Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Frågor om backup och formatering!


Fryder

Rekommendera Poster

Hej! Jag skrev i snabba frågor snabba svar, men fick inget snabbt svar. Eftersom det är riktigt brådis måste lösa detta snabbt som attan, därför gör jag en ny tråd (sorry!).

 

Det är nu är dags för mig att sälja min kära MacBook och köpa en iMac! Jag har några frågor angående säljningen av min MacBook.

 

Jag vill ju ha kvar mina filer som jag har på datorn, hur gör jag en backup på bästa sätt? Detta är min enda mac i huset, men jag har en PC som jag isf skulle kunna överföra data på. Flyttassistenten fungerar bara från mac till mac right?

 

Hur återställer jag datorn så att allt som är mitt försvinner? Jag har Mac OSX Install disc 1 och 2, ska jag använda dem?

 

Och till sist, går det att överföra program från mac till mac? Jag har t.ex. Pixelmator installerat på den här datorn och har tappat bort cd-keyn, så jag kan inte ladda hem det på nytt från hemsidan. (Jag har inte fått min nya iMac ännu och kommer inte heller få det innan min MacBook är såld!)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skaffa dig en liten extern firewiredisk eller USB, samt hämta ner programmet Superduper och klona av din hårddisk helt och hållet.

 

När du sedan får en ny Mac och startar upp ansluter du bara den externa, och du överför alla dina internetinställningar, mailkonton och rubbet.

 

Smidigt som bare den..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det låter helt klart smidigt! Och jag önskar att jag skulle ha tänkt på detta i tid, men nu finns inte tiden till och det är inte mycket tid kvar tills min Macbook ska säljas!

 

Om man bara kunde spola tillbaka tiden :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tar inte lång tid att göra en backup..gör jag varje dag

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tar inte lång tid att göra en backup..gör jag varje dag

 

Hoppsan, jag var otydlig! Jag har inte en extern hårddisk och kommer inte kunna skaffa en heller tyvärr!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då är det inte mycket att göra.

Backup ska man alltid ha.

 

En hårddisk kan gå i sönder ögonblickligen, och allt är borta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då är det inte mycket att göra.

Backup ska man alltid ha.

 

En hårddisk kan gå i sönder ögonblickligen, och allt är borta.

 

Aj då! Fungerar det att lägga över filer till en Pc och sedan lägga dem i min nya Mac? (när jag väl får den).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aj då! Fungerar det att lägga över filer till en Pc och sedan lägga dem i min nya Mac? (när jag väl får den).

Möjligen jpeg-bilder och musik, men i allmänhet nej. Absolut inte systemfiler.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Möjligen jpeg-bilder och musik, men i allmänhet nej. Absolut inte systemfiler.

Sketans! Jag märker nu att jag borde vara mer planerad innan jag säljer min dator!

 

Tack för all hjälp, mitt mål blir att hitta en extern hårddisk!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...