Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Ska köpa PC och behöver tips


Gargoule

Rekommendera Poster

Ska köpa en PC till föräldrarna och behöver lite tips och råd. Efter att jag gick över till mac har jag helt tappat kollen på PC-marknaden. De har redan en skärm och behöver då endast en burk för runt 5000kr.

 

Jag har kollat lite på Dell och de verkar intressanta men vad finns det för andra alternativ?

Jag har redan en Windows 7 licens så en dator utan windows vore bra, synd att betala för windows två gånger liksom.

 

Jag hatar när datortillverkarna förinstallerar massa "hjälpprogram" och liknande men vet inte vilka som är värst eller bäst när det gäller sånt.

 

Så vad säger ni, om ni var tvungna att köpa en PC, vilken tillverkare skulle ni välja?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 69
  • Created
  • Senaste svar
Så vad säger ni, om ni var tvungna att köpa en PC, vilken tillverkare skulle ni välja?

Mac Mini. Du har ju redan en Windows-licens, TB och skärm.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du kan bygga så kan du komma LÅÅÅngt under 5000 för en dator anpassad för dina Päron (förutsatt att de levde på 40-talet som mina päron)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Köp en Dell. Då vet du att uppdateringar kommer att funka över tiden.

Bra support och bra maskiner.

Ord upp, vår dell burk har sådd i hallen sen 2004 och används av 3-4 personer dagligen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska köpa en PC till föräldrarna och behöver lite tips och råd. Efter att jag gick över till mac har jag helt tappat kollen på PC-marknaden. De har redan en skärm och behöver då endast en burk för runt 5000kr.

 

Jag har kollat lite på Dell och de verkar intressanta men vad finns det för andra alternativ?

Jag har redan en Windows 7 licens så en dator utan windows vore bra, synd att betala för windows två gånger liksom.

 

Jag hatar när datortillverkarna förinstallerar massa "hjälpprogram" och liknande men vet inte vilka som är värst eller bäst när det gäller sånt.

 

Så vad säger ni, om ni var tvungna att köpa en PC, vilken tillverkare skulle ni välja?

Vad är anledningen till att de måste ha Pc?

I min familj hara alla utom en switchat till Mac. Alla är eniga om att det är betydligt enklare att använda Mac. Särskilt om man har lite mindre datorvana.

 

1. Om du vill att De ska ha en bra och billig dator är mitt förslag MacBook eller Mac Mini.

2. Om Du vill ha en problemfri relation med dina föräldrar är det mycket bättre om de (du) köper begagnad Mac.

 

Om de nu nödvändigtvis måste köra Windows har du en licens och kan då använda BootCamp. Visst är Win 7 bättre än Vista men det är fortfarande Windows. B)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

mynameisoscarjo

Eller hur! Mac Mini såklart! Bra prestanda, enkel att bara plugga in, tuta o köra!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du absolut behöver en PC och vill slippa alla dom onödiga hjälpprogrammen så finns ju datorpaketen som du sätter ihop själv t ex hos Komplett.se. Komponenterna skickas till dej och sen är det bara att mecka.

 

AMD i delar

http://www.komplett.se/k/kl.aspx?bn=10643

 

Intel i delar

http://www.komplett.se/k/kl.aspx?bn=10301

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1+ för MacMini. Inte mycket att hålla reda på, tar liten plats och har ett förträffligt OS!

 

Jag kan helt enkelt inte rekommendera en billig Windowsdator. Familjen har köpt en billig windowsdator till mormor och morfar, det har varit mitt jobb att få den färdig för leverans och herre min ge! Helt vansinnigt vad svårt det är att få en budget PC med Vista att vara användbar för någon mindre datorkunnig...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom

Tog bort ett sidospår. Låt oss utgå från att trådskaparen är ute efter en PC, så kan vi hålla oss till att rekommendera bra maskiner, och inte tjafsa om varför han ska köpa en Mac istället.

