Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Problem med att öppna word doc från macen till windws?!


serbiana

Rekommendera Poster

när jag sitter och skriver ett word dokument med min mac data,skickar det sen till tex någon som har en icke mac så kan inte denna person öpnna dokumentet,det blir jätte knasigt med att programmet inte känner igen det och sen när man försöker öppna det på andra sätt så visas dokumentet i konstiga krumelurer osv. Kan jag på något sätt konvertera mitt dokument från min MAC för att resterande kan titta på det från WINDOWS?NÅGON??!! :chockadskeptisk:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du provat att spara dina dokument med "Spara som" ?

 

post-113-1259779385_thumb.jpg

 

 

Glömde lägga till post-113-1259779634.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

när jag sitter och skriver ett word dokument med min mac data,skickar det sen till tex någon som har en icke mac så kan inte denna person öpnna dokumentet,det blir jätte knasigt med att programmet inte känner igen det och sen när man försöker öppna det på andra sätt så visas dokumentet i konstiga krumelurer osv. Kan jag på något sätt konvertera mitt dokument från min MAC för att resterande kan titta på det från WINDOWS?NÅGON??!! :chockadskeptisk:

 

 

Problemet finns antingen hos dig eller mottagaren. För det första skall du när du sparar ha "Lägg till filtillägg" ibockat.

Sen är det ju så att Microsofts produkter inte i alla lägen är kompatibla med sig självt mellan olika versioner.

Därför kan det vara bra om du talar om vilken version av Word på Macen du kör, samt vilken version mottagarna på pece kör.

Med senaste versionerna av Word är det filändelsen .docx som gäller. För tidigare var det .doc.

 

Så illa är det att även mellan pece är Wordfiler inkompatibla, gamla versioner kan inte utan vidare läsa nya och ibland vice versa.

 

Edit. Är det fortfarande problem så kan du ju alltid, om dokumentet inte skall ändras av mottagaren, spara som PDF, vilket du gör genom att vid Skriv ut-fönstret markera "Som PDF".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

helluu

 

wow vilka superbra svar,me bilder och allt..tack ska du ha!

ja men precis när jag spara så sparas det i slutet av filen står det docx,och det verkar tydligen inte fungera.men en fråga till,ska jag välja format:endast text(ms-dos)?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testa, vet att jag gjort så för några år sedan, när jag skulle skicka dokument till en vän, men det är ett tag sedan.

(Office 2004 i den datorn jag använder just nu)

 

Annars testa att förvandla dem som Balooba föreslåg, som pdf.dokument i Skriv ut

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ja men precis när jag spara så sparas det i slutet av filen står det docx,och det verkar tydligen inte fungera.men en fråga till,ska jag välja format:endast text(ms-dos)?

 

DOCX är Microsofts senaste Word-format. Om mottagaren sitter med en äldre version av Word så kan denne inte öppna det. Mottagaren måste ha minst Word for 2007.

 

Se denna information från Microsoft:

"Om du vill kunna öppna DOCX- eller DOCM-filer från Microsoft Office Word 2007 med Microsoft Office Word 2003, Word 2002 eller Word 2000, måste du installera Microsoft Office Compatibility Pack för 2007 Office Word-, Excel- och PowerPoint-filformaten och eventuellt ytterligare Office-uppdateringar. Med hjälp av Compatibility Pack för Office 2007 kan du öppna, redigera vissa element och spara Office Word 2007-dokument i tidigare versioner av Word."

http://office.microsoft.com/sv-se/word/HA100444731053.aspx

 

Och om det nu är någon rättvisa här i världen så var det faktiskt Word för Windows som först introducerade DOCX och då kunde inte Mac-versionen öppna det för Microsoft tog rätt lång tid på sig att uppdatera Mac-versionen...

 

Det finns flera alternativ nu...

1. Mottagaren följer Microsofts råd och installerar "Office compatibility pack", men detta fungerar bakåt till och med Office 2000. Om mottagaren sitter med en ännu äldre Office så fungerar inte det.

 

2. Mottagaren skippar Word och väljer OpenOffice eller Lotus Symphony istället. De är gratis och de kan öppna DOCX filer.

 

3. Du sparar om filerna till ett äldre Word-format, DOC, och skickar det istället. Men hör med din mottagare vilken version av Word som den har eftersom det finns olika versioner av DOC! (alla heter DOC, men är ändå för olika Word...). Säkrast är att spara som Word -97, för äldre än det har högst troligt inte mottagaren och då kan alla öppna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När man mailar över dokument bör man också komma ihåg att kryssa i "skicka Windows-vänliga bilagor" i Mail.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag sparar aldrig något som .docx eller liknande trams. Alltid som word 97-2004 .doc men det gör att man får leva med de där förbnde kompatibilitesrapporterna.

 

.txt funkar inte. Bara om du vill ha ren tråkig ful text.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

helluu

 

wow vilka superbra svar,me bilder och allt..tack ska du ha!

ja men precis när jag spara så sparas det i slutet av filen står det docx,och det verkar tydligen inte fungera.men en fråga till,ska jag välja format:endast text(ms-dos)?

Du ska INTE välja *.txt. Det blir bara ren text utan formatering. Dvs det tar bort textstorlek, fet, kursiv och allt annat. Det är bara texten som återstår.

Pdf är heller inger bra format. Då måste mottagaren markera, kopiera och klistra in i sitt dokument, om mottagaren vill fortsätta jobba med texten.

 

Börja med att kolla vad mottagren har för version. Om denna har 2007 har det uppstått ett knepigt fel. Har mottagaren 2003 eller äldre (Pc-ver) ska du spara i *.doc-format (2004 (Mac-ver) eller äldre). Hoppas det blev så obegripligt att du fattar. :wacko:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet inte hur det är nu för tiden men tidigare när man hade kompabilitetsproblem kunde man spara worddokumenten i RTF-format och det brukade funka med olika versioner och plattformer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...