Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Safari stänger ner!


MacZapp

Rekommendera Poster

sputniksweetheart

Om du klistrar in:

java -version

i Terminal. Får du ett svar typ Segmentation fault?

 

 

när jag skriver java-version så händer inget, jag får inte upp något

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sputniksweetheart

Otydligt av mig...

...

För att byta från 10.3 kallas Panther till 10.4 som kallas Tiger, måste du köpa eller skaffa en installationsskiva. Det är olika system. Sätt in annons på Köpes i forumet. Den tredje siffran10.3.9 är gratis via Apples uppdateringar i alla system.

...

Det är en modernare och bättre teknik i 10.4 än i 10.3 som gör susen för din dator. Jag kan inte LOVA att det hjälper, men jag har haft liknande problem och i 10.4 går det som ett spjut.

...

Med OS X 10.4.11 kan du köra Safari 4 som är LJUSÅR bättre än Safari1.3.2

 

 

det vore ett alternativ! jag undrar bara om jag skulle uppdatera till mac os x 10.4.11- måste jag ha mer minne då? för jag har bara 256 MB

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det vore ett alternativ! jag undrar bara om jag skulle uppdatera till mac os x 10.4.11- måste jag ha mer minne då? för jag har bara 256 MB

256 är alldeles på tok för lite minne för att datorn ska kunna flyta på på ett vettigt vis REDAN NU. Panther 10.3.9 klarar med ett nödrop att köras. Vill du kunna använda den så är det ett måste med mer RAM. Gör som jag och släng i en 1 GB-sticka. Dagens RAM-nivå på nya burkar ligger på minimum 2GB eftersom minne är billigt och programmen skrivs frikostigt. Min iMac 21" som är sprillans har 4 GB RAM fabriksmonterad och det känns lagom för diversearbeten på datorn...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sputniksweetheart

256 är alldeles på tok för lite minne för att datorn ska kunna flyta på på ett vettigt vis REDAN NU. Panther 10.3.9 klarar med ett nödrop att köras. Vill du kunna använda den så är det ett måste med mer RAM. Gör som jag och släng i en 1 GB-sticka.

 

 

okej, men det är en sak som jag inte förstår... vad är det som gör att minnet slutar räcka? för jag har inget sparat på datorn nu, borde det då inte vara tillräckligt?eller hänger det här med minnet ihop med andra saker?och sen så undrar jag om du kunde rekommendera någon typ av läsning eller annat som gör att man kan lära sig lite om grunderna. alltså jag har ju varit enmac-användare länge fast jag kan INGET om datorer och det är lite handikappande när komplikationer uppstår, man känner sig liksom strandsatt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hårddisken är "skafferiet". Där lagras allt i datorn. Är det gott om plats är det lätt att plocka i och ur saker. RAM-minnet är "arbetsbänken". Om arbetsbänken är liten, hjälper det inte att du har gott om plats i skafferiet. Textdokument är små och lätta saker att hantera. Bilder och ljud tar mycket mer plats när man arbetar med dem. Men mycket bilder och ljud i skafferiet påverkar inte arbetsbänken!

...

Operativsystemet ( OSX ) är strukturen och i datorn, programmen verktygen. Ju nyare dator desto mer klarar den. Då växer även systemet och programmen i storlek och behöver mer svängrum för att rulla på utan problem. Ju mer funktioner desto mer plats behövs.

...

Forumet har lite material för nybörjare

https://forum.macworld.se/forum/33-hjaelp-jag-aer-nyboerjare-paa-mac/

En bra handbok, sägs det, är Mac for dummies

http://www.amazon.com/Macs-Dummies-Eighth-David-Pogue/dp/0764556568/ref=pd_sim_b_1

Annars rekommenderar jag att du prenumerar på MacWorld och läser och lär, tillbringar lite tid på forumet och läser.

Här finns en nybörjarguide på engelska.

http://guides.macrumors.com/Mac_Beginner's_Guide

...

