Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Innehållet på externa hårddisken borta


JaPaniC

Rekommendera Poster

Kopplade in min externa 1TB (Fat 32 formaterade) usb hårddisk till Mac minin.

Fungerade bra i några dagar men idag när jag startade datorn så var alla filer borta och bara innehöll en fil med bara massa konstiga tecken som namn.

 

Vad har hänt och kan man få tillbaka innehållet på något sätt?

post-47911-1259937821.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur stängde du av den sist? Ryckte du ur USB-sladden och/eller bara stängde strömförsörjningen? EDIT: Gjorde du något av detta före eller efter du stängt av Macen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stängde av datorn som vanligt. Har inte dragit ur usb eller strömkabel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Disken verkar onekligen tom.

Testa något återskapningsverktyg, typ DataRescue II eller FileSalvage.

 

Om de nu fungerar med FAT32. Varför du nu har det (gamla) formatet...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Själv tar jag för vana att mata ut externa diskar innan jag stänger av. Så vet man att de avmonterats rätt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Disken verkar onekligen tom.

Testa något återskapningsverktyg, typ DataRescue II eller FileSalvage.

 

Om de nu fungerar med FAT32. Varför du nu har det (gamla) formatet...

 

Frågan är ju om det är värt pengarna för ett återskapningsverktyg.

Finns det nåt billigare alternativ än dom två du nämnde?

Var ju inte så mycket viktiga filer på den disken.

Har ju Time Machine backup på allt viktigt på burken.

 

Den är en LaCinema hårddisk med hdmi utgång. Den var formaterad som FAT32 från början så tänkte inte så mycket mer på det. Vet inte om den fungerar med något annat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Själv tar jag för vana att mata ut externa diskar innan jag stänger av. Så vet man att de avmonterats rätt

 

Så du menar att det finns en risk att dom inte avmonteras rätt när man bara stänger av datorn?

Får väl göra det i fortsättningen så man inte råkar ut för samma sak igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Själv tar jag för vana att mata ut externa diskar innan jag stänger av. Så vet man att de avmonterats rätt

 

"innan jag stänger av" Jag antar att du inte syftar på stänger av din dator. I de fall datorn stängs

avmonterats väl externa diskar rätt då inställningar sparas när du stänger av din dator.

Annat är det att utan avmontering rent fysiskt stänga av minnen som är igång.

 

Har jag förstått saken rätt?

Undrar salakalle :crossfingers: Ha det så bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"innan jag stänger av" Jag antar att du inte syftar på stänger av din dator. I de fall datorn stängs

avmonterats väl externa diskar rätt då inställningar sparas när du stänger av din dator.

Annat är det att utan avmontering rent fysiskt stänga av minnen som är igång.

 

Har jag förstått saken rätt?

Undrar salakalle :crossfingers: Ha det så bra.

 

Jo jag menar det, innan jag stänger av datorn, anledningen var en gång när vi fick ett strömavbrott, och jag hade den externa disken ansluten..då ballade den ur.

Har faktiskt hänt en annan gång att jag bara stängde av datorn utan mata ut disken, och som du säger, den borde ha avmonterats, men något måste ha klickat, för den disken tappade också den data som den dagen hade överförts.

Sedan dess tar jag för vana att alltid, mata ut, koppla loss, stänga av datorn/sätta i vila

Tar det säkra före det osäkra alltså.. ^_^

 

Min PowerMac G4 MDD vaknade inte ur vila när jag hade extern disk i, men det är en annan historia.. :borstatanderna:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Frågan är ju om det är värt pengarna för ett återskapningsverktyg.

Finns det nåt billigare alternativ än dom två du nämnde?

Var ju inte så mycket viktiga filer på den disken.

Har ju Time Machine backup på allt viktigt på burken.

 

Den är en LaCinema hårddisk med hdmi utgång. Den var formaterad som FAT32 från början så tänkte inte så mycket mer på det. Vet inte om den fungerar med något annat.

Den frågan kan bara du själv svara på. Har för mig att DataRescue har en demoversion som funkar i 30 dagar.

Mac OS Extended kommer fungera alldeles utmärkt.

Om du vill läsa disken på en PC kan du på den PC:n installera MacDrive.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den frågan kan bara du själv svara på. Har för mig att DataRescue har en demoversion som funkar i 30 dagar.

Mac OS Extended kommer fungera alldeles utmärkt.

Om du vill läsa disken på en PC kan du på den PC:n installera MacDrive.

 

Funkar demoversionen så är det ju värt ett försök i alla fall.

Tack för tipsen!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så du menar att det finns en risk att dom inte avmonteras rätt när man bara stänger av datorn?

Nej, det finns ingen risk om man stänger av datorn på rätt sätt. Rätt sätt är att välja "Stäng av" i menyn. När Macen stängt av sig så brukar jag stänga av strömmen till ALL min datorutrustning med strömbrytaren på fördelardosan. Jag har aldrig haft något problem med någon extern disk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Använd HFS+ med disken ansluten till Mac, det är säkrare för det är Macens eget filsystem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Använd HFS+ med disken ansluten till Mac, det är säkrare för det är Macens eget filsystem.

 

Efter mycket omformaterande på hårddisken så letade jag fram manualen.

I den står det att LaCinema hårddisken måste vara formaterad i FAT32 för att den ska kunna läsa filerna när den är kopplad till teven.

 

Så jag får helt enkelt stå ut med att den är FAT 32.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fat32 är smidigt om disken används av andra datorer/enheter än bara macen.

 

Om du har en PC nära till hands kan jag varmt rekommendera Get Data Back For Fat http://www.runtime.org/data-recovery-software.htm

 

Det läser enbart disken och rör inget. Det lyckades rädda varenda liten fil på min externa disk. Det enda var att två mappar fick heta någon hexadecimal kod och hamnade överst i mappstrukturen. Men det är lätt omflyttat. Jag är helnöjd! :)

 

Du tankar ner demot som läser igenom disken, tar väl ca 2 dagar. Sedan kan du kolla igenom om filerna har blivit upptäckta, har de det kan du köpa programmet för det humana priset 69 USD. Se till att du handlar i USD och inte Euro bara... Europriset var ca 80...

 

När det sedan är betalt och klart är det bara att kopiera över allt till en ny disk. Återigen så läser programmet bara på den "trasiga" disken. Inget skrivs över :)

 

För egen del var det lätt värt 69 dollar... 4-500 GB bilder från 2004 och framåt är rätt trist att bli av med...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kopplade in min externa 1TB (Fat 32 formaterade) usb hårddisk till Mac minin.

Fungerade bra i några dagar men idag när jag startade datorn så var alla filer borta och bara innehöll en fil med bara massa konstiga tecken som namn.

 

Vad har hänt och kan man få tillbaka innehållet på något sätt?

 

Jag har själv råkat ut för samma sak, men då från ett USB-minne 1GB, FAT32 formaterat.

Detta har aldrig hänt förut och jag misstänker att den senaste uppdateringen för Snow Leopard 10.6.2 är boven, som föregicks av problem med att inloggning på gästkontot raderade i vissa fall all data på dom andra kontona under OS X.

 

Min teori kanske låter långsökt, men jag har pysslat med datorer sedan andra hälften av 80-talet och aldrig varit med om "spontana" själv raderingar från något lagringsmedia annat en vid total krasch eller grov oaktsamhet.

 

Vad tror ni ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...