Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Ska man installera om OS X när man får hem en ny Mac?


Gronis

Rekommendera Poster

Tja

 

Har precis fått hem min nya imac 27" med i7 prolle och 8 gig minne, har sökt runt lite men inte hittat nått matnyttigt.

Så det jag funderar över är ska man instalera om OSX första man gör?

Vissa säger det och vissa säger bry dej inte typ.

 

 

 

Så vad gäller? ska man eller ska man inte?

 

Vad är fördelen i så fall?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fördelar, små..det är att man rensar bort språk och program man kanske inte vill ha, typ Garageband, för att "spara" plats.

Men med de stora hårddiskar som är nu är det lite onödigt.

 

Frugan köpte ny iMac häromveckan och vi bara satte igång, hämta in alla användarinställningar och program med Flyttassistenten, så var den klar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nej det behövs inte.

 

enda "fördelen" är att man vid installation kan anpassa installationen att inte ta med vissa saker som man vet att man inte kommer använda (tex alla språkstöd eller drivrutiner till skrivare osv).

 

själv ser jag inte riktigt varför man orkar plocka bort sånt... jag kan förstå att man ville rensa i systeminstallationen på den tiden hårddiskarna låg på 6 gig för att få plats med annat, men det var ju några år sen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ok bra att veta, jag har 2tb disk i min så det finns ingen anleding då tycker jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enda anledningen att ominstallera OS X är att fabriksinstallationen inte är 100%, vilket yttrar sig i seghet typ badbollar och ovilja att agera rappt antingen från det att maskinen är ny eller att det problemet börjar visa sig en kort tid efteråt. Men det kan vara andra saker som ger samma symptom.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enda anledningen att ominstallera OS X är att fabriksinstallationen inte är 100%, vilket yttrar sig i seghet typ badbollar och ovilja att agera rappt antingen från det att maskinen är ny eller att det problemet börjar visa sig en kort tid efteråt. Men det kan vara andra saker som ger samma symptom.

 

Så var fallet med mig. En omformatering och ren installation löste alla problem och har aldrig mer haft problem sen dess.. peppar peppar.. :borstatanderna:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag startade min direkt och har inte haft några som helst problem. Så det där med ominstallation vette fasen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jaha.. sånna får man ju lite då och då tycker jag?

 

Ja med det är ju normalt , men får du de alldeless för länge, eller alldeless för ofta kanske du skulle installera om OSX.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom jag strax tänkte beställa en ny iMac med samma konfiguration som du så tänkte jag passa på att fråga hur pass högt ljud iMacen ger ifrån sig vid belastning?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom jag strax tänkte beställa en ny iMac med samma konfiguration som du så tänkte jag passa på att fråga hur pass högt ljud iMacen ger ifrån sig vid belastning?

 

min e helt tyst men då har jag inte kört nått spel än, dock så har jag belastat burken rätt bra och då gick den helt tyst

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jaha.. sånna får man ju lite då och då tycker jag?

 

Om hårddisken har gått i vila och du ger ett kommando så tar det ju en nanosekund innan den snurrar och då badbollar det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skönt att höra, jag var även inne i en Applebutik idag och karln där inne bekräftade att den är helt tyst. Vilket är lite förvånande med en sån tung processor och sån tunn skärm. Annars är skärmen ju helt enorm i mina ögon. Men jag ska TVINGA mig till anpassning :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det är vad som ingår i priset när man köper mac :)

Säg vad ni vill, vissa konfigurationer kan verka dyra på pappret om man "felaktigt" jämför med "motsvarande" PC

men alla mac:ar är flera gånger mer prisvärda då det inte finns några "motsvarande" PC som ens konkurrerar.

 

Oj blev kanske lite kryptiskt, men vad jag menade är. Köp en mac, du blir inte besviken :)

 

öhh, vad hade detta med inlägget att göra föresten?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skönt att höra, jag var även inne i en Applebutik idag och karln där inne bekräftade att den är helt tyst. Vilket är lite förvånande med en sån tung processor och sån tunn skärm. Annars är skärmen ju helt enorm i mina ögon. Men jag ska TVINGA mig till anpassning :)

Ja den är tyst det är sant allafall i7an. Men chassit blir rejält varm kan tilläggas och antar att värmen leds direkt ut i aluminiumet på baksidan.

Skulle kunna tänka mig några tum till faktiskt, sitter 1m ifrån tippat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min i5a började uppföra sig konstigt efter någon dags användande (play/pause, forward och volymkontroll etc bara slutade fungera. även så "om den här datorn" la av.) så jag gjorde en ny installering av SL och plockade bort allt onödigt skit och sen dess har den funkat prima. Den startar även upp mycket snabbare men har för mig att de kan lösas utan en ominstallation.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sitter och funderar om jag ska dra om min burk endå alltså.... för den e fan lite skumm nu alltså, köpte en disk som jag kör time machine på och den går segt och backupparna tar en jävla tid att göra och hela burken segar ihop typ.

 

Hur gör man om man ska köra in skivorna som man får med? stoppa i skivorna och hålla någon knapp intryckt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min i5a började uppföra sig konstigt efter någon dags användande (play/pause, forward och volymkontroll etc bara slutade fungera. även så "om den här datorn" la av.) så jag gjorde en ny installering av SL och plockade bort allt onödigt skit och sen dess har den funkat prima. Den startar även upp mycket snabbare men har för mig att de kan lösas utan en ominstallation.

 

Har samma problem just nu, installera om SL men det hjälpte inte. Vad är det som du har plockat bort? Hur gjorde du?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Funderar på en sak, om man nu ska instalera om så har jag förstått att man ska ta arkivera/instalera eller är jag ute och cyklar då?

 

Jag har gjort egna mappar på disken som jag har alla filmer/musik/bilder på och hur funkar det blåser den disken helt som allt försvinner?

 

Och hur gör man när man ska instalera? stoppa i skivan boota om och hålla inne någon knapp eller?

 

har sökt runt lite men inte fått reda på hur man gör till 100%

 

och time machine backar den upp ALLT ? förutom dom mappar som jag har valt bort?

 

många frågor på ett spett men tacksam för svaren jag får!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har idag ominstalerat min imac med bra resultat, tyckte min va lite seg mot för windowsburken som jag kör 7:an på.

 

Så jag drog om allt idag och vilken skillnad det vart för min del. En helt annan burk!

 

Så jag kan rek att man blåser burken första man gör!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min iMac verkar börjar spöka, helt plötsligt verkar den segare. När jag fick den geekbencha jag ca 5000, nu under 4000. Jag har ingen Time machine back up så har ingen lust att installera om Os X. Men är det valet jag har?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...