Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Diskussionsregler för papperskorgen


snowreeler

Rekommendera Poster

Jag tycker att det är ganska stor skillnad på att "få skriva om vad som helst" och att "skriva vad som helst"

 

Allt är inte så svart och vitt att man endera måste ha en avdelning där man får ta upp vad som helst på vilket sätts om helst och uttrycka sig hur som helst eller ingen avdelning alls.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 193
  • Created
  • Senaste svar
Jag tycker att det är ganska stor skillnad på att "få skriva om vad som helst" och att "skriva vad som helst"

 

Perfekt formulerat! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, absolut inte! Forummoderatorer är utmärkt, moderatorerna får gärna styra in diskussionen på ett positivt spår eller avlägsna rent rasistiska inlägg eller faktiska personliga påhopp. Men inte bestämma vad man diskuterar eller censurera inlägg.

Okej- men vad ska moderatorn göra när han/hon avlägsnat "rent rasistiska inlägg eller faktiska personliga påhopp" och den som skrivit det kallar det för censur?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej- men vad ska moderatorn göra när han/hon avlägsnat "rent rasistiska inlägg eller faktiska personliga påhopp" och den som skrivit det kallar det för censur?

 

Jag vill inte minnas att det var rasistiskt, snarare invandrarfientligt?

Men oavsett, jag tycker att inläggen var invandrarfientliga på vardagsnivå, alltså borde det funnits utrymme för saklig debatt där vi hade haft möjlighet att mangla argumenten i.st.f att mangla skribenten. (Med vardagsnivå menar jag att han körde samma primitiva argument som vi hittar bland dåligt insatta medborgare ur alla samhällsgrupper och politiska hemvister.)

Hur skall vi "upplysa" dessa och föra in dem på den smala vägen om vi tar till verbalt våld?

Enda sättet att ändra inställningen hos dessa är ju motargument och upplysning?

Nu har vi i stället skapat ett offer, en martyr, som kommer att ännu mer, benhårt, hålla vid sitt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min fundering om censur kontra radera olämpliga inlägg var mer allmänt inriktade än att syfta på en specifik person eller händelse.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det vore kanske vettigt om forummjukvaran tillät en moderator att växla mellan vanlig användare och moderator på ett sätt att man otvetydigt ser att nu pratar en moderator, exempelvis kunde moderatorsinlägget få en röd ram. Om det går att lösa...

Oavsett det så blir en moderator mer begränsad i sitt forumanvändande eftersom de sysslar med en sorts "myndighetsutövande" och det är värre om en "myndighet" klantar sig än om en vanlig användare gör det, alltså blir det svårare för en moderator att delta i en diskussion.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vill inte minnas att det var rasistiskt, snarare invandrarfientligt?

Men oavsett, jag tycker att inläggen var invandrarfientliga på vardagsnivå, alltså borde det funnits utrymme för saklig debatt där vi hade haft möjlighet att mangla argumenten i.st.f att mangla skribenten. (Med vardagsnivå menar jag att han körde samma primitiva argument som vi hittar bland dåligt insatta medborgare ur alla samhällsgrupper och politiska hemvister.)

Hur skall vi "upplysa" dessa och föra in dem på den smala vägen om vi tar till verbalt våld?

Enda sättet att ändra inställningen hos dessa är ju motargument och upplysning?

Nu har vi i stället skapat ett offer, en martyr, som kommer att ännu mer, benhårt, hålla vid sitt.

 

Där håller jag helt med. Att censurera/tabort sådana inlägg sänder ju signaler om att att det är tabu. Är väl bättre att diskutera det och kanske få personen/personerna att tänka annorlunda.

 

Jag personligen tror inte på censur eller radering av medd. (om dom inte bryter mot lagen), sådant har aldrig vart bra för någon i längden. Yttrandefriheten är viktig och varför skulle det forumet vara annorlunda?

