Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

MacBook Pro 2,8 fryser med Vista/Windows 7


Christian Badenfelt

Rekommendera Poster

Christian Badenfelt

Hej.

Jag har en ny MacBook Pro 2,8 och en 2,4 och båda fryser slumpmässigt med Vista 64 eller Windows 7.

Datorn "stannar" och inte ens ett minnes test program klarar av att rapportera något.

Tex. Bootade upp "memtest" = utan något operativ. Körde i 24 timmar utan fel men låste sig i menyerna när jag skulle byta test.

 

Felet uppstår när man klickar med musen eller på datorns platta, och aldrig vid testköring via prog.

 

Låsningarna återkommer med en frekvens av 5 minuter eller 8 dagar,

varför det känns som ett kvalitetsproblem?

 

Har lämnat i datorn 4 ggr för div uppdateringar hos Apple verkstad.

Fick sedan en ny dator som efter 1 vecka nu också börjar låsa sig.

 

Har läst på nätet att det är många som har samma problem även om de kör OSX på de senaste MacBook Pro.

Söker man på "macbook pro freeze 2009" får man 413 000" träffar!

Jag är mycket tacksam för hjälp!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg
Söker man på "macbook pro freeze 2009" får man 413 000" träffar!

Du får faktiskt inga träffar alls.

 

Däremot får du 413 000 träffar på sidor som innehåller orden "macbook", "pro", "freeze" och "2009" men inte nödvändigtvis i den ordningen eller ens i samma kontext. Lär känna Google. :)

 

Fyra reparationer på kort tid så har du rätt att häva köpet om du är konsument. Säljaren anses då inte kunna avhjälpa felet.

 

Fast samtidigt: Två måndagsexemplar tyder på antingen maximalt otur eller så är de något som du kör på båda datorerna som orsakar frysningarna. Fryser de var femte minut eller var åttonde dag med OS X till exempel?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Christian Badenfelt

På uppdrag från Apple-support så har jag testat att köra mem test.

Memtest är ett fristående program, som altså körs utan att använda OSX eller Windows

och testar hårdvaran direkt "utan operativ".

Alla testeran går där igenom felfrit, men datorn låster i menyerna efter en natts körning!

 

Jag misstämker att Apples datorer inte klara sig utan operativ, utan helt enkelt blir överhettade, om inget operativ är i gång...?

 

I en Engelsk tabloid tidning så läste jag att det är tusentals MacBook Pro som fryser slumpmässig, och att det inte alls är talan om måndagsexemplar längre. Där ser man det hela som ett allvarligt kvalitets problem. Konstigt bara att vi inte har problemet i Sverige.....utan bara jag.., nej min kolega har faktist samma problem med sin MacBook Pro 2,4 15".

 

Mina frysningar återkommer som jag skrev, i bland med 5 minuters mellanrum och upp till en frysning på var 8 dag.

Det är vanligast med frysningar med några dagars mellanrum. Det är alltså en väldigt stor tids variation.

Jag har inte tid att sitta i 8 dagar med OSX för att se om det fungerar bättre där, i så fall byter jag märke i stället.

För 32.000 kronor kan man få många fina datorer för. (Jag har en MacBook Pro 2,8, 8GB RAM, 500GB-7200rpm).

Det sägs att det ska vara dem bästa Windows maskinen på marknaden i tester, men det är nog dags att utse en annan, vilken?

 

Är det någon här som kan rekomendera någon bra dator?

Önskar mig en bärbar dator med 17" skärm och med upplösningen 1920 x 1200 pixlar, och gärna med bluray också.

Tacksam för hjälp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...