Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Skrivbordsbakgrunden försvinner


andreacz

Rekommendera Poster

Så har jag kommit till att starta min första tråd vid detta forum

 

Problemet är, så som beskrivet i rubriken, att den bild jag väljer att använda som bakgrundsbild (standardbild från Apple som egen bild) försvinner och ger mig ett för mig sett tråkigt blått skrivbord.

 

Så vitt jag vet har jag inte installerat något som skulle kunna orsaka detta problem. Det senaste jag installerade var en köpt och äkta version av Windows7, en installation jag utförde några dagar före problemet uppstod.

 

Till vardags använder jag mig av en MB med SL 10.6. Enda anledning till varför jag installerat Win7 är för att jag behöver arbeta med en fullgod version av Excel, i övrigt är jag helsåld på Apple och Mac :)

Snälla, hjälp önskas!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så har jag kommit till att starta min första tråd vid detta forum

 

Problemet är, så som beskrivet i rubriken, att den bild jag väljer att använda som bakgrundsbild (standardbild från Apple som egen bild) försvinner och ger mig ett för mig sett tråkigt blått skrivbord.

 

Så vitt jag vet har jag inte installerat något som skulle kunna orsaka detta problem. Det senaste jag installerade var en köpt och äkta version av Windows7, en installation jag utförde några dagar före problemet uppstod.

 

Till vardags använder jag mig av en MB med SL 10.6. Enda anledning till varför jag installerat Win7 är för att jag behöver arbeta med en fullgod version av Excel, i övrigt är jag helsåld på Apple och Mac :)

Snälla, hjälp önskas!

 

 

excell finns ju även till mac kan jag informera. tyvärr har jag inga tips på ditt problem med skrivbordsbakgrunden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

är det i win eller osx som du får det problemet?

 

Fö, om du behöver köra windows officesvit i osx kan jag rekommendera crossover, då kan du köra vissa MS-program

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för tipset om Crosscover, det ska jag testa!

 

Problemet kommer när jag kör SL. Något livsviktigt problem är det ju inte, men jag undrar mest vad som kan få bilden att försvinna

 

Jepp, jag har provat på Microsoft Office till Mac, men tyvärr verkar det inte finnas möjlighet att skapa makron (inte så pass enkelt som det är till Windows), samt att användningen av pivottabeller inte fungerar alls lika smidigt (särskilt i hastighet) som i Windows..

 

Men ja, mitt huvudsakliga problem är vad som kan ha orsakat skrivbordsproblemet, samt en lösning på detta...!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du använder stora tabeller och macron, skulle inte ett program som matlab (jo, jag tjatar om det) vara en lösning istället?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Reparera skivbehörigheter i Skivverktyg.

 

Fungerar fortfarande inte?

Gå in i ditt Bibliotek för din Användare under Preferences och com.apple.desktop.plist.

Ctrl klicka på com.apple.desktop.plist och välj att öppna filen med t.ex Textredigerare och leta efter namnet på din bakgrundsbild - mest för att se om den finns med.

 

Dra ut com.apple.desktop.plist till skrivbordet och logga ut / in.

Fungerar det nu?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...