 

Sen känns det lite som att detta är en typiskt göra en höna av en fjäder grej. Om det nu finns trådar som man inte tycker om eller liknande så är det väl bara att inte läsa i dom. Finns väl massor av saker i vardagen man inte gillar som ändå måste finnas där. Är det inte bättre att fokusera på det man vill diskutera/läsa än att fokusera det man inte tycker om?

 

Känns som att det är lite moralpanik och att det som vanligt ska införas regler mot saker som sticker ut. Alla dessa regler. Sålänge det inte bryts mot svensk lag så borde det inte finnas några andra regler. Ska forumet bara handla om saker som vissa vill läsa/diskutera? Eller bara saker som tar upp datorer/apple produkter? Isåfall lär medlemsantalet/besökarna minska drastiskt. Tror jag.

 

Ta en titt på ett forum som är otroligt populärt. Flashback. Där finns i princip inga regler, utom att man håller sig inom lagen. Med en massa regler blir det tillslut nästan rörigt för man vet knappt vad man får skriva längre. Har vart med om detta fenomen tidigare i ett tidigare forum som jag satt i flera år. Det blev mer och mer regler och det sluta med att det i princip är totaldött. Dom enda som sitter kvar är dom få medlemmar som ville införa dessa regler.

 

Ärligt talat tycker jag inte det är nåt fel på forumet som det är, klart det är en tråkig ton ibland i vissa trådar. Men den tråkiga tonen finns överallt, på arbetsplatser, hemma eller på stan. Man får väl helt enkelt försöka undvika att elda på den tonen.

 

Men ta politikertråden då som är stora snackisen. Om det är någon som provocerar eller vad det nu kan vara så är det väl bara att ignorera personen? Personen gillar att provocera och älskar ju att folk går bananas och mass-postar massa arga inlägg. Det är ju vad personen vill.

 

 

 

Klockan är mycket och jag är trött så inlägget är kanske luddigt, men förhoppningsvis är det nåt som är klart.

 

 

*personen är ingen speciell jag pekar ut.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Där håller jag helt med. Att censurera/tabort sådana inlägg sänder ju signaler om att att det är tabu. Är väl bättre att diskutera det och kanske få personen/personerna att tänka annorlunda.

 

Jag personligen tror inte på censur eller radering av medd. (om dom inte bryter mot lagen), sådant har aldrig vart bra för någon i längden. Yttrandefriheten är viktig och varför skulle det forumet vara annorlunda?

Fast jag tycker inte det handlar om censur och yttrandefrihet. Det är inte mer komplicerat än att man i fikarummet faktiskt säger till en person att nu tycker vi faktiskt inte att det är ok längre, antingen håller du tyst eller byter stil.

 

I det aktuella exemplet så kunde vi mycket väl ha fortsatt att diskutera även de mest extrema åsikterna, om inte en person hade totalt gått över gränsen för hur man beter sig i en civiliserad diskussion.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyvärr misslyckas jag med det. Så jag drar mig undan. Ha det!

 

Nej Alix, du ska vara här, din röst är lika mycket värd som andras.

Låt dumma kommentar rinna av

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyvärr misslyckas jag med det. Så jag drar mig undan. Ha det!

 

Ge dig nu, du kan inte haka upp dig på obetänksamma kommentarer. Stanna om inte annat för min skull. Din kloka stämma behövs. Please!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alix!!!! Alix!!!! Alix!!!! Alix!!!! :pompoms: :pompoms: :pompoms: :pompoms: :pompoms: :pompoms:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej Alix, du ska vara här, din röst är lika mycket värd som andras.

Låt dumma kommentar rinna av

Ge dig nu, du kan inte haka upp dig på obetänksamma kommentarer. Stanna om inte annat för min skull. Din kloka stämma behövs. Please!
Alix!!!! Alix!!!! Alix!!!! Alix!!!! :pompoms: :pompoms: :pompoms: :pompoms: :pompoms: :pompoms:

