Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Ska köpa PC och behöver tips


Gargoule

Rekommendera Poster

Dellen har ju ett mcyket snabbare grafikkort, 3200 är ju gammalt som gatan. Dellen har också bättre processor.

dellen är ju bara markant snabbare,

Och varför ska TS's päron ha ett grymt grafik kort, hur mycket kommer de spela ? :unsure:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 69
  • Created
  • Senaste svar
dellen är ju bara markant snabbare,

Och varför ska TS's päron ha ett grymt grafik kort, hur mycket kommer de spela ? :unsure:

Fråga päronen hur mycket de är beredda att spendera.

En del päron är ju inte så intresserade, varför det allra dyraste inte är så motiverat.

Till och med en budgetdator, med delar från förra århundradet eller nåt, från Acer kan vara motiverat då.

 

:lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hade inte rekommenderat Acer. Sämre skit får man leta efter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hade inte rekommenderat Acer. Sämre skit får man leta efter.

Vad motiverar du detta med, om man får vara lite nyfiken?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hade inte rekommenderat Acer. Sämre skit får man leta efter.

Men acer är ju bara skalet, det är ju komponenterna i datorn som är relevant och de är ju inte tillverkade av acer

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men acer är ju bara skalet, det är ju komponenterna i datorn som är relevant och de är ju inte tillverkade av acer

 

Det där är helt enkelt inte sant. Skalet är väldigt viktigt.

Jag tycker att det är synd att det inte skrivs mer om detta när man ska köpa datorer, men det är väl lite som megapielmyten kan jag tänka.

 

Är datorn dåligt byggd, dåligt planerad med dålig kylning och utan ett nätaggregat som riktigt passar så spelar det faktiskt ingen större roll vilka komponenter du har. Är kylningen dålig eller dåligt fungerande pga en dåligt planerad låda, så kommer processorn och hela köret bli för varmt, fungera dåligt och inte leva lika länge.

 

Ett exempel. Min sista PC-burk, en Dell. Den var ett mycket bra bygge och hade ett väldigt adekvat kylsystem. Den var tyst, blev aldrig speciellt varm och till min stora lycka klarade den av uppgifter som enligt specifikationerna var för tunga. Framför allt spel flöt riktigt bra, även de som egentligen var för tunga. Denna dator har fyra år på nacken och lever än idag. Jag gav den till min yngre bror som har lagt in Win7, lite mer ram och den fungerar nästan som ny. Ett ordentligt bygge utan imponerande komponenter, men den är så pass bra planerad att man får ut varenda liten droppe prestanda.

 

Det andra exemplet är en äldre dator, en Asus, Acer eller liknande. Denna var helt ok för sin tid och hade komponenter från mellanklassen. För sin tid var den antagligen snäppet vassare än min gamla Dell, på pappret. Denna dator blev kokhet på stört. Att spela utan lagg var omöjligt, även fast komponenterna egentligen skulle klara av spelen med råge.

Men icke, den blev överhettad, slö och bedrövlig bara utav att startas.

Denna dator levde inte länge, efter två år var den näst intill död. Det tredje året gav jag upp och gav bort den då det inte var någonting annat än ett halvdåligt element. Så jag formaterade den och gav bort den till min kusin, som blev så irriterad på den att han faktiskt kastade ut den genom fönstret.

 

Komponenter är ingenting utan en bra låda att hålla dem vid liv. Planering är alfa och omega när det kommer till PC-byggen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Komponenter är ingenting utan en bra låda att hålla dem vid liv. Planering är alfa och omega när det kommer till PC-byggen.

 

därför man ska bygga själv, så steve om du läser det här och kan svenska, se till att släppa fri mac pro nu så man kan välja själv :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

mynameisoscarjo
därför man ska bygga själv, så steve om du läser det här och kan svenska, se till att släppa fri mac pro nu så man kan välja själv :)

Va?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Va?

Vad förstod du inte var jag otydlig?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

därför man ska bygga själv, så steve om du läser det här och kan svenska, se till att släppa fri mac pro nu så man kan välja själv :)

 

Nej, det är precis därför man inte ska bygga själv!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, det är precis därför man inte ska bygga själv!

 

När man bygger sjäv så anpassar man ju delar till varandra, så att kylningen blir bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad tror ni om denna Dell?

 

Äkta Windows® 7 Home Premium 64bit- Svenska

AMD Athlon™ 64 X2 5200+-processor med dubbla kärnor (2,7 GHz, 512 kB x 2)

4 096 MB 800 MHz DDR2-minne med dubbla kanaler [4 x 1 024]

500 GB (7 200 v/min) SATA-hårddisk

Integrated ATI Radeon HD3200 Graphics

 

Pris: 5270:-

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad tror ni om denna Dell?

 

Äkta Windows® 7 Home Premium 64bit- Svenska

AMD Athlon™ 64 X2 5200+-processor med dubbla kärnor (2,7 GHz, 512 kB x 2)

4 096 MB 800 MHz DDR2-minne med dubbla kanaler [4 x 1 024]

500 GB (7 200 v/min) SATA-hårddisk

Integrated ATI Radeon HD3200 Graphics

 

Pris: 5270:-

 

Den tycker jag låter bra!

Athlon är väl inte den bästa processorn, men de skulle ju inte göra någonting avancerat så den kommer rulla på fint!

 

Har du en länk eller datornamn så kan vi ta en närmre titt på chassit?

