Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Guide: Så köper du en lagligt upplåst iPhone i Norge


kim_sv

Rekommendera Poster

Hallå!

 

Har använt min iPhone 3GS (32 GB White) i ett par veckor nu och kan inte annat säga än att jag är helnöjd!

 

Jag har valt att köpa min iPhone i Norge då jag ville ha den olåst utan att behöva krångla med jailbreak osv.

Det blir lite dyrare men det är i mina ögon värt det.

 

 

Nedan kommer jag dela med mig lite av min erfarenhet kring detta köp.

 

 

Det första man måste ha innan du ska köpa en iPhone i Norge är ett norskt personnummer. Det krävs då man måste teckna ett abonnemang vid köpet. Har du inte jobbat själv i Norge och fått ett personnummer, kan du be någon kompis stå för abonnemanget. Det andra är en norsk adress, du behöver dock inte vara skriven på denna och det skall gå att ändra till en svensk adress senare.

 

I Norge finns det en lag som säger att alla abonnemang och mobiltelefoner måste kunna sägas/låsas upp närhelst konsumenten önskar. Det gör att även iPhone kan låsas upp på laglig väg innan 12 månader har gått. Perfekt!

 

Telefonerna kan dock alltså fortfarande säljas låsta över disk, och operatörerna får ta ut en avgift för att låsa upp dem, men valet ligger hos kunden. Detta är alltså skillnaden mot t ex. Italien där telefonerna inte får säljas låsta.

 

I Norge distribueras iPhone av Netcom och Telenor. Billigaste alternativet för en, i slutändan, olåst iPhone är i skrivande stund Telenor. Därför köpt jag min telefon genom dem och därför handlar guiden mest om dem.

 

När du köper telefonen fungerar det precis som i Sverige, du betalar en summa i butik (beroende på abonnemang) och resterande varje månad under en begränsad bindningstid. Billigast med Telenor blir det om man väljer SuperPluss. Priserna du betalar i butik varierar lite men jag visar här priserna från Telenors Nettbutikk.

 

  • iPhone 3GS 16 GB m. Superpluss. 2690 NOK + 129 NOK/mån. Totalt: 4238 NOK (12 mån bindning)
  • iPhone 3GS 32 GB m. Superpluss. 3690 NOK + 129 NOK/mån. Totalt: 5238 NOK (12 mån bindning)

OBS! Dessa priser kan som sagt variera, oftast lite dyrare (ej månadskostnaden).

 

Nu börjar det intressanta, du har nu två alternativ.

 

Ett; direkt när du aktiverat telefonen i iTunes så kan du ringa Telenors kundtjänst och be dem låsa upp din telefon. De kommer be dig uppdatera din iPhone via iTunes om ca. 5 minuter och voilá: din iPhone är nu helt lagligt upplåst och kan användas med precis vilket SIM-kort du vill! Du kan nu slänga bort Telenorkortet och använda ditt eget. Du fortsätter dock betala 129 NOK i månaden (välj gärna autogiro) till Telenor under 12 månader och säger sedan upp abonnemanget.

 

Två; Som ovan men när du pratar med kundtjänst så säger du även upp ditt abonnemang. Då måste du betala de återstående 12 månaderna plus ett "bruddgebyr" (avgift för att du säger upp abonnemanget) på minst 600 NOK (här är jag osäker på exakta summan då jag själv valt alternativ ett). Betala detta och du är helt frikopplad från Telenor.

 

 

Den billigaste totalsumman för en olåst iPhone 3GS 32 GB i Norge är alltså:

3690 NOK (i butik) + 12*129 NOK (månadsavgiften) = 5238 NOK (tryck här för summan i SEK, dagsaktuell kurs)

 

Pros N' Cons, köpa iPhone i Norge.

 

Pros:

Möjlighet till olåst telefon

Närmare till Norge vid eventuella garantiproblem

Inga (större) språksvårigheter vid köp/ägande

 

Cons:

Dyrare slutpris

Du måste kunna ange ett norskt personnummer

 

 

 

 

Tyvärr är klockan mycket och det har nog blivit lite luddigt detta men kom gärna med frågor så besvarar jag dem så gott jag kan.

Hoppas detta kan vara till hjälp!

