Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

GPS utomlands via 3G?


hogsbro

Rekommendera Poster

Här är en fråga jag inte blir klok på. Den är säkert busenkel men jag reder inte ut den själv. När jag åker utomlands har jag självklart "roaming" avstängd, annars drar man snabbt på sig dryga kostnader. Då upptäcker jag att kartfunktionen i min 3GS inte fungerar (såvida jag inte har en wifi-uppkoppling)! Jag trodde att GPS gick över egna sateliter och att satelitkontakten inte kostar något. Har Apple valt en annan variant som hämtar data via 3G nätet som jag alltså får betala dyrt för utomlands?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

iPhone har något som heter A-GPS.

Kort sagt tar den hjälp av information som sänds ut i mobilradionätet för att då få en ungefärlig position om var den befinner sig och kan då söka enbart efter vissa satelliter, vilket går mycket snabbare än om den ska söka bland alla satelliter runt hela jorden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med GPS-mottagaren får du reda på var du är, en punkt.

Med någon internetuppkoppling hämtas kartor så att du kan får en vettigare presentation av platsen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack! Har jag alltså rätt i min förmodan att om jag ska använda min iPhones kartfunktion utomlands måste jag slå på roaming och vara beredd på (höga) kostnader för datahämtning?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack! Har jag alltså rätt i min förmodan att om jag ska använda min iPhones kartfunktion utomlands måste jag slå på roaming och vara beredd på (höga) kostnader för datahämtning?

 

Om du använder maps ja. Köper du istället Tom Tom eller Navigons program så har du kartorna i telefonen. Då behöver du inte ladda ner ngt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns program, exvis oMaps i Appstore, som cachar kartor för senare användning utan datauppkoppling. Hur bra det funkar vet jag inte. Värt att undersöka?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns program, exvis oMaps i Appstore, som cachar kartor för senare användning utan datauppkoppling. Hur bra det funkar vet jag inte. Värt att undersöka?

 

Jag använder Offmaps när jag e utomlands.. Med den appen kan du välja att ladda hem en karta över ett område som sen används med GPS:en.. Funkar skitbra..

 

Dock inte som bilnavigator utan som hjälp-GPS när man går omkring i en stad.. tar mycket plats att ladda hem hela tyskland t.ex..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag trodde att GPS gick över egna sateliter och att satelitkontakten inte kostar något.

Det är alldeles rätt. Då får du en position (latitud och longitud).

Det är kartorna som kostar att överföra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

En tilläggsfråga bara för att vara säker.

Utomlands så stänger jag av dataroaming och sätter den på flight mode så att jag inte får några samtal. Kan jag sedan gör en inställning så att bara gps:en fungerar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...