Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Reseproblem med iPhone i Japan?


tjorven

Rekommendera Poster

hejsan.

 

vad kan man förväntas kunna använda i sin gamla 3G iphone om man åker till japan?

 

uppenbarligen kommer jag ju inte kunna ringa med den eftersom de har ett annat mobilsystem, men om jag kopplar upp mig mot wi-fi borde jag kunna surfa som vanligt eller?!

 

hur funkar det med kartfunktionen, räcker det med internetuppkoppling för att kunna göra vägbeskrivningar och sökningar med den?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hejsan.

 

vad kan man förväntas kunna använda i sin gamla 3G iphone om man åker till japan?

 

uppenbarligen kommer jag ju inte kunna ringa med den eftersom de har ett annat mobilsystem, men om jag kopplar upp mig mot wi-fi borde jag kunna surfa som vanligt eller?!

 

hur funkar det med kartfunktionen, räcker det med internetuppkoppling för att kunna göra vägbeskrivningar och sökningar med den?

 

Kör de inte med WCDMA som 3G-nät? Det vill säga samma 3G-teknik som oss. Men jag vet inte exakt...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom Iphone säljs i japan så vore det väl konstigt om de inte fungerar där ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom Iphone säljs i japan så vore det väl konstigt om de inte fungerar där ;)

 

 

sant.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hejsan.

 

vad kan man förväntas kunna använda i sin gamla 3G iphone om man åker till japan?

 

uppenbarligen kommer jag ju inte kunna ringa med den eftersom de har ett annat mobilsystem, men om jag kopplar upp mig mot wi-fi borde jag kunna surfa som vanligt eller?!

 

hur funkar det med kartfunktionen, räcker det med internetuppkoppling för att kunna göra vägbeskrivningar och sökningar med den?

 

Hade med mig min iPhone 3G till Japan förra året och det funkar att ringa! Dock kostar det en hel del, men det funkar. Angående wifi och GPS, så funkar dem också. GPS funkar ju utan wifi, men du behöver wifi för att casha kartorna. När kartorna är cashade så kan du använda GPS-funktionen offline utan problem. Med andra ord - ja, det räcker med internetuppkoppling för att göra vägbeskrivningar och sökningar.

 

Lycka till!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej, jepp en vanliga 3G funkar fint-fint.. Men som personen innan skriver, det DYRT att ringa i Japan, en hundralapp för dryga 2 minuter var t ex ett samtal jag hade. Jag hade dataroaming avstängt hela tiden. Även sms var dyrare än vad man är van vid från Europaresor. WiFi för att kolla mail och surfa fungerar fint. Apples grejer verkar inte vanliga i Japan, såg bara Européer eller Amerikaner med Appleprodukter. Den Applestore jag var inne i var också liten jämfört med vad man hittar i Europa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

iPhone säljs bara hos Softbank, och att den inte slagit större kan delvis bero på att den är så västerländsk. T ex. har den inte stöd för alla otaliga små bildsmileys som är nog så viktiga för japaners kommunicerande. Softbank är dessutom den i särklass sämsta operatören vågar jag påstå.

 

Föregående talare har fel om japaners Apple-vanor. Japan är en stark Apple-marknad sedan lång tid tillbaka. På elektronikkedjor som Bic Camera och Yodobashi Camera har Apple egna avdelningar, mycket större än Apple retailers i Sverige.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det DYRT att ringa i Japan

 

 

ja jag kommer bara använda den för wi-fi surf och om kartorna funkar med wi-fi blir det lite extra grädde på moset.

 

tack för hjälpen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom du räknar med Wifi-surf kan du ju ringa med Skype förstås.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oavsett om Softbank är en dålig operatör eller inte så kan jag rekommendera att hyra ett SIM-kort var om man är två stycken. Det kan vara rätt najs att få tag på varandra i Tokyos myller.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

iPhone säljs bara hos Softbank, och att den inte slagit större kan delvis bero på att den är så västerländsk. T ex. har den inte stöd för alla otaliga små bildsmileys som är nog så viktiga för japaners kommunicerande. Softbank är dessutom den i särklass sämsta operatören vågar jag påstå.

