Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Displayproblem vs grafikkortsproblem


hawkan

Rekommendera Poster

För ungefär 1.5 månad sedan gick grafikkortet sönder i min Macbook Pro. Felet innefattades av Apples förlängda garanti av en viss grafikprocessor som de satte in i en modell av Macbook Pro. Jag fick den lagad på Macsupport Liljeholmen och sedan jag fick tillbaka den upplever jag att jag har problem med displayen. Det började med att den flimrade till då och då, men senaste veckan är skärmen helt väck när jag startar upp den från viloläge. Jag måste öppna och stänga skärmen flera gånger innan skärmen slumpvis fungerar som den ska och då utan några som helst problem fram tills nästa gång datorn sätts i viloläge.

Det som händer är att när jag startar upp datorn ur viloläge så är ungefär halva skärmen (nedre delen) ljusgrå, övre delen funkar först som den ska, men sedan ser man hur muspekaren fryser och skärmen börjar flimra och bilden liksom "tynar" bort i ränder. Sen ser man som ljusprickar i ett geometriskt mönster i övre delen av skärmen.

 

Kanske ska tillägga att när jag kopplar datorn till en extern skärm upplever jag inte problem alls på den externa skärmen. Jag lämnade in datorn på kontroll hos Macsupport igen och de sa att inget tyder på att det är något fel på det nya grafikkortet eller att det är något som är glapp. Ska jag tro på detta eller borde jag lämna in datorn igen?

 

När den var inne på kontroll hände det inte alltid att skärmen blev sådär, utan kanske var fjärde-femte gång som datorn sattes i vila. Nu blir det varje gång. På Macsupport sa de att antagligen är det skärmen som håller på att lägga av, men jag tycker det känns så konstigt, eftersom den när den väl fungerar, gör den det utan några som helst problem...

 

Jag försökte filma förloppet med min iPhone. Ber om ursäkt för den kassa kvalitén, men om någon kan ha en idé om vad detta kan bero på får ni gärna lämna tips. http://www.youtube.com/watch?v=_JQNdaMz6kM

 

Tack på förhand!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Det där ser tyvärr ut som ett problem med själva lcd-displayen men eftersom den fungerar bra i vissa lägen kan det handla om exempelvis strömmatningen av displayen. Hur som haver - det är ett serviceärende. Komponenter måste felsökas och bytas ut av reparatör.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men kan det vara så att något hände när MacSupport bytte ut min grafikprocessor eller är det bara en slump att det hände direkt efter att detta skedde? Jag har aldrig haft problem med skärmen innan jag lämnade in den när grafikprocessorn lade av.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...