Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Hur tar jag bort Voddler?


ZenithJCoke

Rekommendera Poster

Vet inte om detta är rätt forumdel, men försöker ändå.

 

Min MacBook Pro 13" har blivit seg senaste tiden, trots att den inte ens är 2 veckor gammal.

 

Enda programmen jag har installerat på den är det nödvändiga, Spotify, Photoshop CS4, Adium och Opera. Fick en invite till Voddler så jag laddade ner Mac-klienten och provade, men sen dess har datorn blivit allt segare, får småhack när jag kollar HD-klipp på Youtube och liknande, vilket inte hänt förut, samt att iPhoto kändes lite väl långsamt då jag provade det igår.

 

Har läst att man ska öppna terminalen och sedan dra dit filen "uninstallVoddler.sh" från Library/Bibliotek, men någon sådan fil har jag inte. Kanske har det ändrats i.o.m. någon uppdatering. Hur skall jag få bort programmet? D:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns det ingen avinstallerare med så kan du ju slänga programmet i papperskorgen och tömma :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, men har hört att Voddler inte tas bort helt och hållet ifall man gör på det viset.

 

Kan dock hända att de har fixat så att det är så enkelt att få bort allt nu för tiden, men vad jag hört sedan tidigare försvinner inte det program som delar ut bandbredd (även när programmet är avstängt) om man gör på det viset.

 

Jag mailade voddler-supporten nyligen för att dubbelkolla, återkommer med svar så fort jag får ett från dem. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är ju bara att söka på voddler på hårddisken och plocka bort allt med det namnet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sant, förutsatt att alla filer heter något med Voddler i namnet.

Hittade filen "Vnet.plist" i mappen LaunchAgents, vilket tydligen skall vara delningstjänsten för Voddler.

 

Så jag provar att ta bort den, samt alla andra filer jag hittar kopplade till Voddler så länge och ser hur det går.

Värt att notera är att jag inte hittar vnet-filen i spotlight då jag söker efter den, utan bara när jag går till mappen själv, kan man inte lita på att spotlight hittar alla filer gör jag något fel?

 

 

EDIT

 

Jag kan inte dra Voddlertray-ikonen från Program-mappen till soptunnan, den hamnar helt enkelt inte där i hur jag än försöker.

 

EDIT2 - Voddler avinstallerat

Det var betydligt enklare (men samtidigt svårare att hitta) att göra än jag trodde.

Voddlertray-ikonen som låg längst upp på aktivitetsfältet (eller motsvarande i Mac OS, hoppas ni fattar) gick att högerklicka på och sedan välja "uninstall voddler" under "Admin"-fliken. Då försvann allt vad jag kan se.

Tack för tålamodet Jarting! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag fick med en "Avinstallera Voddler" till min....

 

hmm... Kan du inte ladda hem "Appdelete" och dra den dit?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

jag hade, och det borde alla andra ha också:

 

/Library/Application Support/voddler/uninstallVoddler.sh

 

Bara att köra i terminalen så tas allt bort.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu var det iof ett tag sen jag testade på voddler, och då fanns det ingen sådan meny alls som du beskriver utan bara ett avinstallationsscript som sagt. Det man kanske bör vara uppmärksam på och kolla är att inte vnet(p2p processen som voddler använder sig av) ligger kvar och kör (kolla i aktivitetskontrollen.) Men eftersom det verkar finnas en riktig avinstallerare nu mer så kanske det sköter allt automatiskt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag hade, och det borde alla andra ha också:

 

/Library/Application Support/voddler/uninstallVoddler.sh

 

Bara att köra i terminalen så tas allt bort.

Tack. Det funkade. Voddler funkade inte (de få värdelösa skitfilmerna hackade och avbröts efter några minuter) och jag vill inte dela med mig av min bandbredd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack. Det funkade. Voddler funkade inte (de få värdelösa skitfilmerna hackade och avbröts efter några minuter) och jag vill inte dela med mig av min bandbredd.

 

håller med... återkommer till Voddler den dagen den har lite kött på benen. Känns

jäkligt "b" om jag får säga det själv... :chockadskeptisk:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
Fratellino

Hejsan!

 

Jag är fortfarande ganska nyinflyttad i macvärlden och skulle vara tacksam för lite hjälp angående avinstallation av Voddler.

 

Jag tror att jag installerade Voddler någon gång innan nyår, jag tyckte att programmet var kasst, och avinstallerade det på sättet jag lärt mig att man ska göra (drog programmet till papperskorgen, spotligt-sökte efter "Voddler" och raderade även de filerna och sedan gjorde jag en säker papperskorgtömmning).