 

Finns ett helt eget tangentbord på iPhonen för bara Emoji som de små bildsmileysarna kallas. Som standard är det bara aktiverat i just Japan, men det går att aktivera även för andra med hjälp av gratisapplikation(er) i AppStore. Du kan läsa meddelanden med Emoji även utan att aktivera tangentbordet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

... Apples grejer verkar inte vanliga i Japan, såg bara Européer eller Amerikaner med Appleprodukter. Den Applestore jag var inne i var också liten jämfört med vad man hittar i Europa.

 

Yodobashi i Nagoya, avdelningen för iPhone-fodral. Det här är en kortsida, fanns betydligt mycket mer på de andra sidorna. :)

 

Nästa bild är Apple Store i Ginza, inte sååå liten. ;)

post-7395-1260130795.jpg

post-7395-1260131002.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm, jag ska åka till Japan efter nyår och plugga japanska i ett år.. min iphone blev stulen här i Stockholm, så jag hade planerat på att köpa en ny iphone i japan.. någon som har erfarenhet över vilka dealar Softbank brukar ha? Med Telia, så hade jag ju fri surf för en viss summa osv. Fast jag vet iofs inte om Softbank typ kräver 2 års bindningstid eller något, det blir ju svårt, då jag nog inte kommer vara där i 2 år.. Jag vet inte hur sånt funkar i Japan/Tokyo. :/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

eknib: Softbank brukar vara lättast för utlänningar eftersom de erbjuder kontantkortsmobiler (det är inte många modeller visserligen, men utbudet är bättre nu än tidigare). Andra operatörer kräver att man tecknar abonnemang, men då är ju friheten att välja bland det digra utbudet av spejsiga telefoner bra mycket större.

 

iPhone får du ta på abonnemang således, och jag antar att det är på minst ett år, kanske två.

 

Det krävs ett alien registration card (ett slags identitetskort du ändå måste skaffa om du är i Japan under en längre tid) för att teckna sig för ett kontantkort såväl som ett abonnemang. Och 1337 skills i japanska, eller en japansk kamrat för den delen.

 

 

iBamse: Där ser man, tackar för infon. Gäller detta även för de bilder som inte är emojis, utan små, små symboler i form av t ex. ölsejdlar, hjärtan, höstlöv -- ofta animerade -- som infogas direkt i texten och sedan visas så utan problem på mottagarens telefon?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

iBamse: Där ser man, tackar för infon. Gäller detta även för de bilder som inte är emojis, utan små, små symboler i form av t ex. ölsejdlar, hjärtan, höstlöv -- ofta animerade -- som infogas direkt i texten och sedan visas så utan problem på mottagarens telefon?

 

Ölsejdlar, höstlöv, flygplan och en hel massa annat inräknas i det som Apple räknar som emoji. Tror inte att det är några animerade dock.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Föregående talare har fel om japaners Apple-vanor. Japan är en stark Apple-marknad sedan lång tid tillbaka. På elektronikkedjor som Bic Camera och Yodobashi Camera har Apple egna avdelningar, mycket större än Apple retailers i Sverige.

 

Jag kan väl inte ha fel i vad jag ser? Jag såg kanske två japaner med iPhone under en vecka.. Nästan alla amerikaner jag såg med en telefon hade iPhone och tittar du på en tunnelbana i Sverige så sitter inte ungdomar med gamla viktelefoner utan det är ganska många iPhones. Däremot så hade många iPod i Tokyo, det var väl ingen skillnad mot Sverige. Det finns nog massor med Japaner som kör Mac men jag skulle tro att man har större marknadsandel i Sverige, eller så är det bara att de syns mer? När jag skrev att den Apple store jag var inne i var liten så var det kanske att jag trott att det den skulle vara stor och blev besviken när den inte var det. Ärligt talat så har jag bara varit i två Applestore, en i London och en i Tokyo, men den i London blev jag imponerad av. Fast det var några år sen..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...