Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

MacBook seg, konstigt ljud med hdd


Myx0.x3

Rekommendera Poster

Hej! min första tråd här på Forumet så var snälla! :D

 

Har iaf en MacBook early 09, det är så att den är sjukt seg ( min mening ) den är inte alltid seg utan mest när man belastar hårddisken.

tex när jag trycker på förstoringsglaset (spotlight) så tar det ca 3-4 sekunder innan själva sökrutan kommer upp, detta tycker jag är lite konstigt, och installerade Ilife och laddade hem i ca 300-500 Kbit/s och satt i safari då hängde sig datorn kraftigt under vissa delar av installationen datorn totalfrös sig inte utan fortsatte med vad den gjorde utan fel.

den hänger sig också när man har några tabbar uppe i safari och man stänger en tab, vilket jag tycker också är konstigt.

tycker den väldigt seg iaf, i min mening jämnfört med skoldator som kör vista och har betydligt sämre delar i sig redan.

 

Det andra problemet är att datorn "klingar" till när man lyfter den 90° uppåt, och hårddisken "hänger" sig i 2-3sekunder ingen big deal eftersom man inte lyften den så ofta, men detdär klingande ljudet skär i mina öron eftersom jag vet att elektronik inte ska låta som man slår med ett kopparrör i metall, och när man ligger i sängen med datorn i knät och sätter sig till rätta så klingar det till, det är inga stora rörelser jag behöver göra för att få den och klinga..

 

har lämnat in datorn en gång på DStore där jag köpte datorn, detta var över 1 månad sen jag lämna in den, fick tillbaka den med samma fel men dom åtgärdat ett annat fel på datorn.. och dom skrev att dom kört nått test, visst! den funkar när den står stilla, men ska verkligen hårddisken låta så?

 

är äckligt rädd att hårddisken ska gå sönder och jag blir av med allt så sitter och kör backup stup i kvarten, vilket jag tycker är onödigt eftersom den endast är ca 6 månader gammal och har haft detta problemet sen jag fick datorn..

 

 

vad ska jag göra?

 

lämna in den igen?

skita i det och köpa en SSD hårddisk (inga rörliga mekaniska delar, så inget läskigt ljud)

 

är ganska beroende av min Mac eftersom jag kör Photoshop och annat på min Mac..

 

Tacksam för snabbt svar! :) God jul!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ljudet är förmodligen läsarmen som parkerar. Sätt din MB i vila innan du flyttar den och vänta tills du får ett pulserande ljus.

Katalogen eller block på disken kan vara skadade. Kör en kontroll i Skivverktyg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ljudet är förmodligen läsarmen som parkerar. Sätt din MB i vila innan du flyttar den och vänta tills du får ett pulserande ljus.

Katalogen eller block på disken kan vara skadade. Kör en kontroll i Skivverktyg.

 

Tack för ditt snabba svar!

 

Jag ska inte behöva sätta datorn i vila varje gång jag ska röra mig tycker jag :P

 

körde nu och fick detta:

 

Kontrollerar enhet ”Macintosh HD”

Utför livekontroll.

Kontrollerar journalförd HFS Plus-volym.

Kontrollerar filen extents overflow.

Kontrollerar katalogfil.

 

Saknad trådpost (id = 1987767)

Felaktigt antal trådposter

Ogiltigt volymfilsantal

 

(Det ska vara 421292 istället för 421293)

Kontrollerar filen med utökade attribut.

Kontrollerar volymens bitmönster.

Kontrollerar volymens information.

 

Enheten Macintosh HD var skadad och behöver repareras.

Fel: Den här skivan måste repareras. Starta datorn från en annan skiva (t.ex. Mac OS X-installationsskivan) och reparera sedan den här skivan med Skivverktyg.

 

 

måste jag gå tillbaka och säga detta i affären?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för ditt snabba svar!

 

Jag ska inte behöva sätta datorn i vila varje gång jag ska röra mig tycker jag :P

 

Tyvärr tycker du fel. Skit happens.

Starta upp från din Systemskiva och välj Skivverktyg i menyn. Testa om det går att reparera hårddisken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyvärr tycker du fel. Skit happens.

Starta upp från din Systemskiva och välj Skivverktyg i menyn. Testa om det går att reparera hårddisken.

 

heh, jag är iaf orolig för min hårddisks hälsa, inte bara nu utan i framtiden också, vill inte behöva byta hårddisk..

 

Har tre stycken Mac i huset, och varför ska jag behöva sätta min dator i vänteläge och inte dom andra? :D låter som på dagis nu.

 

får väl gå tillbaka och påpeka att jag fortfarande hör detta ljudet, jag oroar mig för detdär klingande ljudet, en vacker dag kommer säkert läsaren skramla runt därinne och all data är åt pipan :(

 

 

glömde säga att datorn hängde sig när den var på över natten, kan iofs vara fixat nu efter reparationen med skivan..

 

 

känner mig ganska gnällig nu :D ny dag imorgon!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är kanske dags att läsa manualen nu - som godnattlektyr.

 

http://manuals.info.apple.com/en_US/MacBoo...Late2009_UG.pdf

 

Sid 16

 

NOTICE:

Wait a few seconds until the sleep indicator light starts pulsing (indicating

that the computer is in sleep and the hard disk has stopped spinning) before you

move your MacBook. Moving your computer while the hard disk is spinning can

damage it, causing loss of data or the inability to start up from the hard disk.

 

SSD disk rekommenderas i ditt fall. :borstatanderna:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag håller med, du ska inte behöva sätta datorn i vila varje gång. Visst, det kanske inte är så nyttigt för hårddisken att flyttas runt (särskilt hastiga rörelser) om den läser och skriver samtidigt, men jag kan göra det utan att hårddisken låser sig överhuvudtaget. Det är helt enkelt något fel på din hårddisk, eller något.

 

Lycka till!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

lämnar iaf in den igen, vill inte ha det såhär.. min mors MacBook funkar felfritt... jag fick nog måndagens exemplar eller vad man säger :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...