Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

kan ej starta mac osx efter windows installation


Jani77

Rekommendera Poster

Hej!

Installerade windows 7 på min mac mini precis.

allt funkade smärtfritt men nu funkar det inte att starta datorn med mitt mac os. Windows 7 startar automatiskt när jag startar datorn

läste att man skulle hålla inne ALT-knappen(jag har ett windows tangentbord)

men det händer ingenting.

 

extremt tacksam för hjälp.

mvh/Jani

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Oklart hur det är med Win7 men installera Apples drivrutiner på OS X-skivan så får du en startskiva-inställning i kontrollpanelen. Annars fungerar alt-tangenten men det kan kräva Apples tangentbord.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svar Thomas.

 

Jag hajar fortfarande inte riktigt tyvärr.

Jag gjorde allt enligt en guide jag hittade på nätet.

Jag har 30 gb på disken som jag partionerade så mac os partitionen måste ju finnas kvar iaf.

 

sen installerade jag setup.exe från mac os skivan.

 

har googlat en del men kommer inte fram till nån vettig lösning.

 

Mvh/Jani

 

ps.s hade nordeas e-legitimation funkat med mac så hade jag inte behövt windows överhuvudtaget.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svar Thomas.

 

Jag hajar fortfarande inte riktigt tyvärr.

Jag gjorde allt enligt en guide jag hittade på nätet.

Jag har 30 gb på disken som jag partionerade så mac os partitionen måste ju finnas kvar iaf.

 

sen installerade jag setup.exe från mac os skivan.

 

har googlat en del men kommer inte fram till nån vettig lösning.

 

Mvh/Jani

 

ps.s hade nordeas e-legitimation funkat med mac så hade jag inte behövt windows överhuvudtaget.

Är du säker på att det inte fungerar med Mac och Nordea? Här är ett gäng trådar (jag snabbkollade bara ett par och det verkar som det ska fungera.) https://forum.macworld.se/index.php?act=Sea...te=%2Bnordea%2A

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är du säker på att det inte fungerar med Mac och Nordea? Här är ett gäng trådar (jag snabbkollade bara ett par och det verkar som det ska fungera.) https://forum.macworld.se/index.php?act=Sea...te=%2Bnordea%2A

 

 

jag vill att Nordeas e-leg ska funka med försäkringskassan(när jag beställer pappa ledighetsdagar).

Och jag får det inte att funka.

jag fyller i allt som man ska men sen dyker det upp en sida som säger att det inte funkar.

 

jag ringde till och med försäkringskassan och dom sa att det inte funkade med mac(i och för sig verkar dom ha mindre koll än mig).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad jag förstår har inte Apple officiellt stöd för Windows 7 via Boot Camp än, det kanske kan vara något lurigt där?

Har du testat några andra närliggande knappar istället för Alt, Ctrl t.ex.? Jag vet inte hur det ligger till i skillnad mellan Windows- och Mactangentbord, men det kanske inte blir precis samma knapp?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du testat att i windows 7 klicka på bootcamp symbolen nere vid klockan och där välja starta om i mac osx?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad jag förstår har inte Apple officiellt stöd för Windows 7 via Boot Camp än, det kanske kan vara något lurigt där?

Har du testat några andra närliggande knappar istället för Alt, Ctrl t.ex.? Jag vet inte hur det ligger till i skillnad mellan Windows- och Mactangentbord, men det kanske inte blir precis samma knapp?

 

 

jajamen. har testat windows-knappen och ctrl

 

jag gjorde allt enligt den här guiden:

http://billyohgren.blogspot.com/2009/10/in...c-med-boot.html

 

Allt funkar klockrent som sagt men det är bara att windows 7 startas automatiskt när jag startar datorn.

Tanken var ju att köra med dubbla operativsystem....

