Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Mac vs PC, skulle vara intressant med en oberoende jämförelse


iMarc

Rekommendera Poster

  • Svars 111
  • Created
  • Senaste svar
Jag håller inte med. Det är lika mycket ett värde det, vare sig man spelar eller ej. Med Windows har man en möjlighet där OS X ligger långt efter. Så möjligheter vare sig man använder det eller inte ska ses om +poäng :)

Jag håller inte med DIG. ;)

Om du till exempel är ute efter en tvåsitsig sportbil så är det ingen som helst fördel att den ena bilen har rymligare baksäte än den andra. Du ska ju ändå aldrig sitta där.

Så jag struntar i hur många spel man kan köra på Windows...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja men nu är det inte fråga om vad man tycker utan kalla fakta, dvs frågor såsom:

 

Mac har högre kvalité på sin hårdvara jämfört med en märkes PC?

 

PC har större spelutbud?

 

OS X är ett stabilare operativsystem än Windows 7?

 

Questions like that och sen ställa sig frågan, är det verkligen sant? Och sen försöka hitta belägg (fakta) för det man sedan anser...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

mynameisoscarjo
Dell är alltid snyggare än Mac :borstatanderna:

Snälla, ingen ironi över internet... Det va ironi va? :chockadskeptisk::rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Snälla, ingen ironi över internet... Det va ironi va? :chockadskeptisk::rolleyes:

 

Hitta en snyggare dator än den senaste röda Dell XPS så är du duktig. Ingen bärbar mac kommer inärheten av den rent utsende mässigt !! :bultandehjarta:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hitta en snyggare dator än den senaste röda Dell XPS så är du duktig. Ingen bärbar mac kommer inärheten av den rent utsende mässigt !! :bultandehjarta:

 

Det blir nu uppenbart att utseende är en renodlad smaksak då jag i ärlighetens namn tycker att Dell XPS är bland det fulaste jag sett i datorväg! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8214-dell-xps-m1710-reloaded-noch-mehr-ultimatives-gaming-dell_xps_m1710_1.jpgHelt klart den snyggaste datorn ever !
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Norrut heter det väl att smaken är som baken - delad, här nere i den vilda södern säger vi att smaken är som röven - klöven, men det betyder ungefär samma sak. Det här var det jävligaste jag sett i datorväg!

den väcker de allra djuriska instinkterna i min kropp ett otroligt okontrolerbart habegär bubblar innom mig. Jag vill HA !!!!!

Men sän att den kostar mer än alla mina ägodelar tillsammans kan jag kanske inte försvara men vad spelar pengar för roll när man söker tillfredställelse? :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8214-dell-xps-m1710-reloaded-noch-mehr-ultimatives-gaming-dell_xps_m1710_1.jpgHelt klart den snyggaste datorn ever !

 

Den ser så oseriös ut, på något sätt. Jag ogillar verkligen design utan funktion och funktion utan design.

Därför tycker jag om Macens utseende, det finns ingenting onödigt krimskrams men samtidigt så har datorerna en väldigt specifik design. Enkelt!

 

Alienware och alla "gamer" burkar brukar alltid vara så gräsliga. Grunddesignen är dålig och dem försöker "pimpa" ut dem med neon, lampor och roliga färger. Jag tycker inte att det går hem, speciellt inte om man ska sitta vid datorn varje dag.

Hur skulle det kännas att planera sin ekonomi på en dator som ser ut som en leksak?

alienware-alx.jpg

8214-dell-xps-m1710-reloaded-noch-mehr-ultimatives-gaming-dell_xps_m1710_1.jpg

xps720.jpg

 

Hur dem än försöker forma skalet så är det fortfarande en stor låda.

Där tycker jag att Apple har lyckats, dem har inte försökt dölja lådan som är Mac Pro utan i stället gjort någonting med den. Den är enkel och snygg! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den ser så oseriös ut, på något sätt. Jag ogillar verkligen design utan funktion och funktion utan design.

