Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Hjälp! Överföring av WMA-fil från Olympus-diktafon

Klockarkatten

Recommended Posts

Klockarkatten

Hej!

Är ganska ny Mac-användare och har nu köpt en diktafon (Olympus VN-6500) för att spela in ljud som jag sedan ska lägga in som mp3-fil på CD-skiva. Problemet är att diktafonen spelar in i formatet WMA och att ljudet måste överföras med vanlig sladd i realtid. Hur överför man ljudet? Hur konverterar man WMA till mp3? Hur bränner man lättast (i vilket program)? Har också VMware Fusion så jag kanske kan göra det därigenom om det är lättare?

Hoppas på snabbt svar då jag inte ens vill öppna paketet om jag inte säkert vet att jag kan använda den. Samtidigt behöver jag använda den imorgon...

/C

Ack ja,

min fru hade ett fickminne/inspelare som spelade in i .waw-format och som hon sedan skulle

använda i en Olympus-diktafon (för att skriva ut)

Jag försökte först konvertera waw-filerna direkt i iTunes vilket gav ett förfärligt resultat.

Sedan (efter långt botaniserande) gjorde jag konverteringen i två steg,

jag exporterade filerna från QT-player till AIFF (har QT-pro) och sedan i iTunes vidare till mp3.

(mixtrade med olika upplösningar tills jag hittade ett sätt som gav ungefär lika stora filer som

originalen, utan hörbar förlust)

- Kan det va' nå't för dig?

Olympus har ett rätt macigt diktafonprogram (som egentligen kräver ett reg-nummer o en fotpedal

- det är liksom vitsen med programmet) som finns här.

Det kanske också kan va' nå't?

(jag stavar fortf. 'också'  zålunda, 'oxå'  indikerar ett felaktigt uttal av förleden o- jfr. 'oxe')

/J

Jag använder gratisprogrammet Switch från http://www.nch.com.au/switch/index.html

Med den kan du konvertera wma-filer till en mängd olika format.

Jaska

Klockarkatten

Tack för svaren! Jonas: eftersom jag inte har mycket koll på Mac; kan du förklara lite mer ingående? Skulle vara mycket hjälpsamt! :sorry:

Klockarkatten

Tack Jaska! Provade att ladda ner Switch - bra om det finns olika alternativ och helst några som är någorlunda enkla så att man spelar in och bränner på CD mer än en gång...

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...