Eftersom man tekniskt sett kan köra Windows på Mac, och göra samma grejer som på en annan PC låter jag "mini-inläggen" vara kvar. /Mod

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tog bort ett sidospår. Låt oss utgå från att trådskaparen är ute efter en PC, så kan vi hålla oss till att rekommendera bra maskiner, och inte tjafsa om varför han ska köpa en Mac istället.

Eftersom man tekniskt sett kan köra Windows på Mac, och göra samma grejer som på en annan PC låter jag "mini-inläggen" vara kvar. /Mod

 

Onödigt, Varför spara Macmini inläggen då de INTE berör ämnet alls utan bara är propaganda för att TC ska köpa en Mac.

 

 

Till Ts om du vill komma undan billigt så bygg själv ett enkelt datorpaket från Komplett.se för 2-3 tusen enklare kan det inte bli.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

mynameisoscarjo
Onödigt, Varför spara Macmini inläggen då de INTE berör ämnet alls utan bara är propaganda för att TC ska köpa en Mac.

 

 

Till Ts om du vill komma undan billigt så bygg själv ett enkelt datorpaket från Komplett.se för 2-3 tusen enklare kan det inte bli.

Jo det kan bli enklare. Det är inte alla som har tid att bygga själv, inte alla som har färdigheterna heller. Det blir väl ett nytt litet äventyr för dem att lära sig OSX. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo det kan bli enklare. Det är inte alla som har tid att bygga själv, inte alla som har färdigheterna heller. Det blir väl ett nytt litet äventyr för dem att lära sig OSX. :)

 

Hävdar nog att det är svårare för TS päron att lära sig ett helt nytt OS än för TS att skruva ihop en dator.

 

Och om det stått "ska köpa dator och behöver tips" så hade jag också rekommenderat en frän mac (kanske) men om du läser rubriken så är han TYDLIG med att det inte ska vara en mac.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

mynameisoscarjo

I och för sig. Men jag tror ändå att en Mini hade varit det bästa. Så tycker jag, tack för mig :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag avvaktar med spänning för att se vad TS tycker o tänker om våra tips. Är fortfarande inte säker på att det är en Pc Gargoule är ute efter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack så hemskt mycket för alla snabba och bra tips!

 

Jag hade hemskt gärna köpt en mac mini och sett att de gått över till OSX, MEN jag känner mina föräldrar och vet att även fast OSX är väldigt lätt så kommer jag att få agera datorkonsult en lång tid framöver om de ska lära sig det. De har ganska (väldigt) svårt att lära sig nya saker när det kommer till datorer och de använder windows på jobbet så tyvärr ser jag OSX som en omöjlighet.

 

Dell lockar framför allt på grund möjligheten att anpassa datorn efter deras behov, få den hemskickad till dörren och sedan få bra support.

 

Jag skulle nog ha tid att plocka ihop en dator på egen hand men jag vet inte om jag orkar det och sen blir det ju lite svårare med support. Det är inte heller jag som ska betala datorn utan bara se till att det blir bra, så en hemmabyggd dator kommer bara betyda mer jobb för mig.

 

Vill hellst ha något enkelt som bara fungerar, "out of the box", och på PC-sidan är det nog Dell som ligger bäst till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dell har tagit fram en "Macmini-dödare" som visseligen är mycket större men har snarlikt koncept. Den finns i en version för runt 3,900:- med en enklare processor än Core 2 Duon.

 

http://www1.euro.dell.com/se/sv/hemanvanda...dhs1&~ck=mn

Utrymme är inget problem så då känns det mer prisvärt att köpa en vanlig burk. Det blir ju lite lättare att uppgradera minne och hårddisk i en vanlig burk också antar jag.

 

Synd att man inte kan välja bort operativsystem hos Dell.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Utrymme är inget problem så då känns det mer prisvärt att köpa en vanlig burk. Det blir ju lite lättare att uppgradera minne och hårddisk i en vanlig burk också antar jag.

