Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Screenshot Snow Leopard problem


lasson

Rekommendera Poster

Hej

 

Nåt har ändrats i screen shots-funktionen mellan 10.5 och 10.6.

 

cmnd+shift+4 och sen mellanslag (ta bild på fönster eller meny) funkar illa (se bifogad bild). Tror den vill skicka med en skugga men den klarar inte av det så bilden blir svartvit och skuggan ser konstig ut.

 

cmnd+shift+4 funkar däremot som förut (se bild) men det är ju jobbigt att dra upp den där ytan varje gång, speciellt om man är obotlig perfektionist och inte kan tolerera att det blir en pixel fel.

 

Nån som har en lösning på detta? Finns det några inställningar för screen-shot-funktionen nånstans?

post-278-1259865857_thumb.jpg

post-278-1259865873_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vad har ni för format på screenshotsen? kommer de ut i jpg eller png? Har för mig att jag nån gång i historien installerat nåt eller konfigurerat nåt som ska ge mig jpg-screenshots. Sen använde jag ju sharpshooter men den verkar inte fungera i snow...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kan disabla skuggan, ifall man nu inte vill använda sig av .png på dumparna...

 

Skriv in det här i terminal:

defaults write com.apple.screencapture disable-shadow -bool true; killall SystemUIServer

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

okej men om jag nu skulle acceptera png-dumpar (åtminstone ibland)... jag kommer inte ihåg hur jag gjorde för att byt från png till jpg. hehe :) så om nån har tips på det.

 

edit: ok det var ju enklare att hitta på google :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...