Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Gamla disketter


Rollie44

Rekommendera Poster

Finns det någon som kan konvertera gamla Mac disketter och föra över innehållet till någon media som är läsbart av moderna Macar (USB, CD, epostfil)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns det någon som kan konvertera gamla Mac disketter och föra över innehållet till någon media som är läsbart av moderna Macar (USB, CD, epostfil)

 

Du kan köpa en extern diskettläsare. Men hur du gör för att läsa eventuellt oläsbara filer vet jag inte! :/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

har du någon gammal mac med diskettstationen inbyggt kan du ju föra över innehållet på disketterna

via ethernet

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en SE-30 med den saknar ethernet. Finns det en klubb eller affär som har en nyare (men gammal) dator än SE-30 som både kan läsa gamla Mac-formaterade disketter och Ethernet? Jag skulle kunna hyra en sådan.

Roland Anderson

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du talar om var du bor (stad, eller åtminstone region) så kanske det blir lättare för någon ’granne’ att erbjuda hjälp med disketterna. Har man bara rätt prylar så är det snart gjort. Inget att hålla på och skicka fram och tillbaka och hänga i telefon i timmar. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Disketterna finns i Stockholm. Eller i Borlänge. Jag pendlar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Disketterna finns i Stockholm. Eller i Borlänge. Jag pendlar.

 

Inte mina trakter, sorry. Annars har jag en Mac 5500 (Performa, PowerPC) med fungerande diskettstation, så utrustningsmässigt borde det inte vara några problem. I Stockholm finns det ju en del trevligt folk; snart får du napp, ska du se.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enklast är nog att som Jungell säger köpa en extern diskettläsare. Kostar några hundralappar ny, men de brukar dyka upp på Blocket och Tradera som bättre begagnade också.

 

Men sen var det ju det där om det finns något läsbart kvar på disketterna. Och vilka program du ska öppna filerna i.

 

Jag har i o f s kvar installationsdisketter för System 7.1 och åtminstone för ett par år sedan fungerade de.

 

En sån här t.ex. från Lacie. Fungerar med Mac också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns det någon som kan konvertera gamla Mac disketter och föra över innehållet till någon media som är läsbart av moderna Macar (USB, CD, epostfil)

 

Angående att rädda gamla filer, så skrev MacWorld nyligen detta:

http://macworld.idg.se/2.1038/1.275205/sa-...lla-gamla-filer

 

Programmet – "MacLinkPlus Deluxe" kostar tyvärr en del.

http://www.macupdate.com/info.php/id/6061

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag köpte en USB diskettenhet men den kunde inte läsa Mac formaterade disketter endast PC formaterade. De gamla Macarna kunde läsa både Mac format och PC format. Mina disketter är Mac formaterade.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag köpte en USB diskettenhet men den kunde inte läsa Mac formaterade disketter endast PC formaterade.

 

Det låter trist. Och lite konstigt? Har du läst dokumentationen till diskettenheten och kollat på fabrikantens hemsida?

 

LaCie's diskläsare fungerar med Mac-disketter, men det är klart, jag förstår om du inte vill hålla på och köpa nya diskettenheter hela tiden. Har tyvärr ingen annan hjälp att erbjuda.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Rollie44, har du löst problemet, eller fått något erbjudande om hjälp än?

Om inte, må Stockholmarna skämmas.

PM:a mej i så fall, så ska vi se om jag kan (och klarar?) hjälpa dej med disketterna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...