Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Den bra Exposé i Snow Leopard?


jakob.bohem

Rekommendera Poster

Jag har all anledning att byta upp mig från Leopard till Snow ditto (göra hoppet 10.5-10.6).

 

Tyvärr finns en sak som hindrar mig, och som nu sedan jag fått tillbaka en stulen Macbook Pro på försäkring med 10.6 förinstallerat, tvingat mig att nedgradera; Exposé

 

Vad ingenjörerna som bytte ut gamla exposé tänkte är bortom mig. Men denna lilla funktion sitter som ett spett emellan mig och nya OSX. Det är helt enkelt så mycket sämre att inverkan på mitt arbetsflöde inte kan bortses ifrån.

 

Problemet är alltså inte att det ligger en blå ram runt fönstren eller att det är långsammare överlag, utan att storleken och ordningen på fönstren kastas om något så makalöst att jag lika gärna skulle kunna få en färgglad lista med fönstrens namn (eller använda applikationsbläddraren (cmd+tab)).

 

Om någon har någon idé överhuvudtaget om hur man kan få tillbaka detta beteende är jag både tacksam och intresserad. Tills dess får jag sitta kvar med Leopard. Utan Exchange integration och mindre hårddiskavtryck osv. osv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har all anledning att byta upp mig från Leopard till Snow ditto (göra hoppet 10.5-10.6).

 

Tyvärr finns en sak som hindrar mig, och som nu sedan jag fått tillbaka en stulen Macbook Pro på försäkring med 10.6 förinstallerat, tvingat mig att nedgradera; Exposé

 

Vad ingenjörerna som bytte ut gamla exposé tänkte är bortom mig. Men denna lilla funktion sitter som ett spett emellan mig och nya OSX. Det är helt enkelt så mycket sämre att inverkan på mitt arbetsflöde inte kan bortses ifrån.

 

Problemet är alltså inte att det ligger en blå ram runt fönstren eller att det är långsammare överlag, utan att storleken och ordningen på fönstren kastas om något så makalöst att jag lika gärna skulle kunna få en färgglad lista med fönstrens namn (eller använda applikationsbläddraren (cmd+tab)).

 

Om någon har någon idé överhuvudtaget om hur man kan få tillbaka detta beteende är jag både tacksam och intresserad. Tills dess får jag sitta kvar med Leopard. Utan Exchange integration och mindre hårddiskavtryck osv. osv.

 

Har inget bra svar på din fråga, men däremot tror jag det räcker med en tråd för ditt ämne istället för två :finder::P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Retorikerna skulle säga tre för att understryka(!)

Sry about that..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänk, jag har inte märkt någon skillnad

förutom den blåa ramen. :chockadskeptisk:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag håller med, det är förvirrande när två olika stora fönster blir lika stora i expose.

 

Man vet att fönstret man vill ha fram är litet, men helt plötsligt är alla lika stora.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är en s.k. dealbreaker.

Jag hoppas att snart snubbla över en artikel med ett tredjepartsprogram som skriver över (hrm. kan användas istället för) Exposé dock...

 

ED: det frustrerande är förstås att detta fungerade utmärkt i 10.4 och 10.5, någon gjorde kravsspecifikationen för 10.6 på fyllan (drickandes blå drinkar)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänk, jag har inte märkt någon skillnad

förutom den blåa ramen. :chockadskeptisk:

Jag måste nog också hålla med. Jag ser inget problem med Exposé i 10.6

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är en s.k. dealbreaker.

Jag hoppas att snart snubbla över en artikel med ett tredjepartsprogram som skriver över (hrm. kan användas istället för) Exposé dock...

 

ED: det frustrerande är förstås att detta fungerade utmärkt i 10.4 och 10.5, någon gjorde kravsspecifikationen för 10.6 på fyllan (drickandes blå drinkar)

Vad är själva problemet? F9 och F10 fungerar alldeles utmärkt tycker jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dock ser jag att fönster från Firefox är större än från Safari.

I Safari är fönstren mer proportionella , samt fönster från Bean.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har inte jag installerat 10.6, så jag har inte sett skillnaden, men som jag förstått det så är 10.5 bättre på att placera fönstret där man kan förvänta sig. Ex: du har två öppna fönster, Safari ligger ganska centrerat och täcker nästan hela skärmen och iChat som är litet och ligger bakom Safari högt upp till vänster. Antagligen vet undermedvetet ungefär var fönstren ligger och hur stora de är, så när du använder Exposé så vore det bra om fönstren placerar sig ungefär där de ligger.

 

Fjärde stycket under rubriken "Quirks and Bugs": http://reviews.cnet.com/8301-13727_7-10330510-263.html

 

http://www.indextwo.com/bring-back-the-old-expose/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns många artiklar om missen med Exposé i 10.6.

Här är en enkel jämförelse (två filmerna i toppen på inlägget)

 

Allvarligt talat, märker ni _ingen_ skillnad har ni aldrig använt exposé i någon nämnvärd utsträckning...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, jag kan nu se skillnaden. Men förstår fortfarande inte problemet. :huh:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet som jag ser det är att i Windows, som är fönsterbaserat, måste man veta vad fönstret man letar efter heter eftersom de (innan Windows 7) bara lades som små brädor sida vid sida i aktivitetsfältet. På Mac, som är programbaserat, har man inte behövt bekymra sig i vad programmet eller fönstret som man vill ha tag på heter eftersom man vet hur stort det fönstret var när man senast hade det uppe. Det gör man utan att man behöver tänka på det.

Som det är nu måste man likväl veta vad fönstret eller programmet hette som man hade uppe senast.

Apple har alltså tagit bort det genialiska med Exposé-funktionen.

 

Nu går det förvisso att tydligt se skillnad på ett Safarifönster och ett Adium-fönster till exempel men det kändes mer logiskt tidigare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hehe, jag tycker tvärt om. Nya expose funkar mycket bättre än den gamla för mig. Sorteringen av fönster i "lika stora rutor" och att man kan hålla på ett program (tryck på ikonen i dock:en och håll in) för att köra en "lokal expose" på det programmets alla fönster är så otroligt smidigt.

 

Tidigare blev det så otrolig plottrigt när små fönster blev så ännu mycket mindre så man inte såg vad de föreställde, nu när alla fönster blir lika stora så är läsbarheten endast beroende av antal fönster och inte både antalet och storlekarna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag upplever samma problem. Jag måste köra snöleopard för att köra matlab, men expose är mycket sämre än tidigare.

Hittar du en lösning skulle jag uppskatta om du delar med dig av den :)

 

Ser föresten att det finns ett program i verktygsmappen som heter expose, kanske är det så enkelt att det finns även i tidigare versioner och bara går kopiera över? :crossfingers:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker det fungerar bra jag. :)

Nu är det ju enklare att se vad fönstren innehåller.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 6 months later...

Hittade äntligen en lösning, håll till godo:

http://forums.macrumors.com/showthread.php?t=777760&page=9

 

/ Jakob

Tack för tipset. Jag utnämner det till bästa tipset denna sommaren B)

Dock bytte även utseende, från ljus till mörk bakgrund. Men expose blev som det ska vara igen :galetglad: :galetglad: :galetglad:

 

Ett tips till alla som tänker göra detta byte. Se till att spara den "nya" (gamla) dock.app samt instruktioner på er backup. Efter en ominstallation är det inte säkert ni hittar instruktioner eller filer igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...