Oj, det var värst, tack, tack! Men som jag skrev till Poca nyss i ett PM: Efter att ha läst och besvarat Tonårsjesus insinuanta inlägg igår så fick jag ångestproblem, andningsstörningar och hjärtklappning (ca 120 slag i minuten i vila). Så jag reagerar alltså rent fysiskt på stress och motgångar. Detta som en bakgrund till varför jag drar mig undan nu. Endast friska vargar kan slåss om bytet. Men jag återkommer väl som vanligt, förr eller senare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vill man diskutera politik får man väl det. Vill man vara vänner bör man undvika det. Det hör definitivt hemma i papperskorgen. Forumreglerna gäller väl här också. Det har ju funnits trådar som spårat ur tidigare. Det har ju gjorts jämförelser med 99 att dom är polisiära och så vidare. Fast det är väl bra om man kan hålla igen lite, det är ju bara papperskorgen på ett macforum. Många blir uppenbarligen ganska hämningslösa när dom är anonyma. Jaja, så länge det inte letar sig ut i övriga trådar i någon större omfattning må det väl vara hänt. Fast det blir ju merarbete för moderatorerna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst förbjud allt seriöst och lås alla trådar med felaktiga åsikter. Tramsiga och meningslösa trådar kan fortsatt få vara tillåtna. Toppenidé. Vem ska vara storebror?

:ThumbsUp:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oj, det var värst, tack, tack! Men som jag skrev till Poca nyss i ett PM: Efter att ha läst och besvarat Tonårsjesus insinuanta inlägg igår så fick jag ångestproblem, andningsstörningar och hjärtklappning (ca 120 slag i minuten i vila). Så jag reagerar alltså rent fysiskt på stress och motgångar. Detta som en bakgrund till varför jag drar mig undan nu. Endast friska vargar kan slåss om bytet. Men jag återkommer väl som vanligt, förr eller senare.

Ok, jag kan väl inte annat än respektera om du känner att du inte orkar. Jag har viss förståelse för din reaktion och undrar själv emellanåt över vad jag gör här. För det mesta har jag inga större problem med påhopp och förföljelse men jag önskar att jag kunde bortse från alla de provokationer man utsätts för från konformister och dumskallar. Jag har provat periodvis att blockera användare, men det fungerar bara delvis eftersom man inte kan blocka en moderator. Och moderatorerna är ofta de värsta. Tex driver ett par moderatorer (i samarbete med ett par andra plattskallar) en organiserad mobbingkampanj där de bland annat skickar PM till medlemmar att de inte ska svara på mina inlägg. Bara det faktum att något sådant förekommer är väl en indikation på att något är fel på forumet - moderatorer som när de inte kan argumentera i stället fegar och sprider lögner där man inte har en chans att försvara sig. I såna lägen funderar som sagt även jag på vad jag gör här, men så tänker jag att jag inte ska skänka dessa fega små ynkryggar glädjen att jag lämnar forumet.

Det tycker jag att även du ska fundera på. Stanna i ren trots.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har provat periodvis att blockera användare, men det fungerar bara delvis eftersom man inte kan blocka en moderator. Och moderatorerna är ofta de värsta. Tex driver ett par moderatorer (i samarbete med ett par andra plattskallar) en organiserad mobbingkampanj där de bland annat skickar PM till medlemmar att de inte ska svara på mina inlägg. Bara det faktum att något sådant förekommer är väl en indikation på att något är fel på forumet - moderatorer som när de inte kan argumentera i stället fegar och sprider lögner där man inte har en chans att försvara sig. I såna lägen funderar som sagt även jag på vad jag gör här, men så tänker jag att jag inte ska skänka dessa fega små ynkryggar glädjen att jag lämnar forumet.

 

Är det detta forumet du pratar om nu? Att vi moderatorer skulle ha ingått nån slags pakt för att mota bort vissa medlemmar?

 

Det har jag aldrig hört talas om, o det låter som på gränsen till paranoia.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det detta forumet du pratar om nu? Att vi moderatorer skulle ha ingått nån slags pakt för att mota bort vissa medlemmar?

 

Det har jag aldrig hört talas om, o det låter som på gränsen till paranoia.

