Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Hur tar jag reda på vad det är för PMS-färg?

jonestar

Recommended Posts

Någon som vet hur jag går till väga för att ta reda på vilken PMS-färg som motsvarar en specifik RGB-färg som jag har använt i en Illustratorritad bild?

illustrator har pms-paletter du skulle kunna använda. oftast går man åt andra hållet...använder en pms-färg som man sedan kan konvertera till rgb-värde.

någon av paletterna kanske har rgb-pms.

hittar tyvärr ingen pms alls nu när jag kollar gris-pcn på jobbet...

kan inte hitta heller... hmm. kanske får leta upp en så likvärdig färg som möjligt i en analog färgkarta ;)

Någon som vet hur jag går till väga för att ta reda på vilken PMS-färg som motsvarar en specifik RGB-färg som jag har använt i en Illustratorritad bild?

Det kan du inte, det är två helt skilda färg världar.

Det kan du inte, det är två helt skilda färg världar.

ok, så jag måste alltså hitta en helt "ny" likvärdig färg i PMS!?

Om du har Photoshop kan du få ett förslag på vilken PMS som ligger närmast. Hur väl det stämmer med verkligheten vet jag inte, men du kan ju använda det som en utgångspunkt i alla fall.

Hur man går tillväga? Klicka på för-/bakgrundsfärg för att få fram Färgväljaren. Ställ in din färg och klicka på Färgbibliotek.

ok, så jag måste alltså hitta en helt "ny" likvärdig färg i PMS!?

Till att börja med, vad skall alstret användas till, tryck, webb eller vad?

Hej

Ett lätt sätt i Photoshop är att klicka på "foreground color" i verktygspaletten, skriv in ditt RGB alt. CMYK värde och klicka på "color libraries" då får du den motsvarande färgen i ditt förvalda bibliotek, tex PANTONE Solid Coated, och där kan du också välja vilket bibliotek du vill ha översättningen från.

/ christian

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...