Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Problem med användarkonto

observera

Recommended Posts

Hej på er!

Jag är inte särkilt kunnig när det kommer till datorer och behöver därför er hjälp att lösa ett för mig väldigt ovanligt/nytt problem. Av någon okänd anledning tycks administrationskontot (användarkontot med adminsbehörighet) på min mac-dator raderats (eller blivit osynligt?). Jag kommer därför in på datorn endast via gästkontot. När jag går in på kontoinställningar (Accounts) via gästkontot finns där inget administrationskonto. Men när jag istället går in på hårddisken (också det via gästkontot) finns där administrationskontot att hitta i mappen "Users". Vad kan ha hänt? Kan någon vänligen ta sig tid och förklara vad som eventuellt kan ha hänt och hur jag ska gå till väga för att lösa problemet?

Tack i förhand!

Har du bytt namn på ditt administratörskonto? Det kan nämligen ställa till det en hel del.

Nej, jag har inte bytt namn på administrationskontot. Den som använde datorn sist var min syskon. Hon sa att innan hon skulle stänga av datorn dök det upp ett meddelande som hade något med lösenord att göra.

Kan det vara så att man måste förnya lösenord efter ett tag, annars avaktiveras kontot? Något sånt är inte möjligt väl?

Kan det vara så att man måste förnya lösenord efter ett tag, annars avaktiveras kontot? Något sånt är inte möjligt väl?

Nej det existerar inte på vanliga MacOS, bara om du kör kontot på en server och det tror jag inte du gör.

Fråga ditt syskon om inte h*n har bytt namn på någon mapp.

Nej det existerar inte på vanliga MacOS, bara om du kör kontot på en server och det tror jag inte du gör.

Fråga ditt syskon om inte h*n har bytt namn på någon mapp.

Kan du utveckla det där med att köra kontot på en server? Vad innebär det? När jag sätter på datorn och kommer till logga in delen står där "blabla Server" (blabla är bara ett exempel, istället står där namnet på administrationskontot).

Har du en serverdator hemma som alla har sina användarkonton på? Har du det så vet du eller din severadmin vart felet ligger ;)

Har du en serverdator hemma som alla har sina användarkonton på? Har du det så vet du eller din severadmin vart felet ligger ;)

Jag förstår uppriktigt sagt inte vad du menar. Och det hoppas jag att du har överseende med, ty att jag är usel på datorer. Men jag antar att jag inte har en serverdator som min bärbara mac är bunden till.

Jag förstår uppriktigt sagt inte vad du menar. Och det hoppas jag att du har överseende med, ty att jag är usel på datorer. Men jag antar att jag inte har en serverdator som min bärbara mac är bunden till.
Det är inget att fundera på. Det är inte det som hänt. Att ändra något ifrån gästkontot är svårt eftersom allting återställs i efterhand. Ifall den andra personen har använt ditt vanliga konto så kan den förstås ha gjort ändringar som lett till problem. Låt alltid de som använder datorn ha ett eget konto utan administratörsnivå så att de inte kan ställa till med någon oreda.

Om du är orolig för förlorad data kan jag lugna dig med att själva kontot säkerligen finns kvar och att du genom att starta från DVD-skivan kan få tillgång till filerna på datorn så att du inte behöver förlora något om det nu skulle vara nödvändigt att installera om systemet. (För övrigt rekommenderar jag Time Machine, då kan du ögonblickligen återställa datorn som den var en dag innan.)

Det är inget att fundera på. Det är inte det som hänt. Att ändra något ifrån gästkontot är svårt eftersom allting återställs i efterhand. Ifall den andra personen har använt ditt vanliga konto så kan den förstås ha gjort ändringar som lett till problem. Låt alltid de som använder datorn ha ett eget konto utan administratörsnivå så att de inte kan ställa till med någon oreda.

Om du är orolig för förlorad data kan jag lugna dig med att själva kontot säkerligen finns kvar och att du genom att starta från DVD-skivan kan få tillgång till filerna på datorn så att du inte behöver förlora något om det nu skulle vara nödvändigt att installera om systemet. (För övrigt rekommenderar jag Time Machine, då kan du ögonblickligen återställa datorn som den var en dag innan.)

Då är frågan om jag kan använda Time Machine via gästkontot som alltså saknar administrationsbehörighet? Jag ska i alla fall testa det. Om inget händer har jag inget annat val än att omformatera datorn. Men då följer ytterligare en fråga; kan jag omformatera datorn utan administrationsbehörighet? Jag vill helst undvika att omformatera datorn. Dels för att jag inte har någon skiva med operativsystem och dels för att ett nytt operativsystem kan kosta skjortan att köpa.

Då är frågan om jag kan använda Time Machine via gästkontot som alltså saknar administrationsbehörighet? Jag ska i alla fall testa det. Om inget händer har jag inget annat val än att omformatera datorn. Men då följer ytterligare en fråga; kan jag omformatera datorn utan administrationsbehörighet? Jag vill helst undvika att omformatera datorn. Dels för att jag inte har någon skiva med operativsystem och dels för att ett nytt operativsystem kan kosta skjortan att köpa.

Du behöver inte formatera.

Använd din DVDskiva med systemet på så finns det alternativ som gör att du kan rädda dina saker.

Leta efter alternativet arkivera och installera så ska det nog fungera.

Annars finns det fler alternativ men dom är betydligt krångligare, men du kan känna dig lugn.

/Nicklas

1. Sätt i DVD-skivan med operativsystemet på (som du fick när du köpte datorn).

2. Installera operativsystemet, OBS! VÄLJ ALTERNATIVET INSTALLERA/ARKIVERA OBS!

När datorn nu startar om hittar du alla dina dokument och gamla användare i mappen "Tidigare system" eller vad den mappen heter.

Tack för era svar kära vänner. Men mitt problem ligger i att jag inte har någon omformateringsskiva. Jag har heller ingen privat data i datorn som jag är rädd att förlora. Utan, det enda jag vill är att återfå kontrollen över administrationskontot, även om det förutsätter att jag omformaterar datorn. Nästa problem är att jag inte kan använda mig av Time Machine (på/från gästkontot) eftersom det kräver administrationsbehörighet.

En annan intressant sak är att det står "Mac OS X Server" när jag kommer till "logg in" biten, alltså när man kommer till den biten/delen där man ska logga in i datorn. Varför står det så och vad innebär det?

Skaffa en installationsskiva!

Dessutom låter det som du har serverprogramvara installerad, med din kunskap verkar det inte vara rätt alternativ.

Skaffa en installationsskiva!

Dessutom låter det som du har serverprogramvara installerad, med din kunskap verkar det inte vara rätt alternativ.

Kan man ladda ner operativsystemet, eller är det "köpa" som gäller?

Köpa, gäller.

Det är alltid bra att ha en skiva som man alltid kan lita på. Snow kostar 319.-

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...