 

Nej, jag har inte pratat om någon pakt och har heller inte pekat ut någon enskild moderator. Om du känner dig utpekad kan jag säga direkt att jag aldrig fått någon indikation på att du varit med, men det finns ett par andra moderatorer som deltagit i denna mobbing. Vid ett par tillfällen har antagonister tagit till detta som slagträ i debatten men jag har även fått andra bevis för att detta pågår, när dessa tomtar skickat PM:et till "fel" personer.

Själv har jag stängt av PM-funktionen. Jag tycker att det som inte kan avhandlas öppet kan man lika gärna låta bli att skriva.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, jag har inte pratat om någon pakt och har heller inte pekat ut någon enskild moderator. Om du känner dig utpekad kan jag säga direkt att jag aldrig fått någon indikation på att du varit med, men det finns ett par andra moderatorer som deltagit i denna mobbing. Vid ett par tillfällen har antagonister tagit till detta som slagträ i debatten men jag har även fått andra bevis för att detta pågår, när dessa tomtar skickat PM:et till "fel" personer.

Själv har jag stängt av PM-funktionen. Jag tycker att det som inte kan avhandlas öppet kan man lika gärna låta bli att skriva.

Jag känner mig inte det minsta utpekad, eftersom jag inte hört talas om detta tidigare. :ermm:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag känner mig inte det minsta utpekad, eftersom jag inte hört talas om detta tidigare. :ermm:

 

Som sagt vill jag inte peka ut någon person, men lyssna med en indiankompis för fler detaljer... ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyvärr misslyckas jag med det. Så jag drar mig undan. Ha det!

 

Men om du råkar stöta ihop med <Observatör> kan du väl vara snäll och hälsa att han är saknad? :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan säga som så iMatte, att nån "pakt" emot dig finns inte.

Men personer som skrivit PM till mig som känt sig kränkta av dina ibland aggressiva påhopp, så har jag uppmanat dem att fullständigt skita i påhoppen, och bara ge fan i att bemöta dig. (för deras eget bästa)

Det är vad jag gör när du är som mest kantigast och halvgalen.

Går åt sidan så du får rusa förbi som en ilsken tjur. Utan att sticka svärdet i dig...

 

Du har dina goda sidor också, det erkännar jag gärna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men om du råkar stöta ihop med <Observatör> kan du väl vara snäll och hälsa att han är saknad? :)

Tänkte just det jag också, ta hit honom om du kan Alix.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tex driver ett par moderatorer (i samarbete med ett par andra plattskallar) en organiserad mobbingkampanj där de bland annat skickar PM till medlemmar att de inte ska svara på mina inlägg. Bara det faktum att något sådant förekommer är väl en indikation på att något är fel på forumet - moderatorer som när de inte kan argumentera i stället fegar och sprider lögner där man inte har en chans att försvara sig. I såna lägen funderar som sagt även jag på vad jag gör här, men så tänker jag att jag inte ska skänka dessa fega små ynkryggar glädjen att jag lämnar forumet.

Det tycker jag att även du ska fundera på. Stanna i ren trots.

Har lite svårt att förstå din indignation. Om en medlem hör av sig till moderator för att han/hon tycker sig ha blivit påhoppad av någon annan, exempelvis dig, så tycker jag bara att det är ett (av flera möjliga) råd till personen att helt enkelt försöka ignorera antagonisten. Visst skulle man kunna göra detta offentligt, men eftersom kommunikationen inleddes per PM så är det väl olämpligt att den går vidare öppet.

 

Tycker inte att detta är ett dugg konstigare än om en arbetskamrat i förtroende säger till mig att Pelle är jävligt jobbig och att jag då råder personen att försöka ignorera Pelle.

 

Har svårt att se att detta skulle falla under kategorin mobbning? Jag antar såklart att PM:n inte skickas iväg utan att det först kommit in ett klagomål - om detta inte är fallet så är det såklart ett annat problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vill man diskutera politik får man väl det. Vill man vara vänner bör man undvika det.

 

Varför det? Det är helt normalt att prata om allt möjligt, men det är inte normalt att råka i luven på varandra bara för att man har olika åsikter..........

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...