Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Värt att ha MobileMe eller inte?


ffireUser

Rekommendera Poster

Hej jag är rätt ny Macanvändare..jag startade datorn för första gången fick jag erbjudande att testa MobileMe gratis i 60 dagar. Vad jag har fattat det som så får man en webbaserad lagring(iDisk ) som man kan komma åt på vilken dator som helst om man loggar in med sina uppgifter och att man ska få sina kontakter, kalender synkade till iPhone/touch och andra datorer right? Jag fick ett Me.com mailkonto. Jag undrar nu som har använt det lite..är det värt att betala för detta senare? Vad finns för andra alternativ? Vad är anledningen att skaffa eller inte skaffa det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom

Värt om man köper på eBay. Du kan hitta det för omkring 50-70 dollar.

 

Annars kan du använda Google calendar och IMAP-mail för att synka det mesta. Men inte allt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det är värt eller inte beror på dina preferenser.

För mig är det värt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Värt om man köper på eBay. Du kan hitta det för omkring 50-70 dollar.

 

Annars kan du använda Google calendar och IMAP-mail för att synka det mesta. Men inte allt.

 

Köper man det på ebay? Det enda sättet att få är att betala med kreditkort till Apple. Sen har jag för mig när jag fixade mitt trail att de stod att det skulle kosta runt 50-70dollar ifs tjänar jag inget på att köpa från ebay.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det är värt eller inte beror på dina preferenser.

För mig är det värt.

 

Om vill man utnyttja iDisk funktion så man kan lagra filer så man kan få dem till andra datorer utan ta med sig externa lagringsgrejer? Hoppas du förstår vad jag menar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej jag är rätt ny Macanvändare..jag startade datorn för första gången fick jag erbjudande att testa MobileMe gratis i 60 dagar. Vad jag har fattat det som så får man en webbaserad lagring(iDisk ) som man kan komma åt på vilken dator som helst om man loggar in med sina uppgifter och att man ska få sina kontakter, kalender synkade till iPhone/touch och andra datorer right? Jag fick ett Me.com mailkonto. Jag undrar nu som har använt det lite..är det värt att betala för detta senare? Vad finns för andra alternativ? Vad är anledningen att skaffa eller inte skaffa det?

 

Huruvida det är värt kostnaden eller inte kan bara du svara på. Vi har alla olika krav och för vissa duger det med gratistjänster - vilket finns som alternativ till MobileMe. Andra har andra krav och vill ha allt på ett ställe och från en leverantör. Jag anser att det är värt varenda krona, men det är jag det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom
Köper man det på ebay? Det enda sättet att få är att betala med kreditkort till Apple. Sen har jag för mig när jag fixade mitt trail att de stod att det skulle kosta runt 50-70dollar ifs tjänar jag inget på att köpa från ebay.

 

Nej, du kan köpa aktiveringskoden på ebay. Det har jag gjort. Se bara till att inte köpa från skummisar.

 

Mobile Me kostar 79 euro (!) per år, vilket blir omkring 117 dollar. Själv köpte jag en förnyelse på ett år för 40 pund = 460 kr.

 

Köper du från Apple i Sverige kostar det 795 kr (apple store), eller 79 euro via me.com.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns även familjelicens för 1195:-

 

MobileMe Family Pack är ett ettårigt individuellt MobileMe-abonnemang plus fyra Familjemedlem konton,

alla med sin egen e-postadress, iDisk-mapp och 5 GB online lagringsutrymme (40 GB totalt lagringsutrymme på Internet).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Microsoft Live Mesh ger dig 25Gb gratis och mappar kan synkas med automatik. Synkar du tex mappar med dina mail på två datorer så har du samma mail i båda.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För mig är det värt med Mobile Me.

En enkel och smart lösning för synk av mina kontakter, kalendrar och annan information.

Visst finns det andra lösningar, men de brister i funktionalitet och fungerar inte lika enkelt och smidigt utan det är alltid lite småstrul. Google och Chandler är två icke-Apple lösningar.

 

IDisk kan man dela ut till andra, via iPhone kan man skicka en länk till filer på ens iDisk istället för att bifoga dem i mejlet - exempelvis. IDisk lösenordsskyddas då så att bara tänkta mottagare kan hämta filerna. De är inte tillgängliga för vem som helst, om man inte vill det. :)

 

Går utmärkt att göra backup "till molnet" också, Apple har ett backup-program som enbart jobbar mot MobileMe, det ligger på MobileMe och hämtas hem till den egna datorn, sen gör det backup "till molnet".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Funktinellt

MobileMe är en enhetslösning. Den är för dyr, tycker jag (svenska priser), 250 - 300:- är mer riktigt. Det stora problemet med MobileMe är att det är så vansinnigt lååångsamt. WebbMailen är en ren plåga. I övrigt är det snyggt, enkelt och funktionellt. Som vanligt med Apple-prdukter alltså.