 

 

//Kim

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eller så köper man en i Sverige! Med tre kontantkort och beställer en upplåsning direkt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker det var en bra guide av Kim. Inte minst med tanke på hur många svenskar som jobbar i Norge, eller som bor nära gränsen, som funderat i dessa banor. Tack.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Måste bli billigare att köpa en med kontantkort hos tre och låsa upp den direkt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

telekiosken.no ær billigast med ett totalpris på ca 4800NOK(inkl månadsavgift) førdelat på 12månader...

Både det och exemplet ovan ær billigare æn 3(som tar 7300SEK? før en upplåst och klar lur)

 

 

nackdelen, ifall man som jag har ett D-nummer(inte ett riktigt personummer) så måste man bestælla i butik(vilket gør det dyrare æn på telekiosken.no) samt helt jækla omøjligt att få tag på en telefon... Har køat på en butik(centrala oslo) sedan 2-3månader tillbaka(1a ggn jag pratade med dem låg jag på plats 100, 2 plats 32 och nu sist på plats 20)

 

Børjar seriøst fundera i banorna att hoppa øver 3GS då den kommer vara tværold nær jag væl får tag på den =(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

telekiosken.no ær billigast med ett totalpris på ca 4800NOK(inkl månadsavgift) førdelat på 12månader...

Både det och exemplet ovan ær billigare æn 3(som tar 7300SEK? før en upplåst och klar lur)

 

 

nackdelen, ifall man som jag har ett D-nummer(inte ett riktigt personummer) så måste man bestælla i butik(vilket gør det dyrare æn på telekiosken.no) samt helt jækla omøjligt att få tag på en telefon... Har køat på en butik(centrala oslo) sedan 2-3månader tillbaka(1a ggn jag pratade med dem låg jag på plats 100, 2 plats 32 och nu sist på plats 20)

 

Børjar seriøst fundera i banorna att hoppa øver 3GS då den kommer vara tværold nær jag væl får tag på den =(

 

Jo telebutikken.no är billigast om man har tillgång till ett "riktigt" personnummer. Det är sant att man inte kan beställa på någon nätbutik om man bara har ett D-nummer.

 

Jag köpte min på en fysisk Telekiosken i Fredrikstad, och den blev ca 500 NOK dyrare än på nätet, men det var det värt!

 

Kan tipsa om att enklaste sättet att få tag i den är att skriva upp sig på kölistor i så många butiker som möjligt. Det är inget bindande så du tar bara första bästa. 16 GB verkar iaf mkt lättare att få tag på än 32 GB. De butiker jag vet säljer Telenor iPhone är: Elkjøp (Norges Elgiganten), Spaceworld, Telekiosken och diverse fristående Applebutiker.

 

 

//Kim

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo telebutikken.no är billigast om man har tillgång till ett "riktigt" personnummer. Det är sant att man inte kan beställa på någon nätbutik om man bara har ett D-nummer.

 

Jag köpte min på en fysisk Telekiosken i Fredrikstad, och den blev ca 500 NOK dyrare än på nätet, men det var det värt!

 

Kan tipsa om att enklaste sättet att få tag i den är att skriva upp sig på kölistor i så många butiker som möjligt. Det är inget bindande så du tar bara första bästa. 16 GB verkar iaf mkt lättare att få tag på än 32 GB. De butiker jag vet säljer Telenor iPhone är: Elkjøp (Norges Elgiganten), Spaceworld, Telekiosken och diverse fristående Applebutiker.

 

 

//Kim

 

står i kö på just spaceworld, telekioskenbutikerna vill inte ens hålla något form av kösystem utan kör på först till kvarn när de väl får lurar... vad det gäller de applebutiker jag kollat(eplehuset och humac) så säljer de bara med netcom :(

 

just elkjøp verkar det vara enklare på... men de skall ha 1000Nok mer än telekiosken :S

 

allt i oslo...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 6 months later...

Oj! Jag är själv skriven i Norge men bor för närvarande i Spanien. Jag hade ingen aning om att det gick att styra upp en olåst iPhone på detta vis i Norge! Jag sitter precis i skrivande stund och ska boka en resa till Oslo från Malaga med ett stopp i någon europeisk stad, som säljer olåsta iPhone's, i slutet av juli. Jag är ute efter iPhone4 och är inte helt säker på var de finns och när. Hur borde jag göra?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle inte räkna med att vi i Norge fått några iPhone 4 i slutet av juli.. Men kolla med Telenor.no som har intresseanmälan..

 

//Kim

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...