Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Utöka med en Time Capusle till


Akus

Rekommendera Poster

Jag har idag en TimeCapsule. Ska snart flytta till lite större boning och tänkte köpa mig en TimeCapsule till och utöka. Hittade att man kunde välja på min befintliga timecapsule idag 4 lägen. Från Create, Participate, Extend eller av på wireless network. Jag tänkte ställa en i varje hörna av huset, och köra den ena som då full funktions router/nat/wireless och den andra på extend bara för mera wireless, behöver jag en TP imellan dessa 2 eller snappar den andra upp signalen från den första och förstärker?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför en snordyr time capsule *till*??

Jag hade köpt en accesspunkt och om jag behövt mer backupdisk, kopplat till den befintliga TC'n.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Köp några AirPort Express så får du samma funktion till ett mycket billigare pris och dessutom så kopplar du in högtalare i dessa så har du ljud i hela huset ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för att ni svarat. Dock helt orelevanta svar som påpekar min privat ekonomi, var inte riktigt det vi prata om eller hur?

 

Återigen, om jag köper en TC till (eller en Airport Express) ställer den på Extend, kommer det bli som en "extra antenn" till mitt befintliga nät eller kommer den agera som ett eget Wifi nät? Isf, ska jag ha TP kabel imellan dem eller tar den extendade trådlösa signaler och förstärker? Vad jag är ute efter är att sätta en enhet i varje ända av huset och ha total täcking av Wifi.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för att ni svarat. Dock helt orelevanta svar som påpekar min privat ekonomi, var inte riktigt det vi prata om eller hur?

 

Återigen, om jag köper en TC till (eller en Airport Express) ställer den på Extend, kommer det bli som en "extra antenn" till mitt befintliga nät eller kommer den agera som ett eget Wifi nät? Isf, ska jag ha TP kabel imellan dem eller tar den extendade trådlösa signaler och förstärker? Vad jag är ute efter är att sätta en enhet i varje ända av huset och ha total täcking av Wifi.

 

För att citera dig själv: "[...]köra den ena som då full funktions router/nat/wireless och den andra på extend bara för mera wireless [...]"

 

För detta ändamål hade jag skaffat det antalet Airport Express täckningsområdet kräver. Det behöver inte vara något kablage mellan din TC och din/dina nya Airport Express. Bara att plugga in dem i ett ledigt vägguttag och konfigurera upp dom för att utöka nätverket.

 

/p

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att citera dig själv: "[...]köra den ena som då full funktions router/nat/wireless och den andra på extend bara för mera wireless [...]"

 

För detta ändamål hade jag skaffat det antalet Airport Express täckningsområdet kräver. Det behöver inte vara något kablage mellan din TC och din/dina nya Airport Express. Bara att plugga in dem i ett ledigt vägguttag och konfigurera upp dom för att utöka nätverket.

 

/p

 

Tack för det bra svaret, har bara en fråga till. Låt oss säga såhär

 

Dator rum - Time Capsule

Vardags rum - Air port Express

Kök/trädgård - Air port Express.

 

Tmecapsulen är kopplad till internett och kör NAT/DHCP som vanligt. Båda Airport Express kör i läget "Extend" för att utöka täckingen av mitt hemma wifi nät. Om jag då har en enhet(dator/spelkonsol etc) i vardagsrummet som EJ klarar av Wifi, kan den iså kopplas ombord på Air Port Expressen i Ethernet utaget (finns juh bara en) och vara en del av nätverket? Eller fungerar bara det utaget om man ska ha Air Port Express som standalone router till internett?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för att ni svarat. Dock helt orelevanta svar som påpekar min privat ekonomi, var inte riktigt det vi prata om eller hur?

 

 

Vadå irrelevant svar som påpekar din privatekonomi? Jag tror inte att den som skrev inlägget hade som syfte att påpeka din privatekonomi utan snarare hjälpa dig att bespara pengar. Eftersom du tänkt använda den nya enheten till att bara utöka nätverket så är det väl relevant med att det räcker med billigare alternativ, dvs alternativ som uppfyller den funktionen du eftersöker, eftersom den som skrev inlägget inte vet ifall du vet om att det är möjligt även med annan enhet än TC.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vadå irrelevant svar som påpekar din privatekonomi? Jag tror inte att den som skrev inlägget hade som syfte att påpeka din privatekonomi utan snarare hjälpa dig att bespara pengar. Eftersom du tänkt använda den nya enheten till att bara utöka nätverket så är det väl relevant med att det räcker med billigare alternativ, dvs alternativ som uppfyller den funktionen du eftersöker, eftersom den som skrev inlägget inte vet ifall du vet om att det är möjligt även med annan enhet än TC.

 

 

Vissa köper vaser för 15.000kr

 

Andra kanske tycker en Air port express är ful? Kanske vill spränga onödiga tusen lappar på en Time Capsule till för den är snygg?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

adam.filipson
Om jag då har en enhet(dator/spelkonsol etc) i vardagsrummet som EJ klarar av Wifi, kan den iså kopplas ombord på Air Port Expressen i Ethernet utaget (finns juh bara en) och vara en del av nätverket? Eller fungerar bara det utaget om man ska ha Air Port Express som standalone router till internett?

 

Ethernetuttaget i Expressen fungerar bara om du kopplar som standalone.

Du kan alltså inte koppla in andra enheter eller datorer och på så sätt få internetaccess.

 

Tyvärr.

 

// Adam

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ethernetuttaget i Expressen fungerar bara om du kopplar som standalone.

Du kan alltså inte koppla in andra enheter eller datorer och på så sätt få internetaccess.

 

Tyvärr.

 

// Adam

 

 

Tack för svaret,

 

Om en Timecapsule står i "Extend mode" kan man använda de 3 switch platserna bakom den för att komma ombord på nätverket via tråd?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret,

 

Om en Timecapsule står i "Extend mode" kan man använda de 3 switch platserna bakom den för att komma ombord på nätverket via tråd?

Ja det kan man, går äve på en Extreme.

Och med en Express med rätt inställningar kan du också få till det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det kan man, går äve på en Extreme.

Och med en Express med rätt inställningar kan du också få till det.

 

 

"Rätt inställningar" säger du, måste man modifiera den befintliga softvaran, eller bara klicka i rätt ruta?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bara klicka i rätt rutor. Jag har aldrig testat det själv men läst att det ska fungera.

Gör en sökning på Google så hittar du nog något intressant.

Vet iaf att folk fått den att fungera med en gammal Mac som inte hade ett AirPort kort i sig och kunna vara trådlös :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...