Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

iMacG5 -långsam uppstart


Escapist

Rekommendera Poster

Min iMac G5 1,6GHz krånglar ofta vid start. Efter någon minut med den gamla snurrande streckcirkeln startar fläkten på maxvarv och så går den, ibland någon minut, ibland flera minuter innan den hittar tillbaks till den normala blåa skärmen i uppstartprocessen. Det har även hänt att den har stängt av sig. TechTool4 hittar inga fel. Jag har inte försökt installera om systemet. Någon som vet vad som är fel?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testa att blåsa rent i luftintaget under datorn, kan va en massa damm i kanalerna, hade nått liknande

problem själv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag inte minns fel så började det klassiska "kondensatorfelet" att visa sig så på min iMac, innan det blev värre... Sök på iMac G5 och kondensator här på forumet så hittar du nog info.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min iMac G5 1,6GHz krånglar ofta vid start. Efter någon minut med den gamla snurrande streckcirkeln startar fläkten på maxvarv och så går den, ibland någon minut, ibland flera minuter innan den hittar tillbaks till den normala blåa skärmen i uppstartprocessen. Det har även hänt att den har stängt av sig. TechTool4 hittar inga fel. Jag har inte försökt installera om systemet. Någon som vet vad som är fel?

Känner igen det där. Jag ominstallerade systemet från grunden. Det hjälpte ett tag (eller så var det bara en tillfällighet.)

Men efter några månader lade datorn av helt. De första modellerna av iMac G5 är ju tyvärr problematiska.

(Kondensatorfelet, som sagt. Och strömenheten.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min iMac G5 1,6GHz krånglar ofta vid start. Efter någon minut med den gamla snurrande streckcirkeln startar fläkten på maxvarv och så går den, ibland någon minut, ibland flera minuter innan den hittar tillbaks till den normala blåa skärmen i uppstartprocessen. Det har även hänt att den har stängt av sig. TechTool4 hittar inga fel. Jag har inte försökt installera om systemet. Någon som vet vad som är fel?

 

Första hjälpen när det gäller krånglande uppstart är att återställa SMU. Se länken. SMU-kretsen styr uppstart bla och kan bli korrupt. Troligen har du flera fel...... men börja där.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...