. Det är iaf min upplevelse av diskussionerna här på forumet.

 

Visst har iPhone sina brister, men för mig är det ändå den absolut bästa teknikpryl jag någonsin ägt. Men det är bara min personliga uppfattning, utifrån mina preferenser. Och det man ska komma ihåg är att Apples produkter sällan handlar om att ha bästa specarna, men de är jäkligt bra på att leverera en helhet, sett ur användarens perspektiv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om vi byter ut objektet för ett tag. :)

 

Sex.

Kommunikationsspel för 2 eller flera spelare.

PC och Mac.

Finns även till iPhone.

 

Sex är mycket energi krävande och laddningstiden kan vara upp emot 24 timmar.

Om man inte är vältränad kan vissa spelpositioner vara mycket krävande för speciellt rygg och muskler.

En bra kondition är avgörande för spelupplevelsen.

Det är oftast bäst om man har en uttalad spelplan innan man börjar,

men det kräver att man har bra kommunikation både före och under spelandet med sin spelpartner.

Det hela går mycket ut på att ge den andre en lyckad spelupplevelse och att

gärna komma i mål samtidigt. I vissa fall kan man helt koncentrera sig på sin spelpartners

upplevelse och det har också sin charm.

Man måste lägga ner mycken tid på att utveckla sina färdigheter och det gäller att

behålla koncentrationen annars kan man, speciellt som kille, tappa kontrollen över sin joystick.

 

Sex tar väldigt lång tid att utöva för vad man får tillbaka i fråga.

Ofta trasslar det till sig om man inte är fullständigt synkad med spel partnern.

Spelet är gratis, men all kring utrustning kan kosta ganska mycket.

Detta är inget spel att plocka fram för att spela en liten stund,

utan med som Dungens and Dragons där spelandet kan ta en hel kväll i anspråk.

 

Spelet är i huvudsak konstruerat för 2 spelare, men kan spelas med fler deltagare.

Dock blir det ofta mycket komplicerat och spelare kan känna sig utanför.

Går även att spela ensam, men har ger då uppenbart stora brister i handlingen.

 

Är då sex ett spel att rekommendera.

Ja och nej.

Det har sin charm, men även stora brister.

Det tar mycket tid i anspråk om man inte hafsar igenom spelet

och förberedelserna är omständliga.

Man kan inte heller byta spelpartner på nått enkelt sätt

eftersom den stora spelupplevelsen kommer genom ett utvecklat samarbete

som bör byggas upp över lång tid.

Visserligen gratis, men med stora dolda kostnader för all kring utrustning.

 

Varför är folk så fanatiska över sex?

Trots sex uppenbara fel och brister?

Det har sin charm, men är lite som en drog.

Har man en gång börjat spela kan sex ta över ens liv på samma sätt som WOW kan.

Personligen spelar jag en del, men frun och jag ser till att det inte tar för mycket tid

i anspråk från andra viktiga åtaganden som jobb och familj, vilket är annars lätt gjort.

Det är lätt att hänge sig, men då kan det tom. få skadliga effekter på det sociala livet.

Det finns många andra spel som ger mer för pengarna och ger en större upplevelse,

men jag kan se varför många spelare har blivit ganska fanatiska i sitt utövande.

Nått att rekommendera?

Kanske, men ganska överskattad.

Lite på samma sätt som iPhone.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag fattade inte ens vad som var problemet de skulle lyfta fram... "Avsaknaden av mms, dålig kamera, sluten butik, och sa vidare." Men om man inte ens skulle fundera på att skicka MMS (saknar ni fax i iPhone också?), struntar i om det finns en kamera inbyggd eller inte och om ifall de hundratusen apparna som finns på AppStore inte skulle räcka man är tillräckligt begåvad för att kunna jailbreaka sin iPhone, var var det då som kvarstod av kritiken? Då får man inte känna sig nöjd med den smidiga eposthanteringen, den fantastiska webb-bläddringen och att man faktiskt utan problem kan köra både kuta-och-skjuta-spel, fykanalsstudio och ett par riktig bra synthar?

 

Hur svårt kan det vara att inse att människor har olika behov?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vill bara tillägga att det var en liten spark i sidan på

skribenter som vill racka ner på produkter och folks intresse.

Jag gillar sex och iPhone och det är min ensak.

Varför måste det skriva ner så fort det kommer en produkt från Apple som

uppskattas av konsumenterna, även om de är Apple fans sedan tidigare?

Är de rädda att Apple är en kult som ska ta över världen?

Skumt.

Tex. rackar man ner på vissa fotbollslag och snackar skit om dem, så får man på käften.

Så det är de försiktigare med.

Ibland skulle det kanske lösa vissa tvister, men det är tveksamt.

