Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Time Machine & Time Capsule


Graget

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag har haft stora problem med min nya Time Capsule.

 

Det upplägget jag vill ha är:

 

1. På min interna disk i min Macbook vill jag ha alla program och allt precis som vanligt.

 

2. På min Time Capsule vill jag ha mitt iTunes-Bibliotek och mitt Aperture-Bibliotek och även lite andra dokument.

(har fört över allt detta dit och ska ta bort filerna från den interna disken så fort jag fått backup på den)

 

3. På den externa hårddisken som jag kopplar in i min Time Capsule så vill jag ha en Time Machine backup.

( även på det som ligger på min Time Capsule)

 

Har försöket att köra time machine på den externa hårddisken men det har hållt på i flera dygn och det har avbrutits flera gånger och jag vet inte om den har kopierat det som är på time capsulen.

Det verkar oxå som att storleken på backupen är större än vad jag har filer totalt.

 

Vad gör jag för fel och om jag vill starta från scratch, hur ska jag göra detta så snabbt och smidigt som möjligt.

(den externa disken innehåller inget förutom det som time machine nu har gjort backup på så den kan lätt formateras.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har äntligen fått igång det. Det enda problemet nu är att time Machine inte gör backup på dt som ligger på min TC.

 

Som jag skrivit tidigare så kör jag time machine på en extern hårddisk inkopplad i min Time Capsule. Den funkar nu och jag har backup på hela min interna disk i datorn.

Går det på något sätt att lösa så att time machine även tar backup på den hårddisken som sitter i min time capsule?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm... Det borde ju gå att fixa på något sätt...

 

Är det någon som har en lösning eller ett tips på vad man kan göra?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det borde ju vara väldigt vanligt att folk har en extern hårddisk med material som man vill göra backup på. I synnerhet när dom interna diskarna i dom bärbara macarna inte direkt är så tilltagna.

 

Kanske finns något man kan skriva i terminalen som får timemachine att ta med denna disk. Det brukar ju vara ett svar på många frågor. :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

campokatt@hotmail.com

Borde inte ett program som Carbon Copy Cloner klara den skivan?? Ta backup från en extern disk till en annan.

Du får prova lite olika tredjepartsprogram för endamålet och se om du hittar nått som passar.

 

Nu har väll du redan köpt TC annars kan jag rekomendera en RedyNas duo istället.

Där kan man avdela ett utrymme på disken i Nasen som ska användas för TM, typ 500Gb av totalt 1,5Gb och sedan använda resten till andra ändamål utan att TM riskerar att snylta på det.. Sedan kan man sätta upp säkerhetskopiering av den interna disken till en usbdisk i Nasens program. Så detta kan ske även om man inte har datorn igång typ nattetid...

Kör man seda detta med speglade diskar som duo'n har stöd för får man en riktigt bra lösning. samt två usbdiskar som man alternerar med, byter en gång i halvåret och förvarar en på annan plats.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, skulle man kunna partionera upp den externa disken som jag har inkopplad i TC:n och kanske köra TM på den ena partionen och sen köra ett annat program som tar backup på TC-hårddisken på den andra partitionen?

 

Det är nämnligen så att det som jag egentligen vill ha backup på är det som ligger på TC:n. Där har jag mitt i-tunes bibliotek och mitt Aperture bibliotek.

 

Har ni i sånna fall något tips på ett bra gratis backup program att köra med?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...