Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Mac mini med mycket sidor in/ut..


Jejje

Rekommendera Poster

Tjabbah!!

 

som jag har förstått det så är sidor in/ut i aktivitetshanteraren där man ska kika om den swappar till disk mycket?

 

köpte en ny Mac Mini 2.66ghz 4gb RAM minne.. medan min

2.0ghz 2gb ram minne fick gå in i sovrummet..

 

båda kör senaste Snow Leopard med alla updates.. och i princip sammma programvaror. inga tunga grejer. surfar mest på dom och kikar film ibland. båda står i princip på 24/7..

 

men den nya med 4gb ram har betydigt mycket mer sidor in/ut!!

sidor in: 2.07gb

sidor ut: 503.9 mb

 

mot den gamla 2.0 2gb ram mac mini:

sidor in: 20mb

sidor ut: 7mb

 

Hur kan det komma sig att den nya med MER ram har haft fler sidor in/ut än den gamla med mindre minne... som "används" på samma sätt??

 

den nya har en Intel x-25 e 160gb disk.. så ifall den skulle swappa mot disk så spelar det ju inte så stor roll prestandamässigt.. men vill ju veta varför den beter sig på detta sättet?

 

några tips?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Det är sidor UT som framför allt är viktigt eftersom det betyder att du vid något tillfälle haft för lite internminne för de uppgifter du köra. Sidor IN speglar mer den allmänna minnesanvändningen och detta tyder på att du har något program som är mer aktivt minnesmässigt på ena datorn. Eller så är det så enkelt att den ena stått på mycket längre och eftersom siffrorna är ackumulerade sedan senaste start så kommer de att just ackumuleras.

 

Starta om båda två och se ifall den ena drar iväg på samma sätt. Då kan du börja misstänka att någon programvara inte beter sig som den ska på just den Macen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ju inte storleken på siffrorna i sig som är viktiga, utan hur fort de ökar.

Den med 4GB RAM kanske stått på i flera månader, eller så körs det flera och tyngre program samtidigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Maskinerna har stått på lika länge... startas bara om vid update. vilket sker samtidigt.

 

den ena surfar jag ju med "mer" än den andra.. den med 4gb ram och snabbare processor och SSD disk.

 

och programmen är samma på båda. den "gamla" datorn har t.om. fler program. för den har PLEX också som körs ibland. vilket borde dra lite minne..

 

så jag surfar lite mer på 4gb datorn. men firefox kan väl inte behöva mer än 4gb minne.. så att den kör masas sidor ut?

 

tack för tankarna och ideerna. känns fortfarande som att det är lite skumt att minnes-användningen ser ut som den gör.. och kikar man på ledigt och allokerat och tillgängligt minne och allt vad det heter så finns det alltid ganska höga siffror där. aldrig så att minnet är använt till max. Och är inte mycket processer igång på maskinerna.. iom att jag inte har så himla mycket installerat..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Minnet används aldrig "till max" utan det finns alltid några megabyte ledigt för att undvika ett tvärstopp. Därav behovet att titta på sidor ut.

 

En vanligt orsak till att minnesanvändningen rusar iväg är annars torrentklienter. Så tankar du på ena datorn men inte på den andra har svaret där.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...