Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Gävlebocken


Sternis

  

29 medlemmar har röstat

  1. 1. När eldas bocken upp i år tror ni?

    • Innan Lucia
      1
    • Mellan Lucia och Julafton
      17
    • Efter Julafton
      3
    • Bocken överlever
      8


Rekommendera Poster

Ingen jul utan Gävlebocken. Denna stora halmstruktur har varit lite av en symbol för julen ett tag, kanske inte mest för att den är stor och fin (vilket den iofs också är), utan snarare för det öde den ofta tillmötes. Jag talar naturligtvis om en stor brasa. När tror ni för övrigt att brinner upp (om den nu brinner upp)?

Bocken kan för övrigt följas via webbkamera på länken: http://www.merjuligavle.se/Bocken/Bockenkamera1/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mellan Lucia och jul blir den aska. Ett tips är att gjuta den i betong............... :borstatanderna:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

taxelman är väl utsedd av Axelman att bevaka bocken

och nåde den som närmar sig ... han skall få ett bett han aldrig glömmer :hihihi:

 

var har vi den gamla tråden :unsure:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I min konspirationsteoririka värld är det naturligtvis Gävle kommun som tänder på för att få reklam.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I min konspirationsteoririka värld är det naturligtvis Gävle kommun som tänder på för att få reklam.

Äh, riktiga konspirationsteorier måste innehålla USA:s regering, sionistiska agenter, maffian, islamiska terrorister och katolska kyrkan. Jag tror att alla dessa har gått samman om det här projektet. De kanske bränner upp den var sitt år?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En tjej blir uppraggad på krogen i Stockholm av en inte så tilltalande mansperson.

Hon böjer sig fram och väser i hans öra: "

Jag ska ge dit ett tips! Åk till Gävle, dom behöver en bock som ingen tänder på!"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Äh, riktiga konspirationsteorier måste innehålla USA:s regering, sionistiska agenter, maffian, islamiska terrorister och katolska kyrkan. Jag tror att alla dessa har gått samman om det här projektet. De kanske bränner upp den var sitt år?

 

Så Gävle kommun platsar inte......? Vem vet om det inte är Sandvikens kommun, lillebror i gästrikland, som försöker ge tillbaka!! :totaltgalen:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En allvarlig brist med skrivet språk: det saknar en tag för ironi. Det finns inte heller någon smiley för ironi (möjligtvis :P, men det är inte riktigt rätt). Jag har hittat detta i ETT enda språk som har stöd för detta: Lojban. Där kan man skriva "ju'enai", som anger att du har en ironisk ton på det du skrev.

 

I övrigt så var ämnets syfte inte att uppmana till skadegörelse, utan snarare en nyfikenhet på hur länge folk tror att bocken klarar sig. För det går inte att blunda för att den oftast brinner upp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I övrigt så var ämnets syfte inte att uppmana till skadegörelse, utan snarare en nyfikenhet på hur länge folk tror att bocken klarar sig. För det går inte att blunda för att den oftast brinner upp.

 

Nej för jag tror ingen här på forumet har som intresse att förstöra eller skapa skadegörelse i alla dess form (får vi i alla fall hoppas :) )!

 

Att någon/några har som tradition att bränna julbocken är inget som kommer sluta. Om vi nu leker atnken att det är ett ungdomsgäng som gjort det tidigare, så finns det alltid ett nytt ungdomsgäng som kan ta över. Det har blivit en sport av det hela. Oavsett om media (tv/radio/internet) och övriga ställen som forum osv sluter helt och hållet att skriva eller rapportera så kommer inte de som utför detta att sluta för det.

 

Självklart kostar detta stora pengar för kommunen, skattebetalare osv men de som gör kommer inte sluta för det. Tyvärr. lika mycket som det är tradition att ha julbocken, lika stor tradition har det blivit att försöka bränna ner den. :armskeptisk:

 

Men som nämnts tidigare i tråden. Detta gör reklam för staden oavsett! Nu finns det säkert många som vill besöka staden för att beskåda julbocken...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Traditionskonservatister! Det är ju nu tradition att bocken brinner ner, det är väl inget att klaga över - vad ska den annars vara till för? Stå där tills midsommar? Är det inte spännande att världens blickar riktas mot Gävle en gång om året?

 

För övrigt om det nu hade varit så viktigt att den stod kvar över hela julen så kunde man ju gjuta den i betong som någon föreslog så att den står emot även en kärnexplosion. Om man tycker om halmgetter så kan man ju alltid ha en under granen…

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har gömt OT-inlägg med otrevlig ton.

 

Håll dig till sakfrågan o följ allmän netikett i forumet.

 

/moderator

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

låt bocken leva för julfridens skull

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

Gäst
Detta ämne är nu stängt för ytterligare svar.


×
×
  • Skapa nytt...