Därför tycker jag om Macens utseende, det finns ingenting onödigt krimskrams men samtidigt så har datorerna en väldigt specifik design. Enkelt!

 

Alienware och alla "gamer" burkar brukar alltid vara så gräsliga. Grunddesignen är dålig och dem försöker "pimpa" ut dem med neon, lampor och roliga färger. Jag tycker inte att det går hem, speciellt inte om man ska sitta vid datorn varje dag.

Hur skulle det kännas att planera sin ekonomi på en dator som ser ut som en leksak?

alienware-alx.jpg

8214-dell-xps-m1710-reloaded-noch-mehr-ultimatives-gaming-dell_xps_m1710_1.jpg

xps720.jpg

 

Hur dem än försöker forma skalet så är det fortfarande en stor låda.

Där tycker jag att Apple har lyckats, dem har inte försökt dölja lådan som är Mac Pro utan i stället gjort någonting med den. Den är enkel och snygg! :)

ändra enkel pch snygg till tråkig och enformig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du lyckades då verkligen hitta de allra fulaste exemplaren man kunde tänka sig :)

 

Allt är inte öken dock, inte ens hos Dell - jag skriker inte i panik över den här i alla fall...

 

Skärmdelen är jag inte förtjust i, men tangentbordsdelen var riktigt, riktigt fin! :ThumbsUp:

Den skulle jag kunna tänka mig att ha för att prova lite olika Linux distar! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ne dator ska ju sticka ut och se lite speciell ut macbookarna är tråkga enformiga, om jag säger jag har en 12" ibook då vet alla genast exakt hur den ser ut. viket är tråkit jag vill att folk ska undra vad är det där för dator. likadant som med bil om Volvo är mac då är min dell koenigsegg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ändra enkel pch snygg till tråkig och enformig.

Om man bara ser design som en utseendefråga (vilket det inte är) så är god design något som håller över tiden, som man inte tröttnar på. Ju mer extrem design, desto kortare livslängd. Detta är inget unikt för datorer, titta på allt som på något sätt är formgivet runt om oss. En stilren design håller, oavsett vilket årtionde den utformades. Sen kan det komma retrotrender där man plockar upp extrem design exempelvis från 70-talet, men det är oftast bara modeflugor som håller några år.

 

Nu kan man ju argumentera att man bara har en dator några år, men datorns design är ju en del av företagets varumärke. Och ett bra varumärke ska bara försiktigt ändras över tiden, för att vara modernt. Se på Coca-cola-loggan. Jämför du den nuvarande med den för hundra år sedan så kan du se ganska stora skillnader, även om grunduttrycket är det samma. Tittar du däremot på hur loggan har förändrats år från år så är det oftast ganska subtila skillnader. Det är en av anledningarna till att Coca-cola är ett av världens starkaste varumärken. Likaså Apple. För även om datorerna bytt utseende över åren så har det alltid funnits en ren och enkel design. (den blommiga iMacen får väl anses som undantaget som bekräftar regeln...)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

mynameisoscarjo

Okej, nu ska jag jämföra olika macar mot deras konkurrenter...

 

 

Jag vet vilka jag tycker är snyggast...

post-43749-1259934565.jpg

post-43749-1259934739.jpg

post-43749-1259934797.jpg

post-43749-1259934990.jpg

post-43749-1259935141.jpg

post-43749-1259935163.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

PC vinner ju på alla fronter utom där du lagt in macmini,

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

PC vinner ju på alla fronter utom där du lagt in macmini,

 

Jag håller inte med dig, jag tycker Macen vinner på alla punkter, överlägset! Men det är som sagt en smaksak. Men det är ju allmänt känt, även bland PC folket, att Macen har en snyggare och bättre design än vad PC burkar har.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag håller inte med dig, jag tycker Macen vinner på alla punkter, överlägset! Men det är som sagt en smaksak. Men det är ju allmänt känt, även bland PC folket, att Macen har en snyggare och bättre design än vad PC burkar har.

