Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Inget airport-kort installerat?


Gargoule

Rekommendera Poster

Har min iMac (Snow Leopard) kopplad till en AirPort Express som i sin tur är kopplad till ett bredbandsmodem.

Nu är AirPort-symbolen uppe i högra hörnet grå och när jag klickar på den står det "Inget airport-kort installerat".

Men jag är ändå ansluten till internet?

 

Jag har testat att logga in och ut, starta om datorn, sätta på och stänga av AirPort-kortet (i Systeminställningar lyser kortet grönt och det går att sätta på och stänga av men det går inte att gå in under Avancerade inställningar).

 

Har även testat att dra ut filen "com.apple.airport.preferences" från /Library/Preferences/SystemConfiguration till skrivbordet men utan resultat.

 

Någon som har ett en aning om vad som kan vara fel?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det verkligen ingen som har en aning om vad som kan vara fel eller vad man kan göra åt detta?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gjorde en googling, problemet lär du inte vara ensam om.

post-113-1260041376.jpg

 

Har du testat ominstallera SnowLeopard, stoopa bara i skivan och installera om, den gör automatisk en Arkiv/Install, välj anpassa om du vill rensa bort onödiga språk om du vill spara utrymme.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gjorde en googling, problemet lär du inte vara ensam om.

 

Har du testat ominstallera SnowLeopard, stoopa bara i skivan och installera om, den gör automatisk en Arkiv/Install, välj anpassa om du vill rensa bort onödiga språk om du vill spara utrymme.

Jag har googlat och hittat många med problem med AirPort. Skillnaden mot mitt problem är att mitt kort fungerar men jag kan inte "komma åt det" och det har jag faktiskt inte hittat någon lösning på än.

 

Tack för tipset med Arkiv/Install.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
Jag har googlat och hittat många med problem med AirPort. Skillnaden mot mitt problem är att mitt kort fungerar men jag kan inte "komma åt det" och det har jag faktiskt inte hittat någon lösning på än.

 

Tack för tipset med Arkiv/Install.

Det är ingen idee att återställa till fabrikslägen eller köra ominstallation då problemet sitter mellan kontakten av routern och datorn. Jag har suttit idag och kom till slut på en lösning. Jag ska posta en rapport här sen när jag sumerat den. Men som sagt vissa har inte problemet men vissa har det. De som har det kör snow leopard på svenska. Vänta till kl 20 tiden så postar jag min lösning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

49 minuter kvar :)

 

Detta är spännande ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Så har sumerat dagens tester och tyvärr finner jag bara en lösning. Jag vågar påstå att installation av opperativ och total återställning är lönlöst. Har kört tre oliak mac datorer hela dagen och hara bara en lösning. Kanske blir du besviken men jag har iaf löst problemet för mig på alla datorer. Så låt se om du blir lite nöjdare.

 

Test och testresultat:

 

Testerna är utförda på; 27" iMac Quadcore 2.8Ghz,15" Macbook Pro dualcore 3.06Ghz, MacBook Pro dualcore 2.56Ghz.

 

1. Starta datorn normalt med airportkortet på och förvalt nätverk.

Resultat: Ingen nätverkskort installerat + avancerat knappen under systeminställningar/Nätverk/Airport är ut funktion tills man stängt av airportkortet.

 

2.1 Startat datorn med borttagna inloggningsuppgifter. Systeminställningar/Nätverk/Airport/Avancerad/ sen tagit bort nätverket där. Observera att du måste stänga av nätverkskortet för att kunna klicka på avancerat.

Resultat: Datorn startar som vanligt och nätverkskortet kan leta upp nätverket som vanligt. Inga synliga fel.

 

2.2 Gå steg 2 och logga sedan ut.

Resultat: Inget nätverkskort installerat + avancerat knappen under systeminställningar/Nätverk/Airport är ut funktion tills man stängt av airportkortet.

 

3.1. Paketet 10.6.2 installeras med avstängd airport.

Resulatat: Kan ansluta till önskat nätverk.

 

3.2 Startar om datorn nu med anslutning till nätverk.

Resultat: Ingen nätverkskort installerat + avancerat knappen under systeminställningar/Nätverk/Airport är ut funktion tills man stängt av airportkortet.

 

4.1 Starta datorn som vanligt med automatsik anslutning till ditt nätverk.

Resultat: Inget nätverkskort installerat.

 

4.2 Gör enligt 4.1 och gör följande: Gå in i Systeminställningar/Nätverk/Airport och bocka ur "Visa AirPort-statys i menyraden" stäng sedan av nätverkskortet. När detta är gjort så bockar du i "Visa AirPort-statys i menyraden" och slår sedan på nätverkskortet.