Dock säger jag, låt oss gilla det som vi gillar även om det står Apple som tillverkare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men så fort man säger minsta lilla kritik om iPhone i det här forumet, blir man nerhuggen direkt av alla fanatiker här som ska försvara minsta lilla yttrande om iPhone och dess funktioner.

 

Då måste ju du vara en särdeles modig och tapper liten människa som vågar säga sanningen i denna hord av manipulerade mongon. Du borde ju få något pris eller så.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då måste ju du vara en särdeles modig och tapper liten människa som vågar säga sanningen i denna hord av manipulerade mongon. Du borde ju få något pris eller så.

post-15957-1260612082_thumb.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...

Hur svårt kan det vara att inse att människor har olika behov?

Men om man nämner att iPhone inte uppfyller ens behov så är det ju inte ovanligt att man blir idiotförklarad. En del verkar resonera ungefär att iPhone är världens bästa pryl för sin målgrupp och de som inte tycker den är bäst tillhör inte målgruppen och då är deras åsikter irrelevanta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad kallas egentligen fenomenet med stora konsultföretag som tycker att de kan idiotförklara vanliga användare som gillar sina produkter när det är en produkt som inte proffskonsulterna gillar?…

 

Jag tycker nog snarare deras argument låter ihåligt. Först förklarar de med några abstrakta argument om tekniska specifikationer att iPhone är dålig. Därefter drar de slutsatsen att de kunder som köpt telefonen och är nöjda egentligen är galna eftersom de gillar en telefon som på pappret kanske är dålig men i verkligheten är trevlig att använda…

 

iPhone är en bra telefon som ger en god användarupplevelse - självklart ska man få vara nöjd och glad över den upplevelsen. I övrigt är det väl en handful datorföretag som anser att tekniska specifikationer är roligare än den faktiska användarupplevelsen. Låter mest som den gamla trötta windoze-harangen om att mac-användare som är nöjda med Mac helt enkelt är för korkade för att förstå finnessen med det eleganta systemet från M$.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

(Och ja, vissa utav er här på forumet bör ta åt er vad Strand Consult (och jag) pratar om. Ni är alldeles för besatta över en hel del av Apples produkter) :)

 

Varför tycker du det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag kommer förmodligen inte att köpa något från iTunes Store

Det sa jag också innan jag fick min iPhone... :borstatanderna:

 

Och dessutom - MMS har den ju numer, även om man inte vill använda det!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför tycker du det?

Varför skulle jag inte tycka det? :)

 

Det är även kul att se att i den här forumstråden som hittils bara nått upp till 1 sida, har det kommit levande exempel på vad det danska företaget syftar på med Stockholmsyndromet. Bra jobbat, nu vet vi att de har rätt iallafall ;)

 

Kan lika gärna svara på den här "målgrupps"-frågan, helt ärligt så tror jag inte en endaste själ av alla här på det här forumet ingår i Apples målgrupp för iPhone. Målgruppen är nog affärsmän- och kvinnor i USA som jobbar på kontor, har portfölj och har eget kontor. Sånt finns inte i Sverige. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är även kul att se att i den här forumstråden som hittils bara nått upp till 1 sida, har det kommit levande exempel på vad det danska företaget syftar på med Stockholmsyndromet. Bra jobbat, nu vet vi att de har rätt iallafall ;)

Om du tycker att svaren ovan verifierar undersökningen, då vet jag inte vad vi ska göra för att glädja dig. Fan - om jag gillar en produkt, med dess fel och brister - och får en fråga om den, ska jag då inte få säga vad jag tycker? :chockadskeptisk:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är även kul att se att i den här forumstråden som hittils bara nått upp till 1 sida, har det kommit levande exempel på vad det danska företaget syftar på med Stockholmsyndromet. Bra jobbat, nu vet vi att de har rätt iallafall ;)
Lite svårt att följa hur du tänker, inte är det särskilt kritiskt i alla fall. Ett bevis på att företaget har rätt att det har gjorts ett tiotal inlägg här (varav två är av dig).

 

För att man uppskattar en produkt som man köpt så är man väl inte vara galen eller lida av något syndrom. Menar du kanske att jag och Bo_H är tokiga för att vi är i stort nöjda med våra Nokier?

 

Jag har ingen iPhone ens (och har inte tänkt skaffa mig någon heller) men kan utan vidare förstå att det finns personer som uppskattar sin telefon som har en massa roliga funktioner som är nytt för mobiltelefoner.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror inte, som någon sa, att iPhoneägarna försvarar sin fina telefon för att de tycker att det var ett dåligt köp. Jag tror snarare att det är de som köpt en annan telefon som inte är nöjda, och måste racka ner iPhone för att känna sig bättre med sitt eget köp.