wath???

förklara gärna mer ingående hur du tycker att macarna är snyggare och b'ttre rent utsendemässigt. helt obegripigt tycker jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

mynameisoscarjo

Håller med dig Jungell. Macen är många ljusår före PCburkarna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

mynameisoscarjo

Och här tog jag ändå PCdatorer som är minst jävliga...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

mynameisoscarjo
wath???

förklara gärna mer ingående hur du tycker att macarna är snyggare och b'ttre rent utsendemässigt. helt obegripigt tycker jag.

Du är faktiskt den enda jag känner som inte tycker det. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

wath???

förklara gärna mer ingående hur du tycker att macarna är snyggare och b'ttre rent utsendemässigt. helt obegripigt tycker jag.

 

Ok, gärna!

 

Datorn nummer ett; Vaino, plastigt svart. En grön plupp på sidan? Varför är det en grön plupp på sidan? Den ser kantig ut, inga riktiga former. Den är väldigt anonym medan Macen har snygga, organiska former som känns naturliga. Vainon ser inte enhetlig ut, men det gör Macen.

 

Dator nummer två; Det första som slår mig är återigen den väldigt plastiga ytan. Sedan så ser du skyddskuddarna runt skärmer. Funktion utan design. Tangentbordet är grått och ser väldigt påklistat ut, ungefär om om dem hade tagit en reservdel från någon annan dator. Titta på gångjärnen och skärmens utformning, inte snyggt för fem öre.

Titta nu på Macen, inga synliga sömmar, trackpaden flyter ihop med designen och tangentbordet bara dyker upp och skapar en fin kontrast. Notera att aluminiumhöjet har ett hål för varje knapp vilket gör att tangentbordet verkligen känns som en naturlig del utav datorn. Mycket snyggt och återigen väldigt organiskt. Funktion med design.

 

Dator nummer tre; Behöver jag ens kommentera detta?

Alienwaredatorn är en helt vanlig plastburk som dem har försökt att dölja med utsmyckningar och konstiga former. Design utan funktion. Varför ska datorn ha en biffig grill? Vilket funktion utför den biffiga grillen utöver att flasha med sina blå lampor? Den ser ut som ett lok som susar förbi i natten, men i själva verket så är det en brummande burk som står på skrivbordet. Helt onödig design. Titta nu på Macen, där försöker dem inte dölja att det är en burk. Den har ett snyggt aliminiumchassi med handtag. Den är ren. Man ser tydligt vad det är, en dator. Men är den ful? Nej, dem har fått en stor låda att se attraktiv ut med sina enkla och karaktäristiska drag.

 

Dator nummer fyra; Det är inget större fel på den datorn. Den ser precis ut som många andra bärbara datorer. Svart och plastig med delar som är identiska med många andra datorer. Det är en helt vanlig dator.

MacBooken är snyggt och utstickande vit. Inget krimskrums men den är heller inte bara en fyrkantig liten låda. Den har fina, runda formen och man ser direkt vad det är för någonting, en Mac.

 

Dator nummer fem; Den ser ut som en router.

 

Dator nummer sex; Denna ser lite komisk ut. Det är en plattskärm med möbelfötter. Det finns ingeting som får den att sticka ut förutom det faktum att den ser lite konstig ut. En plastig skärm med ett anonymt tangentbord och en anonym mus. iMacen har samma organiska former som alla andra Macar har. Snyggt aluminiumchassi som inte tar någon uppmärksamhet från den väsentliga; den gigantiska skärmen. Minimalistik. Tangentbordet och musen är tydliga, du ser vad det är direkt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

mynameisoscarjo
Ok, gärna!