Resultat: Problemet löst.

 

4.3 Gör enligt 4.2 men starta sen om datorn.

Resultat: Inget nätverkskort installerat + avancerat knappen under systeminställningar/Nätverk/Airport är ut funktion tills man stängt av airportkortet.

 

4.4 Gör enligt 4.2 men logga ut.

Resultat: Inget nätverkskort installerat + avancerat knappen under systeminställningar/Nätverk/Airport är ut funktion tills man stängt av airportkortet.

 

5.1 Gå till Systeminställningar/Nätverk/Airport/Avancerad/TCP/IP välj Manuellt. Skriv in önskad ip samt delnätmask och router. Glöm inte att under fliken DNS fylla i din routers ip (oftast 10.0.1.1).

Resultat: Allt funkar som det ska även efter omstarter och urloggningar.

 

 

Summa: Det ser ut som kommunikationen mellan router och dator skapar ett problem då datorn får delnätmask och router ip. Förmodligen får datorn inte informationen som den ska automatiskt och menar därför att det är fel på nätverkskortet. Det som antagligen är fel en skrift i den svenska versionen då denna veterligen är ensam om problemet. DHCP med manuell adress visar att datorn nu får kontakt med routern men saknar information (ett steg jag inte gått igenom ordentligt). Detta visar att datorn nu ist vet om att airportkortet fungerar men då vi loggar ut och ip;en förloras så kraschar allt även här.

 

Lösningen tills vidare blir alltså en manuell ip, delnätmask och router ip då datorn inte kan få denna informationen automatiskt vid svenskt språk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mattias_Malmö

Hade samma problem som du och löste det såhär.

Gå in i mac hd sen bibliotek sen preferences sen system configuration sen kopierar du ut följande 3 filer till skrivbordet:

com.apple.airport.preferences.plist

networkinterfaces.plist

preferences.plist

När du lagt dom på skrivbordet och dubbelkollat så de ligger där så tar du bort dom från systemconfigurations mappen och startar sedan om dator.

Därefter fungerade min airport igen.

Fungerar det så kan du kasta de filerna på skrivbordet.

Återkom gärna med Feedback.

 

Mvh

 

Mattias

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
Hade samma problem som du och löste det såhär.

Gå in i mac hd sen bibliotek sen preferences sen system configuration sen kopierar du ut följande 3 filer till skrivbordet:

com.apple.airport.preferences.plist

networkinterfaces.plist

preferences.plist

När du lagt dom på skrivbordet och dubbelkollat så de ligger där så tar du bort dom från systemconfigurations mappen och startar sedan om dator.

Därefter fungerade min airport igen.

Fungerar det så kan du kasta de filerna på skrivbordet.

Återkom gärna med Feedback.

 

Mvh

 

Mattias

 

 

Tack!

 

Äntligen hittade jag en lösning för mitt problem!

 

Nu fungar äntligen min MacBook som den ska igen! :D

 

iZap

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Hade samma problem som du och löste det såhär.

Gå in i mac hd sen bibliotek sen preferences sen system configuration sen kopierar du ut följande 3 filer till skrivbordet:

com.apple.airport.preferences.plist

networkinterfaces.plist

preferences.plist

När du lagt dom på skrivbordet och dubbelkollat så de ligger där så tar du bort dom från systemconfigurations mappen och startar sedan om dator.

Därefter fungerade min airport igen.

Fungerar det så kan du kasta de filerna på skrivbordet.

Återkom gärna med Feedback.

 

Mvh

 

Mattias

 

Tack så jätte mkt för den infon!!!! Trodde jag skulle bli tokig när jag försökte installer min nya AirPort Express igår kväll :-)) Tur att det finns underbara människor som vill dela med sig av sina kunskaper!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Hade samma problem som du och löste det såhär.

Gå in i mac hd sen bibliotek sen preferences sen system configuration sen kopierar du ut följande 3 filer till skrivbordet:

com.apple.airport.preferences.plist

networkinterfaces.plist

preferences.plist

När du lagt dom på skrivbordet och dubbelkollat så de ligger där så tar du bort dom från systemconfigurations mappen och startar sedan om dator.

Därefter fungerade min airport igen.

Fungerar det så kan du kasta de filerna på skrivbordet.

Återkom gärna med Feedback.

 

Mvh

 

Mattias

 

Det funkar jättebra - en gång. Men nästa gång jag startar om datorn är jag tillbaka vid kort inte installerat. Har du någon annan om vad jag kan göra för att få ändringen att fastna?

/Kalle

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...