 

Jamen nu var det ju föräldrarna som skulle ha den..... :totaltgalen:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jamen nu var det ju föräldrarna som skulle ha den..... :totaltgalen:

Ja men varför ska de lägga pengar på en dator som är liten och svår att uppgradera när de kan få en vanlig burk med bättre prestanda till samma pris?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja men varför ska de lägga pengar på en dator som är liten och svår att uppgradera när de kan få en vanlig burk med bättre prestanda till samma pris?

 

Du resonerar så klokt.

Det blir nog en Dell?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja men varför ska de lägga pengar på en dator som är liten och svår att uppgradera när de kan få en vanlig burk med bättre prestanda till samma pris?

 

Liten är bra. Den tar mindre plats. Den är lätt att bära med sig. Varför uppgradera? Spar de pengarna och lägg på nästa dator. Om dina föräldrar inte ska spela spel, vad ska de med mer prestanda till? :armskeptisk:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Liten är bra. Den tar mindre plats. Den är lätt att bära med sig. Varför uppgradera? Spar de pengarna och lägg på nästa dator. Om dina föräldrar inte ska spela spel, vad ska de med mer prestanda till? :armskeptisk:

 

OT

Jag har heller aldrig förstått hela idéen med att en dator ska uppgraderas hela tiden... Den kommer ändå inte gå att använda efter några år för att de komponenter som finns kvar i datorn är för gamla för de nya du vill stoppa in. Det blir jätte dyrt att hela tiden uppgradera, då är det bättre, som du säger, att bara spara pengarna till nästa dator!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Liten är bra. Den tar mindre plats. Den är lätt att bära med sig. Varför uppgradera? Spar de pengarna och lägg på nästa dator. Om dina föräldrar inte ska spela spel, vad ska de med mer prestanda till? :armskeptisk:

Sant, den kommer förmodligen aldrig att uppgraderas men saker kan gå sönder och behöva bytas ut.

 

Och det känns fortfarande onödigt att betala extra för att få en mindre burk. Jag förstår det om man tex vill ha en liten snygg mediadator men i deras fall kommer den ändå stå undangömd. Då kan de som sagt spara de pengarna till nästa dator.

 

Och prestanda behövs inte bara till spel. Som vi alla vet drar windows en hel del kraft i sig. Pengarna man sparar in på att köpa en stor ful burk kan man lägga på mer minne så att windows flyter bättre. :ThumbsUp:

 

Men tack igen för alla tips! Fortsätt gärna om ni har mer idéer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sant, den kommer förmodligen aldrig att uppgraderas men saker kan gå sönder och behöva bytas ut.

 

Och det känns fortfarande onödigt att betala extra för att få en mindre burk. Jag förstår det om man tex vill ha en liten snygg mediadator men i deras fall kommer den ändå stå undangömd. Då kan de som sagt spara de pengarna till nästa dator.

 

Och prestanda behövs inte bara till spel. Som vi alla vet drar windows en hel del kraft i sig. Pengarna man sparar in på att köpa en stor ful burk kan man lägga på mer minne så att windows flyter bättre. :ThumbsUp:

 

Men tack igen för alla tips! Fortsätt gärna om ni har mer idéer.

 

Måste det vara en PC så bör du satsa på en Dell. Jag har själv haft två Delldatorer, en bärbar och en stationär.

Den ena levde i fyra år och var en bärbar, dock blev jag tvungen att byta till Linux efter tre år då det blev ett fysiskt fel på hårddisken som inte Windows kunde hantera men PC Linux OS kunde komma förbi.

Den andra var en stationär Dimension som kom med Vista (men utan skiva, Dell verkar inte skicka med dessa utan lägger in filerna i en recoverypartition). Denna hade jag i tre år. Ett och ett halv år med Win och resten med Ubuntu.

Jag gav bort denna till min bror, som la in lite mer ram för att kunna installera Windows 7. Så den har just nu levt i fyra år, vilket är länge för en PC.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...