 

finns det nåt sätt jag kan ta bort windows på och komma tillbakatill min kära mac os?

utan att allt försvinner på mac-disken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du testat att i windows 7 klicka på bootcamp symbolen nere vid klockan och där välja starta om i mac osx?

 

 

Nej det har jag inte testat.

ska kolla det genast när jag kommer hem. tack!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. Har du provat att starta med ett Mac-keyboard i st f ett Windows (och hålla inne alt.)?

- jaja, det har du naturligtvis...

2. Är du säker på att du inte råkat formatera din Mac-partition och installerat Windows 7 där?

 

Du kan väl alltid starta från systemskivan (håll ner C -på mac-keyboard) och välja startskiva där annars?

 

/J

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. Har du provat att starta med ett Mac-keyboard i st f ett Windows (och hålla inne alt.)?

- jaja, det har du naturligtvis...

2. Är du säker på att du inte råkat formatera din Mac-partition och installerat Windows 7 där?

 

Du kan väl alltid starta från systemskivan (håll ner C -på mac-keyboard) och välja startskiva där annars?

 

/J

 

Jag har ingen mac keyboard utan jag kör med ett windows keyboard.

 

jag är säker på att jag inte har råkat formatera mac partitionen. valde att formatera "Boot camp nånting nånting" i windows installationen. sen gav jag disken 32 gb ledigt utrymme i partitionen och när jag går in i en här datorn så står det 30gb ledigt ungefär så det måste ju ha blivit rätt.

 

tack ändå för tipset.

/Jani

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Märkte nu vad felet var.

det går inte att installera boot camp på windows 7...får bara ett felmeddelande.

vet någon om det går att ladda ner nånstans?

mvh/JANI

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Carlisle_united

Kolla att inte windows knappen agerar alt knapp...

Så är det på min Eee PC när jag kör OSX

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kolla att inte windows knappen agerar alt knapp...

Så är det på min Eee PC när jag kör OSX

 

 

Tack för svar.

testade windows knappen men inget hände.

problemet är att det inte funkar att installera boot camp.

testade att ladda ner en version men fick samma felmeddelande.

 

Finns det nåt sätt jag kan starta mac os med skivan?

vilket knapp ska man hålla nertryckt då?

Testade med C men det är nog bara på ett mac-tangentbord som det funkar.

 

Riktigt extremt tacksam för svar.

saknar mitt mac os:(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Google är min kompis.

 

Nåt geni hade samma problem.

http://www.jarnesjo.net/felkod-2229-bootcamp-windows-7/

 

Tror att det är löst nu. tack ändå alla för all hjälp.

ha en bra helg!

Det där var faktiskt exakt samma trick som behövde göras för att uppdatera BootCamp

från 2.0 till 2.1 i Windows XP för halvannat år sedan...

Tänka sig, att det ska behövas igen!

 

god helg... (inte redan, väl?) /J :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 years later...

Jag har ett liknande problem. Jag installerade Windows 7 efter mycket om och men via Bootcamp. När windows skulle installeras visade den fyra hårddiskar (tre som hette typ disc 1-3 och en som hette bootcamp). De första var på ett par hundra meg (trodde jag) och bootcamp var på 80 gig som jag hade gjort den. Dock stod det att windows inte kunde installeras på bootcamp-discen, så jag raderade den och skulle installera windows där. För att det inte skulle finnas tre småparttitioner extra så "deletade" jag dem. Då insåg jag till min fasa att de var 300gig tillsammans och att jag antagligen hade raderat min macpartition.

 

När windows var installerat så försökte jag starta om datorn och hålla inne alt för att kunna se om jag kunde starta upp i Mac OS igen, men nej, nu finns bara en windowspartition.

 

Hur löser jag detta? Hur återställer jag min mac-partion? OM allt annat skiter sig, och allt är borta, hur installerar jag Mac os igen på den tomma hårddisken där min macparttion tidigare fanns?

 

Stora tack om någon kan lösa detta!

 

/H

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...