Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

zippa ihop filer


octavianus

Rekommendera Poster

Jag undrar hur man zippar ihop filer? Har en mapp med lite grejer som ska zippas ihop och skickas över internet (ca 5GB). Provat att högerklicka och välja komprimera. Men då händer absolut ingenting. Varför händer inget?

 

Har även två program, stuffit expander och UnRarX, men de verkar bara gå att packa upp med, inte ihop. Verkar konstigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom

Ursprungligen hade Zip maxgräns på 4GB per arkiv. Nya Zip64 fixar större arkiv, men jag vet inte om det är den versionen som OS X använder.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu verkade det funka. Högerklickade och komrimera, fast väntade ngn minut, då började det starta.

 

Men nästa problem. Mappen som ska skickas är 5.43GB, jag vill trycka ihop den till under 5Gb så det går att skicka den. Går det på ett bra sätt utan att skada filerna?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det beror på vad det är för filer. Filmer och foton komprimeras nästan inte alls, medans textdokument kan komma ner i 1/10 av sin ursprungliga storlek..

Stuffit verkar inte ha några begränsningar, i varje fall definitivt inte så lågt som 4Gb vet jag av erfarenhet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du använder zip i terminalen kan du välja kompressionsgrad mellan 0 - 9 där 0 är snabb men ingen komprimering (arkivering) och 9 är långsammast men kraftigast kompression. Exempel:

 

zip -9 -r mapp.zip mapp

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du använder zip i terminalen kan du välja kompressionsgrad mellan 0 - 9 där 0 är snabb men ingen komprimering (arkivering) och 9 är långsammast men kraftigast kompression. Exempel:

 

zip -9 -r mapp.zip mapp

 

Ja förvisso, men redan komprimerade filmer och bilder går inte att trycka ihop mkt mer..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du använder zip i terminalen kan du välja kompressionsgrad mellan 0 - 9 där 0 är snabb men ingen komprimering (arkivering) och 9 är långsammast men kraftigast kompression. Exempel:

 

zip -9 -r mapp.zip mapp

 

zipp i terminalen? Vad menar du, jag hitter inga alternativ för att komprimera på annat vis än att bara komprimera. Och då ble det som sagt bara samma storlek. Jag har ju orginal mappen så jag kan ju göra om det hur många gånger som helst.

Men som sagt, hittar inte ngnstans var jag kan välja alternativ 0-9 osv. Har leopard.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

zipp i terminalen? Vad menar du, jag hitter inga alternativ för att komprimera på annat vis än att bara komprimera. Och då ble det som sagt bara samma storlek. Jag har ju orginal mappen så jag kan ju göra om det hur många gånger som helst.

Men som sagt, hittar inte ngnstans var jag kan välja alternativ 0-9 osv. Har leopard.

 

Du finner det i Terminalen som beskrevs ovan.

 

Gå till mappen Verktygsprogram. /Program/Verktygsprogram/Terminal

eller använd spotlight för att söka efter Terminal

Sedan skriver kommando enligt Yellowmans beskrivning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

..och/eller skriv man zip i terminalen :)

 

Jag får det inte att funka. Ni får nog ge mig en bättre beskrivning vad jag ska skriva i terminalen. Står bara att den inte hitta mappen, fast att den ligger under min användare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag får det inte att funka. Ni får nog ge mig en bättre beskrivning vad jag ska skriva i terminalen. Står bara att den inte hitta mappen, fast att den ligger under min användare.

man zip

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

detta är vad jag får zip error: Entry too big to split, read, or write (file exceeds Zip's 4GB uncompressed size limit)

så jag antar att man inte kan zippa större än 4Gb iaf. Trist. Finns det ngt annat program, som man kan ladda ner eller så som kan göra jobbet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Återigen: "Stuffit verkar inte ha några begränsningar, i varje fall definitivt inte så lågt som 4Gb vet jag av erfarenhet. "

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Återigen: "Stuffit verkar inte ha några begränsningar, i varje fall definitivt inte så lågt som 4Gb vet jag av erfarenhet. "

 

återigen, jag lyckas inte använda det att packa ihop med. I sådant fall tala om hur man gör.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

mynameisoscarjo
återigen, jag lyckas inte använda det att packa ihop med. I sådant fall tala om hur man gör.

Det heter DropStuff.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...