 

Datorn nummer ett; Vaino, plastigt svart. En grön plupp på sidan? Varför är det en grön plupp på sidan? Den ser kantig ut, inga riktiga former. Den är väldigt anonym medan Macen har snygga, organiska former som känns naturliga. Vainon ser inte enhetlig ut, men det gör Macen.

 

Dator nummer två; Det första som slår mig är återigen den väldigt plastiga ytan. Sedan så ser du skyddskuddarna runt skärmer. Funktion utan design. Tangentbordet är grått och ser väldigt påklistat ut, ungefär om om dem hade tagit en reservdel från någon annan dator. Titta på gångjärnen och skärmens utformning, inte snyggt för fem öre.

Titta nu på Macen, inga synliga sömmar, trackpaden flyter ihop med designen och tangentbordet bara dyker upp och skapar en fin kontrast. Notera att aluminiumhöjet har ett hål för varje knapp vilket gör att tangentbordet verkligen känns som en naturlig del utav datorn. Mycket snyggt och återigen väldigt organiskt. Funktion med design.

 

Dator nummer tre; Behöver jag ens kommentera detta?

Alienwaredatorn är en helt vanlig plastburk som dem har försökt att dölja med utsmyckningar och konstiga former. Design utan funktion. Varför ska datorn ha en biffig grill? Vilket funktion utför den biffiga grillen utöver att flasha med sina blå lampor? Den ser ut som ett lok som susar förbi i natten, men i själva verket så är det en brummande burk som står på skrivbordet. Helt onödig design. Titta nu på Macen, där försöker dem inte dölja att det är en burk. Den har ett snyggt aliminiumchassi med handtag. Den är ren. Man ser tydligt vad det är, en dator. Men är den ful? Nej, dem har fått en stor låda att se attraktiv ut med sina enkla och karaktäristiska drag.

 

Dator nummer fyra; Det är inget större fel på den datorn. Den ser precis ut som många andra bärbara datorer. Svart och plastig med delar som är identiska med många andra datorer. Det är en helt vanlig dator.

MacBooken är snyggt och utstickande vit. Inget krimskrums men den är heller inte bara en fyrkantig liten låda. Den har fina, runda formen och man ser direkt vad det är för någonting, en Mac.

 

Dator nummer fem; Den ser ut som en router.

 

Dator nummer sex; Denna ser lite komisk ut. Det är en plattskärm med möbelfötter. Det finns ingeting som får den att sticka ut förutom det faktum att den ser lite konstig ut. En plastig skärm med ett anonymt tangentbord och en anonym mus. iMacen har samma organiska former som alla andra Macar har. Snyggt aluminiumchassi som inte tar någon uppmärksamhet från den väsentliga; den gigantiska skärmen. Minimalistik. Tangentbordet och musen är tydliga, du ser vad det är direkt.

Bravo!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, gärna!

 

Datorn nummer ett; Vaino, plastigt svart. En grön plupp på sidan? Varför är det en grön plupp på sidan? Den ser kantig ut, inga riktiga former. Den är väldigt anonym medan Macen har snygga, organiska former som känns naturliga. Vainon ser inte enhetlig ut, men det gör Macen.

 

Dator nummer två; Det första som slår mig är återigen den väldigt plastiga ytan. Sedan så ser du skyddskuddarna runt skärmer. Funktion utan design. Tangentbordet är grått och ser väldigt påklistat ut, ungefär om om dem hade tagit en reservdel från någon annan dator. Titta på gångjärnen och skärmens utformning, inte snyggt för fem öre.

Titta nu på Macen, inga synliga sömmar, trackpaden flyter ihop med designen och tangentbordet bara dyker upp och skapar en fin kontrast. Notera att aluminiumhöjet har ett hål för varje knapp vilket gör att tangentbordet verkligen känns som en naturlig del utav datorn. Mycket snyggt och återigen väldigt organiskt. Funktion med design.

 

Dator nummer tre; Behöver jag ens kommentera detta?

