Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

SMTP som funkar med Cliche.se baserad mejl?


Nikk

Rekommendera Poster

Jag har 3 olika mejlkonton i Mail:

 

Låt oss säga att de tre är:

nikk@me.com

nikk@gmail.com

nikk@cliche.se (egen domän som ligger hos Cliché)

 

me.com och gmail kontona fungerar som de ska.

 

Cliche kontot (min egen domän) fungerar inte som det ska - Cliché (cliche.se) har ingen egen SMTP server utan hänvisar till internetleverantörens SMTP servrar. Jag har Telia och de har inte heller någon direkt SMTP server för icke telia-mejlkonton. Har dock fått tipset från Telia support att använda smtprelay.telia.com men den funkar inte.

 

Istället använder jag Gmail's SMTP server som fungerade bra tidigare men som nu visar att mejlet är skickat från Gmail-kontot även om jag skriver mejlet i Mail med Cliche-kontot...

Tror det har att göra med att Gmail's SMTP server numera är lösenordsskyddat (?).

 

Någon som vet hur jag kan komma runt det här?

Vill ha en SMTP server som funkar smärtfritt och felfritt med min cliche-mejl...!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har 3 olika mejlkonton i Mail:

 

Låt oss säga att de tre är:

nikk@me.com

nikk@gmail.com

nikk@cliche.se (egen domän som ligger hos Cliché)

 

me.com och gmail kontona fungerar som de ska.

 

Cliche kontot (min egen domän) fungerar inte som det ska - Cliché (cliche.se) har ingen egen SMTP server utan hänvisar till internetleverantörens SMTP servrar. Jag har Telia och de har inte heller någon direkt SMTP server för icke telia-mejlkonton. Har dock fått tipset från Telia support att använda smtprelay.telia.com men den funkar inte.

 

Istället använder jag Gmail's SMTP server som fungerade bra tidigare men som nu visar att mejlet är skickat från Gmail-kontot även om jag skriver mejlet i Mail med Cliche-kontot...

Tror det har att göra med att Gmail's SMTP server numera är lösenordsskyddat (?).

 

Någon som vet hur jag kan komma runt det här?

Vill ha en SMTP server som funkar smärtfritt och felfritt med min cliche-mejl...!!

 

Om du testar adressen smtprelay1.telia.com (port 25) så fungerar det. Använder det själv på teliauppkoppling för bla maildomäner som ligger hos Cliche.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom
Tror det har att göra med att Gmail's SMTP server numera är lösenordsskyddat (?).

 

Använd den lösenordsskyddade SMTP-servern, även känd som SSL-krypterad överföring. Då slipper du använda port 25, din mail är krypterad och allt funkar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du testar adressen smtprelay1.telia.com (port 25) så fungerar det. Använder det själv på teliauppkoppling för bla maildomäner som ligger hos Cliche.

 

Funkar inte för mig...

Är det med lösenord..?

 

Använd den lösenordsskyddade SMTP-servern, även känd som SSL-krypterad överföring. Då slipper du använda port 25, din mail är krypterad och allt funkar.

Vilken SMTP server, vilket servernamn?

 

AARGH nu funkar ingenting..!

smtp.gmail.com visas som nedkopplad och det funkar inte att skicka mejl ens från Gmail-kontot nu...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom

smtp.gmail.com

"Use secure socket layer"

Port 587

Ditt användarnamn och lösen på Gmail.

 

Det är möjligt att du måste aktivera SMTP, SSL och så vidare på ditt Gmail-konto.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Funkar inte för mig...

Är det med lösenord..?

 

Nej, inget lösenord. Är du säker att du skriver smtprelay1.telia.com (och inte smtprelay.telia.com som du skrev i ditt första inlägg)? Om du har uppkoppling via Telia så fungerar den servern, under förutsättning att du inte har några andra problem eller nåt annat som strular. Jag testade för en minut sedan utan problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

smtp.gmail.com

"Use secure socket layer"

Port 587

Ditt användarnamn och lösen på Gmail.

 

Det är möjligt att du måste aktivera SMTP, SSL och så vidare på ditt Gmail-konto.

Tack nu funkar det igen. Verkar som att pop:en kan låsa sig för ett tag om man fipplar för mycket...

 

 

Nej, inget lösenord. Är du säker att du skriver smtprelay1.telia.com (och inte smtprelay.telia.com som du skrev i ditt första inlägg)? Om du har uppkoppling via Telia så fungerar den servern, under förutsättning att du inte har några andra problem eller nåt annat som strular. Jag testade för en minut sedan utan problem.

Körde med smtprelay1.telia.com men nu funkar det som det ska!

Tack för hjälpen! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har också några olika konton på Cliche (folkdansgillet, bostadsrättsföreningen...) och lyckades idag ställa in så det gick att skicka från vart och ett utan problem genom att ange smtp till:

 

mail.dindomän.se

 

inlogg och lösen samma som inlogg.

 

Däremot får jag märkligt nog inte till det med fs-data (som kostar typ 10ggr så mycket, men också har en del funktionalitet jag använder för min egen sida och mail). Där svarar bara mail att det är nedkopplat.

 

/M

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...