Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Rootlösenordet i terminal

BoJJo

Recommended Posts

Vet någon vad standardlösenordet för root i Terminalen är? Såvitt jag vet så har jag aldrig bytt det och nu behöver jag s*iten för att avinstallera en annan s*it.

Tack på förhand!

marcushedenstrom

Det finns inget stadard root-lösenord. Om du har aktiverat root-kontot vet du förhoppningsvis vilket det är.

Om du använder sudo är det ditt admin-lösenord.

Vet någon vad standardlösenordet för root i Terminalen är? Såvitt jag vet så har jag aldrig bytt det och nu behöver jag s*iten för att avinstallera en annan s*it.
Du behöver aldrig något root-konto. Om det hade funnits ett konto med ett standardlösenord så hade det ju varit det mest korkade man kan tänka sig (vore säkert en toppenidé för M$) eftersom vem som helst skulle ha root-tillgång till mängder av Mac:ar där man inte ändrat lösenordet.

Vad är det du vill eller behöver göra egentligen?

• 1 month later...

Hej, jag kan inte ändra i sudo läge, de står att jag ska skriva in lösenord men de går inte ens att skriva in något tecken alls, vad kan de vara för fel?

Hej, jag kan inte ändra i sudo läge, de står att jag ska skriva in lösenord men de går inte ens att skriva in något tecken alls, vad kan de vara för fel?

Nu har jag ingen erfarenhet av Mac OS alls, men det brukar aldrig synas något när man skriver in lösenordet i *nix. Lösenordet "fastnar" ändå, trots att det som sagt inte syns något när du skriver in det. Kan det vara därför du tror att inte går att skriva något?

Hitta precis de jag sökte, läste igenom lite trådar. Tack ändå för svaret!

De här forumet är ju bara bäst!

• 2 weeks later...

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...