 

Kortfattat

+ enkelheten

+ snyggt

+ funktionellt

 

- dyrt

- lååååångsamt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varit med länge..

 

post-113-1260128135_thumb.jpg

 

 

 

tänker utöka till familjepack, så får barnen varsin mailadress och lagringsyta och så kan vi videochatta den vägen..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag körde också en 60-dagars test av MobileMe.

Jag tyckte att det fungerade mycket bra. Det jag hade mest nytta av var Push-tekniken för kalender och mail. iDisk var, som gorancarlsen nämnde ovan på tok för långsamt för att vara användbart.

 

Jag valde dock efter mycket övervägande att inte teckna en årsprenumeration av MobileMe efter de 60 provdagarna.

Jag använder idag i huvudsak två tjänster för att åstadkomma nästan samma funktionalitet som MobileMe erbjuder, fast helt gratis. För mail och kalender använder jag Google Apps (som är kopplad till en egen domän, vilket inte går med MobileMe) och för fildelning använder jag DropBox (som enligt mig är en bättre lösning än iDisk).

Google har nuförtiden aktiverat Exchange-stöd för iPhone så mailen pushas till min iPhone. Kalendern uppdateras via samma Exchangekonto och hålls också synkad med min MacBook (som kör Snow Leopard). Dropbox har också, i likhet med iDisk en iPhone app. Så jag kan i princip åstadkomma samma funktionalitet som med MobileMe med ett par undantag:

 

*Inget hemsideutrymme

*Ingen motsvarighet till Find my iPhone

*Inte lika snyggt integrerat i resten av systemet som MobileMe.

 

Jag skulle kunna tänka mig att betala för att få tjänsten Find my iPhone samt den transparanta integreringen av MobileMe i både iPhone och Mac OS X, hemsideutrymmet på MobileMe är inte tillräckligt avancerat för mina hemsidebehov så jag behöver ett riktigt webbhotell ändå.

Vid det tillfället min MobileMe trail gick ut hade jag inte 800kr att lägga på det och nu har jag vant mig vid Google Apps/DropBox-combon och anser att det inte är lönt att lägga 800kr om året på MobileMe.

Om priset går ner några hundra kanske jag ändrar mig men i dagsläget är Google Apps helt OK som ersättare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Funkar OK, dock är det inte värt 800 kr.

 

Det är extremt långsamt.

Det tog ca 24 timmar att föra över mina 11 000 mail från datorn till mobileme via IMAP:

(Att flytta dem från Binero till datorn tog tog ca 2 min). :chockadskeptisk:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har kört MobileMe i något år nu och jag tror inte att jag kan rekommendera servicen. Som någon sa, det tar en evighet att flytta filer till molnet och rent allmänt tycker jag att upplevelsen inte är tilltalande.

 

Jag har fortsatt pröjsa för eländet, men det är mest för att jag lyckats hamra in min @me.com-adress till släkt och vänner och jag orkar inte byta igen. Push-funktionen är ytterligare en faktor som gjort att jag stannar.

 

Min rekommendation är att trådskaparen utnyttjar de gratis-alternativ som finns istället (Gmail, Dropbox etc). Som sagt, gratis, och de fungerar oftast bättre än Apples dyra alternativ.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har använt mig av både MobileMe och dropbox. Och jag själv föredrar dropbox (om man nu bara vill ha lite enkel lagring)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mobilen blev stulen på Arlanda Express - mobile me värd varenda krona för att whipe:a den på distans.

 

I övrigt skulle jag sakna synkad adressbok och kalender mellan datorer och telefon + emailen (web och pushad till telefonen) om jag slutade använda det. Fil-delningen är nog det jag använder minst då Dropbox är mycket smidigare.

 

Bild-delningen via mobile me är också väldigt snygg och enkel, men jag har hört att picasa-pluggen till iPhoto är rätt bra så jag ska faktiskt testa den istället.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har kört MobileMe i något år nu och jag tror inte att jag kan rekommendera servicen. Som någon sa, det tar en evighet att flytta filer till molnet och rent allmänt tycker jag att upplevelsen inte är tilltalande.

 

Jag har fortsatt pröjsa för eländet, men det är mest för att jag lyckats hamra in min @me.com-adress till släkt och vänner och jag orkar inte byta igen. Push-funktionen är ytterligare en faktor som gjort att jag stannar.