 

I senaste numret av tidningen MacWorld så står det att läsa om en användare som upplevde långsam surfning efter installation av Voddler. MacWorld rekommenderade att kolla om processen "vnet" var igång i Aktivitetskontroll. Jag blev intresserad, och mycket riktigt så ligger "vnet" där och jobbar trots att jag trodde att jag installerat allt Voddler-relaterat för länge sedan. Jag har aldrig använt Aktivitetskontroll tidigare, men jag provade att markera "vnet" och tryckte på "avsluta process". Den där processor-procent-siffran gick ner till noll för någon sekund men börjar sedan röra sig uppåt igen (allt mellan 0 och 15 har jag sett hittills). Något annat sätt att stoppa den känner jag inte till.

 

Vad kan jag göra nu? I tidningen stod det att nyare versioner av Voddler kommer med en ordentlig avinstallerare och att det smidigaste kan vara att installera Voddler igen och sedan avinstallera det, men nu är Voddlers hemsida stängd och öppnar inte förrän på måndag. Är det ändå bäst att testa med det, eller finns det något annat sätt?

 

Tacksam för svar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Tackar för denna tråd! Voddler sänkte min sprillans nya MBP så det var helt vidrigt. Systemmeddelandefönstret var en enda Voddlerkavalkad.

Och nu är allt bra igen!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har också problem med installationen. När man läser Orabergs inlägg så tror jag att jag avstår från att prova igen. Voddler, återkom när ni har en färdig produkt som funkar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Jag blev intresserad, och mycket riktigt så ligger "vnet" där och jobbar trots att jag trodde att jag installerat allt Voddler-relaterat för länge sedan. Jag har aldrig använt Aktivitetskontroll tidigare, men jag provade att markera "vnet" och tryckte på "avsluta process". Den där processor-procent-siffran gick ner till noll för någon sekund men börjar sedan röra sig uppåt igen (allt mellan 0 och 15 har jag sett hittills). Något annat sätt att stoppa den känner jag inte till.

 

 

Har exakt samma problem. Min MacBook låste sig i 10-30 sekunder förut, och nu när jag avinstallerade Voddler så blev allt bra. Jag tryckte även "Avsluta process" och det blev som du sa, det gick ner till noll men sen gick det upp igen. Konstigt nog så låser sig inte min Mac nu även när vnet är igång. Så jag undrar också, hur tar man bort "vnet" HELT så inte den raden finns där alls, för jag vill inte ha den där, även ifall min Mac fungerar med?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag fick inte upp "uninstall voddler" när jag högerklickade. Hade inte heller någon fil "/Library/Application Support/voddler/uninstallVoddler.sh".

 

Jag tog bort Voddler från Applications-mappen, startade terminalen och raderade följande:

 

rm -rf '/Library/Application Support/Voddler'

sudo rm /usr/bin/vnet

sudo rm /Library/LaunchAgents/vnet.plist

 

Startade om datorn och ingen Voddler eller vnet startades.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Jag har haft stora problem med att min nästan nya Mac hänger sig och fryser i upp till 30 sek. Ska bli spännande att se vad som händer nu när jag tagit bort voddler :)

Kan man inte se voddler-filmer direkt i webbläsaren, måste man ladda ner skiten?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har haft stora problem med att min nästan nya Mac hänger sig och fryser i upp till 30 sek. Ska bli spännande att se vad som händer nu när jag tagit bort voddler :)

Kan man inte se voddler-filmer direkt i webbläsaren, måste man ladda ner skiten?

 

I det nya Voddler så ser man filmen i "webbläsaren" men man måste ändå installera tillägg och annat, så mitt tips är att inte ladda ner det, risk för att datorn hänger sig då.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Danke, nu blev jag också av med skiten. hittade avinstallationsscriptet som genererade en massa fel och sen tog bort sig själv. Var dock tvungen att logga in som admin för att köra det...

Gamla MPEG4-baserade voddler var mycket bättre än det här nya flash/adobe-skräpet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

CleanMyMac hjälpte mig att bli av med parasiten Voddler helt och hållet :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Hur gör man för att radera genom terminalen?

 

Är det bara att skriva en rad i taget av följande och trycka på enter samt ange lösenord?

 

rm -rf '/Library/Application Support/Voddler'

sudo rm /usr/bin/vnet

sudo rm /Library/LaunchAgents/vnet.plist

Misstänker att voddler kan vara orsak till alla mina problem..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...