 

När man bygger sjäv så anpassar man ju delar till varandra, så att kylningen blir bra.

 

Man måste först och främst besitta rätt kompetens för det. Hur vet du att dessa komponenter passar bra? Hur vet du att kylningen är adekvat? Det är inte bra att bygga ihop datorer själv, det är mycket att tänka på. Det är faktiskt inte som många tror, bara att kasta in delarna och köra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Jo, den verkar helt ok! Lite osäker över chassit bara, ventilationen verkar sitta på baksidan.

Man ställer gärna en sådan burk så långt mot väggen som möjligt, då finns risken att det blir väldigt varmt där bak.

Tänker man på det när man placerar datorn där man ska ha den så blir det nog inget problem. Se bara till att inte ha den för långt in mor väggen!

 

Skulle jag själv köpa en PC för att använda som Linuxburk, så hade jag nog valt denna!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det där är helt enkelt inte sant. Skalet är väldigt viktigt.

Jag tycker att det är synd att det inte skrivs mer om detta när man ska köpa datorer, men det är väl lite som megapielmyten kan jag tänka.

 

Är datorn dåligt byggd, dåligt planerad med dålig kylning och utan ett nätaggregat som riktigt passar så spelar det faktiskt ingen större roll vilka komponenter du har. Är kylningen dålig eller dåligt fungerande pga en dåligt planerad låda, så kommer processorn och hela köret bli för varmt, fungera dåligt och inte leva lika länge.

 

Ett exempel. Min sista PC-burk, en Dell. Den var ett mycket bra bygge och hade ett väldigt adekvat kylsystem. Den var tyst, blev aldrig speciellt varm och till min stora lycka klarade den av uppgifter som enligt specifikationerna var för tunga. Framför allt spel flöt riktigt bra, även de som egentligen var för tunga. Denna dator har fyra år på nacken och lever än idag. Jag gav den till min yngre bror som har lagt in Win7, lite mer ram och den fungerar nästan som ny. Ett ordentligt bygge utan imponerande komponenter, men den är så pass bra planerad att man får ut varenda liten droppe prestanda.

 

Det andra exemplet är en äldre dator, en Asus, Acer eller liknande. Denna var helt ok för sin tid och hade komponenter från mellanklassen. För sin tid var den antagligen snäppet vassare än min gamla Dell, på pappret. Denna dator blev kokhet på stört. Att spela utan lagg var omöjligt, även fast komponenterna egentligen skulle klara av spelen med råge.

Men icke, den blev överhettad, slö och bedrövlig bara utav att startas.

Denna dator levde inte länge, efter två år var den näst intill död. Det tredje året gav jag upp och gav bort den då det inte var någonting annat än ett halvdåligt element. Så jag formaterade den och gav bort den till min kusin, som blev så irriterad på den att han faktiskt kastade ut den genom fönstret.

 

Komponenter är ingenting utan en bra låda att hålla dem vid liv. Planering är alfa och omega när det kommer till PC-byggen.

Chassit är enligt min mening det minst viktiga på en stationär dator, det är komponenterna inuti som är viktigast och relevant. Ett dåligt chassi är billigt att byta mot ett bättre

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Chassit är enligt min mening det minst viktiga på en stationär dator, det är komponenterna inuti som är viktigast och relevant. Ett dåligt chassi är billigt att byta mot ett bättre

 

Ett nytt chassi hjälper föga om komponenterna redan fått solsting.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett nytt chassi hjälper föga om komponenterna redan fått solsting.

Menar du att komponenterna inte skulle få tillräcklig kylning isåfall pga dåligt utformat chassi? Det kanske kan vara så men det känns väldigt långsökt dock och dessutom är det ju minst 1 års garanti på datorn

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man måste först och främst besitta rätt kompetens för det. Hur vet du att dessa komponenter passar bra? Hur vet du att kylningen är adekvat? Det är inte bra att bygga ihop datorer själv, det är mycket att tänka på. Det är faktiskt inte som många tror, bara att kasta in delarna och köra.

 

Hur tänker du nu?

Menar du att alla fjortisar där ute som bygger sina egna datormonster skulle besitta särskilt höga kunskaper i datorbygge?

Eh..nej, krävs inte någon större vetskap för att planera ett datorbygge.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den tycker jag låter bra!

Athlon är väl inte den bästa processorn, men de skulle ju inte göra någonting avancerat så den kommer rulla på fint!

 

Har du en länk eller datornamn så kan vi ta en närmre titt på chassit?

 

 

 

Man måste först och främst besitta rätt kompetens för det. Hur vet du att dessa komponenter passar bra? Hur vet du att kylningen är adekvat? Det är inte bra att bygga ihop datorer själv, det är mycket att tänka på. Det är faktiskt inte som många tror, bara att kasta in delarna och köra.

Nja så invecklat är det faktiskt inte. Komponenterna är ju utformade för att passa ihop, det går ju tex inte att trycka i ett sdram-minne i en ddr-slot. Det viktigaste vid datorbygge är enligt min erfarenhet att se till att använda ett jordat handledsband hela tiden för att eliminera statisk elektricitet som förstör komponenterna och se till att få ett tillräckligt kraftfullt nätaggregat som orkar driva datorn ordentligt. Viktigt är också att läsa manualen för moderkortet och se om det finns några dip-switchar som behöver ställas in eller någon BIOS-inställning, dock så brukar inte det behöva göras på moderna moderkort.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...