Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Plötslig slowdown i hela OS X Snow när jag sitter i Xcode


martin_h

Rekommendera Poster

Jag sitter på en Macbook Pro, är dålig på namnen på de olika versionerna med den unibody som släpptes hösten 2008, och en ren installation av Leopard Snow sedan i somras.

 

Jag har från och med igår råkat ut för plötsliga slowdowns i OS X Snow Leopard, och jag kan inte hitta någon ledtråd till vad som kan orsaka det hela. Allt går segt som sirap när det sker, starta iTunes tar t.ex. 1-2 minuter, spotify likaså. Tar ett antal sekunder bara att kunna ändra bildskärsmstyrka och volym genom snabbknapparna. Detta tills jag stänger av datorn helt och slår på igen, en vanlig omstart verkar inte alltid lösa det.

 

Det som är gemensamt är att det alltid verkar ske när jag sitter i Xcode och med Interface Builder igång bakgrunden. Man skulle kunna tro att det är på grund av någon konstig programmering i Xcode som orsakar det hela. Men jag sitter med samma projekt och kod sedan i maj och ingen kod som skulle kunna orsaka detta har tillkommit senaste månaden, och fram tills igår har allt fungerat utan problem. Slowdown'en kan uppstå i princip när som helst, t.ex. nu när det uppstod öppna jag bara fönstret "Project Settings" i Xcode vilket resulterade i snurrande badboll och total system slowdown efter det. Igår han jag bara ha igång Xcode i 4-5 minuter medan jag idag lyckats sitta i ett par timmar och trodde att problemet kanske var löst.

 

Enligt Aktivitetskontroll används bara 2,5% av processorresurserna och ingen process verkar ha spårat, har ca 2 gb ram ledigt och ingen speciellt hårddiskaktivitet. Tittar jag i Systemmeddelanden finns det inget direkt meddelande och inget i någon log som tyder på att något har blivit fel eller crashat. Låter jag däremot datorn stå i 5-6 minuter när det börjat gå segt börjar Interface Builder skicka följande meddelande med jämna mellanrum där "num ussleeps" hela tiden ökar (det är IB som har pid=4213):

 

fseventsd[37]: SLOWDOWN: client 0x101008000 (pid 4213) sleeping due to too many errors (num usleeps 23)

 

När Interface Builder börja skicka detta meddelande går det inte längre att komma åt programmet och jag måste tvångsavsluta det. Men hela systemet är fortfarande segt så det verkar inte vara Interface Builder som segar ner. När jag försöker öppna Spotify spottar den också ut ett par meddelanden i Systemmedelanden om att allt tar lång tid i stil med:

 

[0x0-0x1fc1fc].com.spotify.client[7224]: 14:00:42.242 I [core-utilities:655] SLOW function. switch ran in 84 ms

 

Jag har prövat att kontrollera hårddisken i skivverktyg och kör både en snabb och en fullständig hårdvarucheck med hjälp av de skivor som följer med datorn. Men alla test har genomförts utan några fel. Jag har inte installerat några program eller ändrat någon inställning på ett par veckors tid och detta började alltså igår.

 

Har inte lyckats på ett konsekvent sätt lyckats återskapa att det börjar gå segt. Det enda jag märkt är att det verkar ske när jag sitter i Xcode samt att jag har Interface Builder igång i bakgrunden.

 

Någon som har en aning om vad som kan ha hänt och hur jag kan lösa det? Eller om det finns mer information att hitta annat än i system.log och Systemmeddelanden, något verkar hända som inte loggas där. Har försökt Googla men har inte hittat något relevant.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Frigör minne genom att öppna Aktivitetskontroll eller kör top i terminal och lägg märke till vad du har för fritt, använt och virtuellt minne efter att du kört:

 

du -k ~/ >/dev/null

 

i Terminal och om detta påverkar segheten.

 

Möjligtvis kan det vara något med journalföringen och fseventsd.

Deaktivera journalföring för markerad enhet.

Håll ner alt + välj Arkiv / Avaktivera journalföring.

Starta om och aktivera journalföring på nytt.

 

"Ren installation av Leopard Snow sedan i somras"- och den är uppdaterad enligt konstens alla regler?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag sitter på en Macbook Pro, är dålig på namnen på de olika versionerna med den unibody som släpptes hösten 2008, och en ren installation av Leopard Snow sedan i somras.

 

Har du uppgraderat betaversioner eller är det en retail du installerat?

När det går segt och säger att ingen process som tar mycket kraft kolla du på alla eller bara egna processer?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Frigör minne genom att öppna Aktivitetskontroll eller kör top i terminal och lägg märke till vad du har för fritt, använt och virtuellt minne efter att du kört:

 

du -k ~/ >/dev/null

 

i Terminal och om detta påverkar segheten.

Ingen skillnad i seghet efter att jag körde det där i Terminal. Ledigt minne gick från 1,8 till 2,1GB och använt minne från 2,1 till 1,8GB och det virtuella minnet låg nästan oförändrat på ~160GB.

 

Har du uppgraderat betaversioner eller är det en retail du installerat?

När det går segt och säger att ingen process som tar mycket kraft kolla du på alla eller bara egna processer?

Sedan i somras var kanske lite väl långt bak i tiden. Jag köpte retail version vid release i augusti/september, och rensade ur och körde en ren installation av Snow Leopard då. Har uppdaterat alla uppdateringar jag kunnat så fort jag har fått notifiering att det finns en uppdatering tillgänglig. Jag tittar på alla processer i Aktivitetskontroll, systemet är segt även efter att jag stänger ner alla program så verkar ta processorkraft tills dess det endast är WindowServer som ligger kvar och pendlar mellan 0,1-2%. Resten är enligt Aktivitetskontroll "overksamt".