Alienwaredatorn är en helt vanlig plastburk som dem har försökt att dölja med utsmyckningar och konstiga former. Design utan funktion. Varför ska datorn ha en biffig grill? Vilket funktion utför den biffiga grillen utöver att flasha med sina blå lampor? Den ser ut som ett lok som susar förbi i natten, men i själva verket så är det en brummande burk som står på skrivbordet. Helt onödig design. Titta nu på Macen, där försöker dem inte dölja att det är en burk. Den har ett snyggt aliminiumchassi med handtag. Den är ren. Man ser tydligt vad det är, en dator. Men är den ful? Nej, dem har fått en stor låda att se attraktiv ut med sina enkla och karaktäristiska drag.

 

Dator nummer fyra; Det är inget större fel på den datorn. Den ser precis ut som många andra bärbara datorer. Svart och plastig med delar som är identiska med många andra datorer. Det är en helt vanlig dator.

MacBooken är snyggt och utstickande vit. Inget krimskrums men den är heller inte bara en fyrkantig liten låda. Den har fina, runda formen och man ser direkt vad det är för någonting, en Mac.

 

Dator nummer fem; Den ser ut som en router.

 

Dator nummer sex; Denna ser lite komisk ut. Det är en plattskärm med möbelfötter. Det finns ingeting som får den att sticka ut förutom det faktum att den ser lite konstig ut. En plastig skärm med ett anonymt tangentbord och en anonym mus. iMacen har samma organiska former som alla andra Macar har. Snyggt aluminiumchassi som inte tar någon uppmärksamhet från den väsentliga; den gigantiska skärmen. Minimalistik. Tangentbordet och musen är tydliga, du ser vad det är direkt.

 

Allt du har tagit upp här kan jag vända rakt av ill något negativt.

 

Dator nummer ett: Vaion Snygg svart plast i ramenen sexig grön diod som visar att den lever den ser smidig ut naturliga former, den sticker ut och skapar en helt egen nivå genom sitt speciella yttre. Macen därimot ser tråkig och grå ut, ser ut som en dator någon satt sig på den saknar allt vad personlighet heter. det ser ut som en metallskiva någon hittat på skroten

 

 

 

Dator nummer två, Det första som slår mig är åter igen den snygga utmanande svarta plasten som liksom suger tag i mig och drar mig emot den, tangentbordet ser stort och funktionellt ut, skärmen är läcker och inbjudande, jämför jag med macen så ser den ut som arien fast lite tjockare samma tråkiga grå färg, något som min mormor skulle kunna ägt på medeltiden :D den saknar byggkvalitet, känns som något man plockat ihop på en halvtimme.

 

Dator tre ser ut som något hämtat ur framtiden ett tekniskt monster som har mer prestanda än jag någonsin kommer kunna utnyttja. den påminner mer om ett rymdskepp än en dator. till skillnad mot macen som återigen bara står där, känns som en maskin man skulle ha i köket eller tvättstugan det är ett verktyg och inte en dator, handtagen får den att se stapelbar ut vilket för tankarna till ikea och utseende och anpassning framför vad kunden vill ha.

 

 

dator fyra en helt vanlig laptop i svart utförande vs en likadan laptop fast vit, ser ingen skillnad på dessa två tyvärr, anledningen att pc'n vinner där e nog för att vita datorer känns väldigt 90-tal

 

 

 

dator fem ser ut som en router medan minin ser ut som en extern HD

 

 

Dator sex, vet inte riktigt vad det är, ser ut som en imac fast som någon modifierat lite, ful och konstig, macen är istället en vanlig tråkig imac utan något som sticker ut, den skulle med all säkerhet smälta in i väggen här hemma och jag skulle glömma bort att jag ägde den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Personligen tycker jag Mac Pro är en av de fulaste datorer jag någonsin sett, en grådaskig plåtlåda med lite perforerade hål. Den snyggaste datorn ever är Commodore 64 (brödburksmodellen)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...