Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

iMac fr.o.m. imorgon. Några frågor...


Felixthecat

Rekommendera Poster

Hej alla!

 

Imorgon blir även jag Mac-användare fullt ut och inte bara via iPhone. :)

 

Det är dock några saker jag undrar och som jag inte lyckats hitta svar på här i forumet.

Vissa frågor ter sig säkert helkorkade för er som kan det här, men jag ställer dem iaf.

 

1. Kan man skapa olika användarkonton på en iMac? Datorn ska delas mellan flera personer.

 

2. Fungerar OpenOffice bra på iMac eller BÖR man skaffa t.ex. iWork?

 

3. Är det ett problem att jag har ett iTunes-konto för min iPhone på en PC eller är det lätt att lägga in samma sak på iMac?

 

Som sagt, en del självklara saker kan vissa kanske tycka, men jag vill vara säker.

Det dyker säkert upp fler frågor framöver.

 

Tacksam för alla svar och tips.

 

Vänligen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1: Ja. Olika behörighet om så önskas. Mac = UNIX

 

3:Vet ej, men under "Affär" i menyn kan du (av)auktoriseradina datorer. Tror att ett iTuneskonto kan finnas på upp till 5 datorer. Jag skulle föredra att ha allt iPod/iPhone-relaterat på en och samma dator. Bara trycka in sladden så är allt synkat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

kort och gott:

 

1. I Systeminställningar - Konton kan du lägga upp olik användare med olika grad av behörighet, och du har "vattentäta skott" mellan de olika användarna T.ex kan inte kalle läsa olles filer och tvärsom, om de inte är har administratörsrättigheter (rätta mig om jag har fel)

 

 

2. De lilla jag kört openoffice har det fungerat ypperligt och räck till gott och väl, om du absolut inte behöver just microsoft office, tycker jag du ska titta på Apples egna iWork, mycket billigare och väldigt trevliga program, men som sagt det är ju väldigt behovsstyrt

 

3. Rent spontant tycker jag att du ska flytta ditt iTunes bibliotek till din nya fina Mac, jag upplever att synkningen med iPod/iPhone fungerar mycket bättre om du kör Mac, exakt hur du ska gå till väga är jag säker på redan har debatterats i andra trådar alternativ kan nog andra här ge en betydligt bättre beskrivning av än vad jag kan.

 

Lycka till med nya Macen!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Microsoft Office för hemanvändare och studenter är billigt -- dryga tusenlappen om du kper det efter att du köpt dator, ca 800 kronor i samband med datorköp. Skaffa det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3. Är det ett problem att jag har ett iTunes-konto för min iPhone på en PC eller är det lätt att lägga in samma sak på iMac?

 

Nej det är superenkelt.

 

Flytta över (kopiera) mappen iTunes Music till din mac (byt ut befintlig iTunes Music i Mac mot den du har kopierat)

Avregistrera PC'n från iTunes

Registrera Mac'en som din iTunes dator

Starta iTunes i Mac och den läser in alla låtar dit...

 

Lycka till

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2. Fungerar OpenOffice bra på iMac eller BÖR man skaffa t.ex. iWork?

 

NeoOffice är ett Open Office program och är dessutom gratis. OpenOffice fungerar åxå i Mac.

 

Med vänlig hälsning

Olli

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vill du ha Open Office så bör du prova NeoOffice, det är i stort sett samma sak fast bättre optimerat för Mac.

Annars är iWork det bästa, i mitt tycke.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

TACK alla vänliga människor för era råd, tips och tankar!

Nu känner jag mig trygg att börja pula med den nya, fina datorn. :)

 

Jag återkommer säkert med fler frågor vad det lider...

 

Trevlig helg allihopa!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Efter att ha pillat på iMac:en i några dagar kan jag konstatera följande:

 

* Olika konton - inga problem.

* NeoOffice fungerar perfekt.

* iTunes och synkning var busenkelt.

 

För övrigt är det några saker som känns ovana och som jag får prova mig fram för att lösa.

Det gemensamma för dessa saker så här långt är dock att när jag väl kommit underfund med hur det ska göras, så visar det sig att det EGENTLIGEN var mycket lättare än på PC...

 

En står fråga kvarstår dock och lär aldrig bli besvarad:

Varför bytte man inte till Mac tidigare?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...