Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Köra Linux på Mac


Torbjrn

Rekommendera Poster

Jag är helt ny på Mac men jag har en iPhone som jag är mycket imponerad av. Det börjar bli dags för en ny dator och tack vare iPhone ser det ut att bli en Mac. Har dock en fråga som jag inte riktigt har fått något svar på.

 

Jag vill köra Linux på den. Har hört att de använder något hårdvarulås kallat Efi för att hindra att man kör något annat än MacOS. Antar att det fungerar ungefär som med iPhones baseband, eller var det nu är som det heter. Kan man hacka Efi eller finns det något annat sätt att köra Linux på en Mac?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom
Har hört att de använder något hårdvarulås kallat Efi för att hindra att man kör något annat än MacOS.

 

EFI är inte ett hårdvarulås. EFI är en firmware precis som BIOS, men skillnaden är att det är modernt. Linux använder EFI, men XP och Windows Vista hade inte stöd för det, därför krävdes det att Macar emulerar BIOS för att köra de systemen. Jag vet inte om W7 stödjer EFI. Å andra sidan frågade du inte ens om windows, så jag låter det vara.

 

Linux på Mac är inga problem. Funkar lika bra som på annan dator, brödrost eller vad man nu kan installera Linux på nu för tiden. :)

Och det finns ju mer eller mindre användarvänliga distributioner som Ubuntu, som är enkla att installera. Finns säkert tonvis med läsning om detta.

 

Förresten, "baseband" är egentligen modemfirmwaren i iPhonen och har inget med programsigneringen att göra. Men nog om iPhone.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ah, det låter underbart. Fungerar det med vanlig x86/amd64-installation eller behöver man någon speciell smak? Har sett att det verkar finnas en del som är specialbyggda för Mac PowerPC G3, G4 och G5.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Köp en PC om du ska köra linux.

Mac är bäst med OSX!

 

Tack, verkligen hjälpsam kommentar. ;)

Nej, det kommer inte att bli OS X innan Apple ordnat en fönsterhanterare som åtminstone är lika bra som fvwm.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fungerar inte google.com längre?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fungerar inte google.com längre?

 

Jo, men den sa inte så mycket mer än att det fanns något som hette Efi som kunde ställa till det och att speciella versioner fanns för PowerPC. Verkar dock som om det inte är PowerPC jag ska ha. Verkar mest vara för gamla Macar. Korrekt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, men den sa inte så mycket mer än att det fanns något som hette Efi som kunde ställa till det och att speciella versioner fanns för PowerPC. Verkar dock som om det inte är PowerPC jag ska ha. Verkar mest vara för gamla Macar. Korrekt?

 

Mycket riktigt! Nu är det Intel i Macarna!

 

Jag har inte provat Linux på Macen. Men jag kommer från en Linuxmiljö och själv saknar jag bara att sitta i terminalen och lösa gåtor för att få systemet perfekt. Så om du ska köpa en Mac vill jag rekommendera att du öppnar dina sinnen och sitter helhjärtat med Mac OS någon månad innan du gör någonting förhastat!

Senare kan du börja med att installera valfri Linux dist i en virtuell maskin och om du fortfarande vill ha Linux så kan du nog enkelt ordna din Mac till en Dualboot.

Om du kan ta bort Os X helt vet jag faktiskt inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Klart att man kan ta bort OSX.

Jag har läst att de rekommenderas att man har kvar OSX för att enkelt kunna lägga in tex firmware-uppgraderingar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...