Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Skriva ut via nätverk


edhunter

Rekommendera Poster

Hej

 

Mestadels så använder jag mig av en Macbook för vanligt surf/arbete etc.

 

Jag kör med en server där jag lagrar i stort sett alla mina filer. Det är även där jag har kopplat min skrivare, en HP Laserjet 1005 Series.

 

På servern använder jag mig av Windows XP som OS. Att skriva ut från mina övriga Windows datorer är inga problem (skrivaren antar jag då är rätt utdelad etc.) Men när jag försöker skriva ut från Macen blir det tvärstopp.

 

Har laddat ner HP:s drivrutiner och lyckas komma så långt som att dokumentet som jag vill få utskrivet lägger sig i skrivarkön på servern, men där tar det stopp. Antar att servern/skrivaren inte riktigt vet hur/vad som ska skrivas ut, och att det därför inte blir någon utskrift.

 

Någon som har någon ide på hur jag kan lösa problemet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har för mig att det är något med att installera bonjour på servern så ska mac också fungera.

Någon som är mer insatt kanske kan förklara mer eller sök på bonjour..

 

lycka till!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har för mig att det är något med att installera bonjour på servern så ska mac också fungera.

Någon som är mer insatt kanske kan förklara mer eller sök på bonjour..

 

lycka till!

 

Så gjorde jag när jag hade en PC kvar här hemma med en skrivare kopplad till PC'n. Det gick alldeles utmärkt att skriva ut över nätverket med bonjour.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, tack för snabba svar. Några följdfrågor:

 

1. Måste jag ändra något på Macen iom att jag installerar bonjour på PC:n?

2.Några inställningar jag måste göra på min PC?

 

Ni får ursäkta mina något basic frågor. Är relativt ny på det här med Mac och allt vad det innebär =)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har installerat bonjour i windows nu, verkar som att jag ska lägga till en skrivare i bonjour programet. Här stöter jag dock på problem, jag lyckas inte få bonjour att lägga till skrivaren. Står att det inte finns någon skrivare på datorn :S

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...