Som Macägare borde man inte veta så mycket eftersom det är i regel enkelt att ha en Mac.... :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

när jag skriver java-version så händer inget, jag får inte upp något

 

 

Du kanske missade mellanslaget innan bindestrecket?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sputniksweetheart

Axelman, okej tack för informationen! Det börjar klarna lite... och jo visst, ska det vara enkelt att använda mac det var just därför jag gick över eftersom PC alltid strulade och om man inte kan lösa pc-strul så måste man ha nåt som inte strular, alltså: Mac. Men jag har haft en hel del strul med min powerbook den senaste tiden och nu förstår jag varför. Frågan är bara om det är värt att "piffa" upp powerbooken med minne och uppdatera till Tiger, etc. eller om jag ska investera i en ny mac? Mitt hjärta slår för en ny Mac, men snålhjärtat tänker att jag "bara" har haft min powerbook i snart 6 år. Matrix- nä, jag missade inte mellanslaget. Fast nu ska vi se om jag skriver in det på rätt ställe? Jag skriver in det där symbolen för förstoringsglaset finns i Finder.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sputniksweetheart

Nu har jag bestämt mig för att piffa upp min powerbook och ge bort den till min mamma och köpa mig en macbook pro! Men det vore jätteschysst om någon kunde säga vad jag ska investera i för att piffa upp min powerbook, som jag har förstått det så är det minnet som strular. Ska jag köpa till RAM-minne då? och uppdatera till tiger? hur mkt minne är tillräckligt om man bara vill kunna använda datorn till att surfa, mail o google etc. för tillfället ligger minnet på 256 MB och mac os x 10.3.9, processor 1.33 GHz PowerPC G4

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sputniksweetheart

nu har jag tittat på apples hemsida vad gäller minne men det verkar inte som om man kan köpa minne till en sån gammal powerbook som jag har, eller har jag fel?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sputniksweetheart

Här finns minne, du kan sätta i 2 GB till i datorn, dvs köp två 1 GB minnen.

 

Guide för att byta finns på iFixit.com

 

 

Tack mattem! Men hur ska man veta vilken av alla sorter som passar för Powerbooken?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sputniksweetheart

 

 

 

 

Åh toppen! Stort tack, bara en sista fråga... jag behöver ju uppdatera min mac os x 10.3.9 och jag blev tillsagd att installera mac os 10.4 (har satt in en annons här på forumet för att försöka få tag på installationsskivan) men jag undrar om det går att installera mac os 10.6.3 på min powerbook, om ja köper till 2 gb minne? anledningen är för att jag kan få låna den installationsskivan och den andra för 10.4 försöker jag att få tag på, men jag tänkte om jag inte får tag på den, kan jag göra så istället eller är powerbooken för skruttig för att kunna ta mac os 10.6.3? jag misstänker att det inte går, har jag rätt? :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har helt rätt i att 10.6 inte funkar med PPC-processorn, fungerar endast med Inte. Du kan köra med 10.5 som max och det kommer att funka helt OK med 2 GB ram i datorn.

 

Jag har en retail-skiva med 10.4 jag kan tänka mig sälja om du inte får tag på någon annan. Kan ju vara bra att ha stjarnsmall.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sputniksweetheart

Du har helt rätt i att 10.6 inte funkar med PPC-processorn, fungerar endast med Inte. Du kan köra med 10.5 som max och det kommer att funka helt OK med 2 GB ram i datorn.

 

Jag har en retail-skiva med 10.4 jag kan tänka mig sälja om du inte får tag på någon annan. Kan ju vara bra att ha stjarnsmall.gif

 

 

 

Eh, med risk för att låta lite dum men vad är en "retail-skiva", vad är det för skillnad mellan en retail-skiva o en installationsskiva?

Jag är väldigt intresserad av att köpa din retail-skiva så länge jag kan uppgradera till mac os x 10.4 :D

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eh, med risk för att låta lite dum men vad är en "retail-skiva", vad är det för skillnad mellan en retail-skiva o en installationsskiva?

Jag är väldigt intresserad av att köpa din retail-skiva så länge jag kan uppgradera till mac os x 10.4 :D

 

 

Det finns gråa och svarta skivor. De svarta - retail - funkar på alla datorer. De grå - restore - funkar bara på just den modellen av dator som de levererades med.

 

Du är välkommen att höra av dig via PM så ska vi säkert komma överens. Vad som är skäligt vet jag inte....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...