 

Min rekommendation är att trådskaparen utnyttjar de gratis-alternativ som finns istället (Gmail, Dropbox etc). Som sagt, gratis, och de fungerar oftast bättre än Apples dyra alternativ.

 

Hm, den me.com addressen tycker jag är rätt mkt om. lite unikt att ha den.

Jag testade att ta över filer till iDisken det tog aslångt tid och dom filerna var kanske bara 5mb stora..den tiden som det tog för det hade min externa usb hårddisk fått över typ en hel film.

 

Det var nån som sade man kunde dela med sig till vänner och kontakter filer och så..från disken men jag har hittat nåt som heter Papaya som verkar vara nåt att ha http://lightheadsw.com/papaya/

 

Det finns en funktion som ni nämnt att man kan hitta sin iPhone men problemet är att jag inte har någon.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns en funktion som ni nämnt att man kan hitta sin iPhone men problemet är att jag inte har någon.

Har man ingen iPhone vågar jag sticka ut hakan och säga att då har man ingen nytta alls av MobileMe! Tjänsten är fantastiskt bra på att synkronisera "molnet" - iPhone - hemdatorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har man ingen iPhone vågar jag sticka ut hakan och säga att då har man ingen nytta alls av MobileMe! Tjänsten är fantastiskt bra på att synkronisera "molnet" - iPhone - hemdatorn.

 

Då vågar jag påstå att du har fel. Det finns fortfarande mängder av tjänster knutna till MobileMe som du kan ha nytta av.

Back to My Mac, iCal/Adressbook mm. på nätet och trådlös synkronisering mellan olika datorer.

 

Rätt eller fel handlar om vilka krav och behov du har.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

..är det värt att betala för detta senare? Vad finns för andra alternativ? Vad är anledningen att skaffa eller inte skaffa det?

Har MobileMe och tycker det är fruktansvärt överprisat men lat och bekväm som man är så är det enklast att bara förlänga skiten... ;)

Använder egentligen enbart MobileMe för synkronisering mellan datorn och iPhone. Skönt också att man har backup på webben.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har frågat i en annan tråd oxå, men kollar om någon vet här oxå.

 

Det är så att jag har en extern hårddisk kopplad till min Airport Extreme. Denna önskar jag kunna komma åt (exempelvis via webbläsare), fick då veta att detta ska vara möjligt att fixa med MobileMe. Någon mer som gör som jag vill göra, kan berätta hur jag gör?

 

Har matat in mina MobileMe-uppgifter i Airporten, men några nya diskar dyker inte upp när jag loggar in på me.com?? Vad kan gör jag fel? (kollar förvisso under iDisk och kör fortfarande trial-versionen...)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har frågat i en annan tråd oxå, men kollar om någon vet här oxå.

 

Det är så att jag har en extern hårddisk kopplad till min Airport Extreme. Denna önskar jag kunna komma åt (exempelvis via webbläsare), fick då veta att detta ska vara möjligt att fixa med MobileMe. Någon mer som gör som jag vill göra, kan berätta hur jag gör?

 

Har matat in mina MobileMe-uppgifter i Airporten, men några nya diskar dyker inte upp när jag loggar in på me.com?? Vad kan gör jag fel? (kollar förvisso under iDisk och kör fortfarande trial-versionen...)

Kanske kan du inte använda alla funktioner i trial-versionen?

Jag har MobileMe, men har aldrig provat det du verkar vilja. Är det det som är "Back to my Mac"? I så fall har du instruktions-pdf här: http://images.apple.com/mobileme/docs/L358...ckMac_UG_v3.pdf

och supportsidro här: http://support.apple.com/kb/index?page=sea...20To%20My%20Mac

Hoppas det kan vara till någon hjälp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske kan du inte använda alla funktioner i trial-versionen?

Jag har MobileMe, men har aldrig provat det du verkar vilja. Är det det som är "Back to my Mac"? I så fall har du instruktions-pdf här: http://images.apple.com/mobileme/docs/L358...ckMac_UG_v3.pdf

och supportsidro här: http://support.apple.com/kb/index?page=sea...20To%20My%20Mac

Hoppas det kan vara till någon hjälp.

 

Det är ju mycket möjligt att det är så att jag inte kan nyttja MobileMe fullt ut i trialversionen, men pga oklarheter är jag sådär sugen att skippa trial och punga ut 800 bara för att kolla. Ska undersöka om jag kan komma åt min externa från ett annat nätverk än det hemma...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...