 

Prövade slå på garbage collection i mitt Xcode projekt, ifall det var någon minnesläcka som jag missat och som fick hela OS X att dra iväg. Men segheten dök trots det upp och detta medan jag läste och ändrade i kod denna gång. Jag sitter nästan aldrig vid datorn utan att jag sitter i Xcode, så jag vet inte om segheten uppstår även om jag inte skulle ha igång Xcode, men jag börjar tro att Xcode inte har något med det hela att göra.

 

En till notis i problemet är att när det väl blir segt så kan jag inte ens stänga av/starta om. Systemet låser sig halvägs i avstängningen, strax efter att ikoner och fönster har stängts ner och jag måste stänga av genom att hålla inne power-knappen.

 

 

 

Jag ska pröva deaktivera och sen aktiver journalföringen och se om det hjälper.

 

Finns det något program för att stressa hårdvaran till mac? Eller ska Apples egna hårdvarutest som finns på installationsskivan vara fullt duglig att kontrollera att hårdvaran är okej?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det låter i mina öron som ett mjukvaruproblem. Testat säker omstart (boota med shift)?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Installerat denna uppdateringen?

http://support.apple.com/kb/HT3901

Jag kan bara anta att den där uppdateringen är installerad då uppdateringen klagade på att jag inte hade OS X 10.6.1. Min nuvarande version är 10.6.2, dvs senare.

 

Det låter i mina öron som ett mjukvaruproblem. Testat säker omstart (boota med shift)?

Vad ska jag göra när jag gjort en säkert omstart och loggat in? Jag kom bara till en mer begränsad och mer långsam variant av OS X?

 

 

Hjälpte inte att avaktivera journalföring, starta om, och aktivera journalföring igen. Gjorde det igår kväll och finns slowdown nyss igen, som vanligt jag satt i Xcode när det hände. Har prövat köra OnyX och de olika rensningarna och reparationerna som den kan utföra. Rensade all cache och liknande, genomförde alla tester men problemet kvarstår som sagt.

Hade det varit en Windows-burk hade jag misstänkt att det skulle kunna vara drivrutinsfel eller att jag hade fått virus. Men då detta är en mac vet jag inte varför drivrutinerna skulle spöka och vad jag förstått ska det "inte finnas" virus till mac.

 

 

Någon som har ett ytterligare förslag jag kan testa? Tar snart och formaterar och installerar om OS X, men då jag inte installerat eller ändrat något senaste veckorna och detta började nu i dagarna känns det som att problemet lika gärna kan vara kvar efter en formatering. Då skulle jag väl iofs kunna avgränsa det till att det är hårdvaran det är fel på. :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad ska jag göra när jag gjort en säkert omstart och loggat in? Jag kom bara till en mer begränsad och mer långsam variant av OS X?

 

Starta om och öppna Systemeddelanden. Har för mig att Skivverktyg även körts + kontrollera om det finns några startobjekt eller fel som kan vara relaterat.

Kontrollera i Systeminformation vad Timer för hårddiskvila (minuter) är ställd till - även det kanske inte är problemet.

Kontrollera om du har Säkert minne påslaget.

Är Filevault igång?

Hur ser det ut i /var/vm efter ett tag?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad ska jag göra när jag gjort en säkert omstart och loggat in? Jag kom bara till en mer begränsad och mer långsam variant av OS X?

 

Boota om normalt ska du göra efter det.

Vilken version av Xcode?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Hittade tillslut felkällan. Började på slump stänga av processer som var igång. Även om jag mest trodde att det var inbillning att program som använde sig av ljud på något sätt kändes segare än andra så började jag med de processer som såg ut att ha ljudrelaterade namn.

 

När jag kom till och avslutade processen 'coreaudiod' började datorn helt plötsligt flyta på igen. Processen startade om direkt igen men datorn var fortfarande "rapp". Detta fungerade ett tag, att jag kunde starta om 'coreaudiod' och få tillbaka datorn. Tillslut så laggade dessvärre OS X ner ändå och blev helt icke-responsivt, det blev sämre för varje slowdown som uppstod efter en omstart av processen.

 

Efter en sökning på 'coreaudiod' så visade det sig att vissa plugins och program inte riktigt fungerar klockrent med processen med resultat att hela OS X kan bete sig underligt. Dessvärre har jag inte haft några av de föreslagna "felkällorna" till varför 'coreaudiod' stänger ner sig, men jag hittade tips om att slänga bort ett par olika ljudrelaterade plist-filer.

 

Efter det så startar inte 'coreaudiod' längre vi boot, och har inte nu efter över en vecka startats igång av något annat program heller. Mina slowdowns är helt borta, så något program/inställning måste ha fått 'coreaudiod' att spåra ur med resultat att hela OS X slutade fungera. Då jag inte har några problem med att ljud inte spelas upp eller på något annat sätt inte fungerar då 'coreaudiod' inte är igång så vet jag faktiskt inte varför den var igång till att börja med.

 

Konstigt nog har jag inte hittat någon log som tyder på att något skulle gått fel, och processen 'coreaudiod' hade inga underliga processor- eller minnesvärden om jag jämförde värden mellan innan och efter slowdowns inträffade.

 

 

Hur som helst, datorn fungerar bra nu igen efter att 'coreaudiod' inte startas. Så jag är nöjd. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...