Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

hur stänger man av DHCP på Time Capsule?


DruttenSE

Rekommendera Poster

Är det någon som vet hur man stänger av DHCP på Time Capsule för den interna nätverket för den stör så att jag inte kommer åt back to me mac.

 

Så här är det, vårat nät i föreningen sitter det en traficshap som prioriterar om trafiken så att dom som tankar inte ska ta alla bandbred så är den även utrustad med s,k DHCP server vilket gör att nytt folk som ansluter till vårat nät inte behöver en ip adress utan kan bara plugga in datorn i nätverks urtaget.

 

Detta gör att när jag nu sätter dit en Time Capsule så har även den DHCP server som gör att den säger att det finn dubbla NAT d.v.s dubbla DHCP serverar och därför får man fel meddelande från Time Capsule " de finns dubbla NAT, ändra till Tunnel".

 

Så min fråga är kan man stänga av Time Capsule DHCP server så att man sätta fasta ipnummer i Time Capsule istället för då löser man problemet.

 

Någon som har en ide.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Japp, det går. Du bara anger i Airport-verktyg under "Internet" att "Anslutningsdelning" ska vara "Av (bryggläge)" så kommer den inte längre att dela ut ip-adresser.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hej

Gör jag som du säger så blir Time Capsulen som en på häng på trafick shapen och då blir det fel en då.

Jag vill kunna göra ett nät hem i min lägenhet från det andra nätet, alltså nät i nätet m.a.o

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

"Nät i nät"? Du vill med andra ord ha ett eget lokalt nätverk separerat från de övriga så att du kommer åt internet men ingen i förening ser dina enskilda datorer?

 

Då måste du per definition aktivera ett NAT. Du ser bara till att använda (med eller utan DHCP) en privat adressrymd som...

 

192.168.x.x

172.16.x.x

10.x.x.x

 

Anslutningsdelning ska stå inställd på "Dela en allmän IP-adress".

 

Ifall eran "shaper" använder privata adresser, välj en annan adressrymd enligt ovan så blir det lättare att hålla isär dem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

Tack, de var jag misstänkte så det blir ett helg jobb.

Sedan har jag lagt mitt nät på 176 spannet

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Jag tror Drutten menar 172.16.x.x-spannet (se signaturen) och när man gör på rätt sätt ger Airport-verktyg endast tillgång till privata adresser. Man får dem i en pop-up-meny och kan endast välja bland dessa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tre_sidor_fr__Ap.pdfHej

Det stämmer, jag vill lägga min TC på ett eget spann på min insida så att hemma så har jag 176. spann och utan för mitt hem så att utan för mitt hem så är det 10.

 

Jag har kollat manualen för Air port och enligt den så kan man bara ha TC i två lägen eller tre och det är tunnel vilket gör att att min TC blir en del av föreningens nät och öppen mot all på föreningen.

 

Sedan med det här med att koppla in TC på befintligt nätverk så ska man......det är bättre jag visar.

 

Jag lägger upp dom sidorna som visar hur jag vill ha det och det blir tre sidor från manualen för Airport och den är gjord som pdf fil.

 

Hoppas någon förstår när jag skriver att kopplar jag in på det sättet så får jag ett fel meddelande som säger "det finns dubbla NAT, stänga den en av dom eller ställa om till tunnel" alltså min TC.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Det som du har klippt ihop på sida 38 och 39 är ju en antingen-eller-situation. Antingen använder din förening manuella ip-adresser (sida 38) eller så använder de DHCP för att automatisk tilldelning (sida 39).

 

Att du får felmeddelande om dubbla NAT beror på att du har privata IP-adresser både lokalt (172.16...) och externt mot föreningens servrar (10....). Men detta ska kunna gå att ignorera. Varningen är främst till för de gånger folk kör ett kombinerat kabelmodem/router så att det är två NAT på varandra i onödan. I ditt fall är två NAT en nödvändighet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

Tack för svaret och det är som jag misstänker, man får helt enkel ignorrera de "fel meddelande" som kommer upp.

 

Då vet jag hur jag ska göra

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...