 

"Äh, gräset på andra sidan är ju bara så grönt för att det ska se trevligt ut, men det går ju inte lika bra att sitta på som min jordhög"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja, men ligger det inte lite i det ändå? Om iPhone inte uppfyller dina behov så kanske du inte tillhör målgruppen. Tillhör du inte målgruppen som Apple fokuserar på så blir dina åsikter irrelevanta när det gäller produkten. Jag inser att jag inte tillhör målgruppen för Nintendos produkter, och därför är mina eventuella åsikter om dem irrelevanta.

Enligt den logiken så är målgruppen de som vill köpa en iPhone?

Det jag tänker på är mer när någon startar en tråd på temat "Vilken telefon ska jag köpa som uppfyller följande krav?" och det kommer 10 svar första kvarten som skriker iPhone, sedan påpekas det att det finns andra lurar som klarar kravspecen.

 

Själv kommer jag antagligen snart att drabbas av Helsingforssyndromet, jag funderar nämligen på en julklapp till mig själv, och det blir inget från Cupertino.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför skulle jag inte tycka det? :)

 

Det är även kul att se att i den här forumstråden som hittils bara nått upp till 1 sida, har det kommit levande exempel på vad det danska företaget syftar på med Stockholmsyndromet. Bra jobbat, nu vet vi att de har rätt iallafall ;)

 

Det är nog snarare så att KILLINSTINCT lider av "Don Quijote-syndromet" Nu ger sig den tappre riddaren på den stora och farliga Applesekten, som i slutändan visar sig vara ofarliga väderkvarnar. Allt för att få blåsa upp sin undernärda självkänsla... Men hur svårt kan det vara för en normalbegåvad person att förstå att människor är olika, behov är olika och därför finns det olika telefoner/smartphones? Jag vet inte varför du absolut måste ha fax i din lur, men jag behöver det inte och räknar inte avsaknaden av faxfunktion som någon brist.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Artikeln har ju helt rätt,

 

Man väljer själv om man vill köpa en iphone med 3 mgpix kamera etc. för 6000:- när du kan få en lika bra mobil för 3000:- med andra märken.

 

Om du ändå ska köpa en mobil för 6000:- kan man ju likagärna köpa ex. Satio med samma funktioner fast flera gånger bättre kamera, bättre internet, fm radio, videosamtal och bättre skärm?

Och om ni nu är så appleberoende kan ni väl köpa en applelogo och klistra på? ;) Då sparar ni mycket pengar!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Definiera "lika bra"

 

Min Nokia N95 kostade inte mig några 3000 kronor - snarare tämligen exakt lika mycket som en iPhone. Nokia N97 och Nokia N900 kostar idag cirka 6000 kronor. SE X2 kostar 5900, men då får man stå ut med Windows Mobile.

Du får en satio för 4200:-

http://cykelpedal.se/iphonevssatio/

Du får en iphone för 7500:-

 

Du får med trådlösa hörlurar och ett bordsställ till Sation, vilket hade kostat minst 500:- till iphonen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är inte intresserad av bordsställ. Jag är mer intresserad av hur smidigt jag kan använda telefonen när jag springer mellan möten, där den Nokia jag har nu funkar utmärkt.

Vad jag kan se på SE's hemsida så är det X2 som är den telefon som skulle kunna uppfylla mina krav, inte Satio.

 

Om du har krav på kalender och att ringa passar ju en blackberry mycket bättre? Då är det onödigt att betala för alla extrafunktioner etc.

 

Problemet är att det mer känns som att Apple försökte tänka på allt annat så de faktiskt glömde att det är en telefon också. Telefonfunktionen är ju det enda som gör att folk köper den för det priset. Ingen skulle betala 6000:- för den om man inte kunde ringa med den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har inte heller en iPhone, jag lämnade tillbaka den för jag var missnöjd. :)

 

Men det är kul att folk är nöjda med sina mobiltelefoner, det ska man vara! Har inte sagt något annat.. :D

Apple är ju rätt nya på telefonmarknaden, så det vore ju knäppt om telefonen är felfri.

 

För övrigt kör jag på egoegoego's resonemang här :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

egoegoego, du jämför äpplen och kalvsylta.

 

För det första så har megapixelantalet ingenting alls att göra med kamerans kvalité. Nu har inte iPhone någon bra kamera, men att säga att det är en "3 megapixelkamera" säger ingenting.

 

Anledningen till att många köper sig en iPhone är på grund utav hur smidig den är samt att det finns så vansinnigt mycket att göra med den. Ta en titt i App Store och tala sedan om för mig hur mycket utav det du kan göra på en Satio.

Om telefonerna inte har exakt samma mål så kan du inte säga att du får bättre valuta för den ena.

 

Men sluta försöka göra dig märkvärdig nu. Att ogilla produkter från Apple ger föga på ett forum som är skapat för dessa.

Vad hade du tänkt dig? Ska vi alla hylla Nokia, HTC och Blackberry på ett Apple forum?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...