Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Färgdjup på MBP?


ZenithJCoke

Rekommendera Poster

Hej! Har funderat en del angående färgdjup och hur jag skall/bör koppal min 13" MBP för att få bästa förutsättningar vad gäller färgdjup.

 

Den inbyggda skärmen är ju endast 18 bit (6 per kanal) så den räcker inte för mina behov då jag inte gillar att behöva fejka fram färger genom dithering. Har för närvarande en extern display kopplad till datorn, med 24 bitars färgdjup, men har funderat en del över hur många färger grafikkortet egentligen kan skicka ut.

 

Har nämligen en Sony-skärm med 10 bitar per kanal (30 bitar sammanlagt således).

 

Går det på något vis att få ut dessa extra färger ur min Sony genom MBP, eller är jag låst till 24 bit genom grafikkortet?

 

Givetvis är det så att fler färger inte nödvändigtis är bättre färger, så det här är mer en teknisk och teoretisk grej snarare än att få kalibrerade färger för att använda som bildredigeringsskärm.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kortet skickar nog alltid med maximalt färgdjup till enheten som du kopplar till kortet. Det är vad jag tror, någon får gärna rätta mig om jag har fel...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är rätt säker på att 9400M skickar ut i 8bit per färg. Grafikchippet hanterar inte mer än så.

 

01.NVIDIA GeForce 9400M:

02.

03. Chipset Model: NVIDIA GeForce 9400M

04. Type: GPU

05. Bus: PCI

06. VRAM (Total): 256 MB

07. Vendor: NVIDIA (0x10de)

08. Device ID: 0x0863

09. Revision ID: 0x00b1

10. ROM Revision: 3383

11. gMux Version: 1.7.10

12. Displays:

13.Color LCD:

14. Resolution: 1920 x 1200

15. Pixel Depth: 32-Bit Color (ARGB8888)

16. Mirror: Off

17. Online: Yes

18. Built-In: Yes

19.Cinema HD:

20. Resolution: 1920 x 1200

21. Pixel Depth: 32-Bit Color (ARGB8888)

22. Main Display: Yes

23. Mirror: Off

24. Online: Yes

25. Rotation: Supported

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nvidia Quadro korten har 30bit djup. Tror det är ganska ovanligt på grafikkort i allmänhet. Tror inte det finns ngn mac med 30bit färdjup som standard. Man kan nog köpa ngt proffskort till mac pro dock.

ATI har sin Firepro serie med 30bit.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom

Dina ögon är inte mer än 8-bit. :) Eller rättare sagt, ett mänskligt öga ser bara 10 miljoner färger.

 

Skämt å sido; du kommer inte kunna använda din skärm fullt ut.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg
Har nämligen en Sony-skärm med 10 bitar per kanal (30 bitar sammanlagt således).

Är det inte bara det att skärmens egen interna hantering arbetar med 10 bitar per kanal. Det vill säga att du har mer justeringsmån i skärmens reglage innan de orsakar posterisering.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det inte bara det att skärmens egen interna hantering arbetar med 10 bitar per kanal. Det vill säga att du har mer justeringsmån i skärmens reglage innan de orsakar posterisering.

 

Det kan mycket väl stämma, får kolla upp det.

 

 

Tack till alla svar i övrigt också, då vet jag att MBP skickar ut 8 bitar per färgkanal. :) Mycket trevligt forum det här måste jag säga, många kloka människor som delar med sig av sin kunskap.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Frågan är om OS X ens stödjer 10bit. Har försökt hitta info om det men hittar inget. KAnske ngn annan som kan svara på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...