Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Animera en dörr i Flash


emma_pemma

Rekommendera Poster

Hejsan

 

Jag har precis gått en kurs i flash och jag trodde att jag skulle kunna sätta igång utan problem. Men jag fastnade direkt hehe...

 

Kanske ni kan hjälpa mig! Jag vill göra en animation av en dörr som öppnar sig. Jag har en bild på en dörr framifrån, den ska sen öppna sig 180 grader.

 

Nån som vet hur man gör det snyggast och enklast? Ett tag var jag inne på att animera den ruta för ruta, men jag kunde inte ens lista ut hur jag ändrar proportionerna på dörren :blush: , sidan som öppnas (höger i det här fallet) blir ju större ju närmare 90 grader den kommer, medan sidan med gånggärnen (vänster) har samma storlek hela tiden.

 

Skulle bli jätteglad om nån kunde hjälpa :sorry:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det där är ju inte helt lätt. Det finns säkert flera sätt att göra det, men om man ska animera det på timelinen (utan Actionscript) så kan man använda Free Transform Tool (Q) och hålla inne Command (Äpple- eller kringla-tangenten) för att modifiera ett objekt.

 

Satte ihop ett snabbt exempel här.

 

Sen är det ju betydligt bökigare om man ska ha med t ex ett dörrhandtag (vilket de flesta dörrar har). Jag tror inte att man kan använda Free Transform Tool på ett MovieClip eller bildobjekt, tyvärr. Det hade nog underlättat annars.

 

Använder man Actionscript kan man nog göra detta på andra sätt, jag är inte tillräckligt insatt i det för att komma med några bra tips, dock.

 

Hmm, jag undrar om jag varit till någon hjälp här egentligen …

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Satte ihop ett snabbt exempel här.

 

Åhhh det är ju precis sådär jag vill få till det! Grym du är som gjorde den så fort!

 

Problemet är att det är av ett bildobjekt (en bild på en dörr) som jag vill göra animationen. Jag har för mig att man ska kunna göra om ett bildobjekt så man kan distorta det med transform tool, eller minns jag fel?

 

Hur gjorde du själva animationen? tween eller frame-by-frame?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har bara Flash CS3, så det är möjligt att man kan göra mer med Free Transform Tool i Flash CS4.

 

Jag använde tweens för att göra animationen. Du kan få FLA-filen om du vill ha den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har bara Flash CS3, så det är möjligt att man kan göra mer med Free Transform Tool i Flash CS4.

 

Jag använde tweens för att göra animationen. Du kan få FLA-filen om du vill ha den.

 

Ja! jättegärna :w00t:

 

Tack så jätte mycket!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det någon som vet om det går att distorta ett bildobjekt i flash?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är nog bara att konvertera objektet till en Graphic, då ska du kunna göra allt möjligt med den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är nog bara att konvertera objektet till en Graphic, då ska du kunna göra allt möjligt med den.

 

Nej, det går inte. Det närmaste jag har kommit är att välja "Break Apart". Då kan jag dra i objektrutans olika hörn, dessvärre ändras inte bilden något :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...