Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

WD 2500BEV Extern där partitionen försvunnit"


klod

Rekommendera Poster

Hej!

En kompis till mig skulle få lite pluggmaterial av mig och gav mig sin hd, det är en 250 gigs, extern, usb-driven WD som han dessutom använder som time machine. Jag monterade den och kopierade över lite filer och efter ett fåtal sekunder slutade disken svara innan den försvann och kopieringen misslyckades.

 

Vi provade runt att få den monterad igen (på två olika datorer) men inget läggs upp på skrivbordet och öppnar man skrivbordet hittar detta själva hårddisken men inga partitioner! Vi bestämde oss för att partitionera om hela rasket men det går av någon anledning inte!

 

Har provat att både partitionera och radera men får ett felmeddelande: "operationen timed out"... (antar att den vad partitionerad i HFS, journalförd men vet ej, kompisen vet ej heller ). Någon som har något bra tips på hur vi går vidare? Inget på hårddisken behöver sparas då det är backupen (men den skall ju gärna uppdateras och få fungera som backup lite längre än de snart 10 månader som den använts!)

 

Ha det bra!

/Klod

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Är det inte "klassikern" med att disken saknar egen strömförsörjning? Enbart en usb-kontakt är sällan tillförlitligt för även de små diskarna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Funderade lite på det men det känns ju samtidigt lite skumt eftersom den fungerat innan! Det är ju inte en ny disk, bara en gammal som la av! Och där finns ju ingen kontakt för extern strömförsörjning och vi har inte en sån där lustig dubbel-usb (och som sagt; det funkade innan).

 

Några tips?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Att det fungerade igår är ingen garanti för att det fungerar idag. Har du till exempel en annan usb-enhet ansluten till Macen kanske den totala strömförsörjningen är för låg. Elektronik åldras och förutsättningar ändras. Marginalerna för att driva en hårddisk enbart på usb-ström är helt enkelt för små.

 

Alltså - ordna bättre strömförsörjning. Fungerar det inte efter det kan du avfärda chassit eller disken inuti som trasigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...