peterohlsson85 Posted December 9, 2009 Share Posted December 9, 2009 Min imac 24" Alu har börjat jävlas som tusan! Den startar inte.. hittar inte hårddisken utan startskiva. När man sätter i startskivan och bootar upp den, väljer skivverktyget så finns bara själva DVD-skivan där.. ingen hårddisk eller nått.. Inget kort-kommando funkar vid start heller! Har provat de flesta (typ cmd-s, hålla ner X, C osv..) Vad kan man göra ? Har en jävla massa jag inte vill tappa på den burken! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pocahontas Posted December 9, 2009 Share Posted December 9, 2009 Av det du skriver tyder det på att hårddisken lämnat in. Tar du inte backup? Link to comment Share on other sites More sharing options...
peterohlsson85 Posted December 9, 2009 Author Share Posted December 9, 2009 Jo jag har backup, fast inte den senaste veckans bilder från kameran, filer man uppdaterat och så.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Matrix Posted December 9, 2009 Share Posted December 9, 2009 Får du fram några partitioner i Terminal med: diskutil list så kanske det går att fixa den. Link to comment Share on other sites More sharing options...
peterohlsson85 Posted December 9, 2009 Author Share Posted December 9, 2009 0: Apple_partition_scheme 1: Apple_partition_map 2: Apple_Driver_ATAPI 3: Apple_HFS Mac OSX install Disc 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Matrix Posted December 10, 2009 Share Posted December 10, 2009 Surt sa Räven. Om du kör med df -h i Terminal. Dyker det upp någon bootbar partition då? Annars testa Data Resque om du har tillgång till någon annan Mac - via firewire. Link to comment Share on other sites More sharing options...
peterohlsson85 Posted December 11, 2009 Author Share Posted December 11, 2009 Japp.. Då kan vi väl konstatera att hårddisken är död.. Hann köra backup iaf, men garantin har gått ut och Apple ser på hårddiskar som förbrukningsvara, så det blir till att lämna in den och fixa det.. Blir runt 1500kr för att få en ny 750GB hårddisk + installation på Grafit... Då kommer min fråga gott folk..! Skulle det vara "värt" att sätta in en 256GB SSD (typ 7500kr) disk i den ? Skulle prestandahöjningen jämna ut att man tappar utrymme (har en 1TB firewire hårddisk att köra lagring på..) ?? Tack för all hjälp.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.