Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Super Duper och Snow Leopard


leone

Rekommendera Poster

Har gjort en clon backup på min leopard 10.5.8 med superduper...

 

om jag gör en cleaninstall av snow leopard, kan jag lyfta tiilbaka användare, dokument, nätverk osv från den externa klonade "superduper" hårddisken, utan att få tillbaka 10.5.8?

 

Kan jag alltså välja att klona tillbaka hela mitt gamla system exakt som det var när jag kopierade det - och bara välja att "dra tillbaka" vissa saker till mitt nya snow leopard system...

 

puh!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När du klonat din Leopard till en extern disk och du vet att den är startbar, så är den OK

 

Radera din interna disk, installera SnowLeopard, sedan kommer flyttassistenten att efterfråga om du vill överföra information från annan Mac eller skiva. Då anslutre du din Firewiredisk och du kan välja att inställningar, program osv flyttas över.

 

Klart

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

låter ju kanon... men kan det va så enkelt.??

 

frågor:

 

om jag flyttar över "huset" får jag med mig all nödvändig info då? Inga problem med behörigheter etc? foton, musik etc ligger väl där? Fast nätverksinställningar är väl för sig?

 

ska jag döpa mitt användarkonto i snow leopard till samma som det gamla i leopard - eller välja ett annat namn - eller spelar det ingen roll? tänker på behörigheter...

 

ska den externa hårddisken vara frånkopplad under installeringen av snow leopard och sedan först kopplas in när datorn frågar om jag vill flytta över från extern disk?

 

måste jag formatera/partionera den interna disken innan jag installerar sbow leopard? gör jag det i så fall från snöleopard dvd:n?

 

och slutligen:

 

jag har två backuper: en extern hårddisk med superduper plus en timecapsule kopplad via timemachine... vilken är bäst att använda när jag "drar tillbaka" dokument och så vidare? spelar det ingen roll?

 

många frågor... kanske finns det någon begåvad länk där allt står pedagogiskt skrivet? annars är jag tacksam för svar här..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du ska inte flytta nånting själv, krångla inte till något nu..låt Macen sköta det hela med automatik.

Flyttassistenten gör hela jobbet, börja med att låta alla inställningar (konton, mail internet och den biten) flyttas över.

 

Du kan vänta med att låta Flyttassistenten hämta över den tunga biten, alla ev. program du har på disken, eller så gör du det bums, tar lite tid, men gå ut och gå en stund eller ta en fika. Sedan är det klart.

 

Mac är enkelt.

 

 

Du hade visst mer frågor ser jag

 

Ja du ska formattera om disken med SnowLeopards Skivverktyg, kommer upp när du satt i skivan, till vänster: Verktygsprogram. Väljer du Mac OS Extended Journalförd och väljer även Alternativ och där välja GUID (är nog redan valt)

Sedan installerar du, välj Anpassa först, och ta bort alla onödiga språk.

 

Låt den externa vara frånkopplad under installation, (så du inte raderar fel disk)

 

Det spelar ingen roll om du har SuperDuper eller TM, själv kör jag alltid med SuperDuper.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

SÅ macen frågar mig när snow leopard är installerat - vill du flytta över det här? jag svarar ja!

och sedan vill du flytta över nätverksplatser? ja

 

osv..?

 

rätt uppfattat?

 

jag kan alltså inte göra fel?

 

och måste jag formatera hårddisken innan jag raderar den?

 

tack för dina svar!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tack för svar... drar på snöleoparden i morgon... hoppas det går bra...

:crossfingers:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så länge du har en backup, och lagt undan den så tycker jag att du ska testa dig fram, läs också bifogade instruktioner.

När installation går mot sitt slut sätter du dit firewirekabeln från backupdisken...avbryt inte installationen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

will do...

 

dum fråga kanske, men ser här

http://www.apple.com/se/macosx/specs.html

 

att snow leopard inte innehåller iphoto och imovie till exempel... men när jag flyttar tillbaka alla program

från backupen följer väl de med? inklusive alla foton osv...?

 

menar hela ilife paketet alltså... som jag ju har nu i leopard...

 

svaret är väl ja, men gött få en bekräftelse på detta...

 

gonatt!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är jag inte 100 på, men det ska det göra, ta allt du har i din programmapp. Allt som ligger i din Hemmamapp likaså.

(Har inte gjort någon clean install själv)

 

Skulle det inte fungera är det ju bara att återställa hela din backup med hjälp av SuperDuper, köra tillbaka den gamla installationen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

yes... jag provar... ilife består väl av olika program (iphoto garageband osv) och de bör ju vara möjliga att "slänga över" när man överför dokument och andra program... tycker man...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vill kolla att min klonade externa hårddisk fungerar som den ska innan jag installerar snow leopard. hur gör jag det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Koppla in den, gå in i Systeminställningar Startskiva och markera den externa, och starta om.

 

När du det lyckats gör du om det igen, men väljer den interna disken..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

will do...

 

dum fråga kanske, men ser här

http://www.apple.com/se/macosx/specs.html

 

att snow leopard inte innehåller iphoto och imovie till exempel... men när jag flyttar tillbaka alla program

från backupen följer väl de med? inklusive alla foton osv...?

 

menar hela ilife paketet alltså... som jag ju har nu i leopard...

 

svaret är väl ja, men gött få en bekräftelse på detta...

 

gonatt!

 

stämmer!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...