Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
kiwi

PC och Mac - en prisjämförelse

Rekommendera Poster

Tycker inte att jämförelsen håller tyvärr, eftersom i PCn du länkat till så får man med en riktig burk, det är värt mycket!

Jag tycker det är mycket värt att SLIPPA en extra burk och alla dessa kablar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Det snygga med stationära datorer är ju utformningen av burken, bildskärmen är ju något man har vid sidan om spelar ju ingen roll hur den ser ut.

Det är ju bildskärmen man har framför sig hela tiden. Då borde det väl spela mest roll hur den ser ut. Ett miditorn trycker man ju undan så långt det går under skrivbordet. Dessutom får du ju ett ormbo av sladdar som gör det rätt svårstädat...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mycket bra jämförelse, tower eller ej är ju en smakfråga eftersom vissa tycker att det är en fördel och vissa en nackdel. Så det går på ett ut ;D

Ska man jämföra med en mac pro så får man ju ta xeonprocessorer istället för dessa billiga "vanliga" i5/i7 och då hamnar man hursom i en helt annan prisklass.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Alltså... detta var en prisjämförelse. Ingenting annat. En egen undersökning om det verkligen var dyrare med Mac jämfört med liknande komponenter om man hade köpt en PC.

Och i just det här fallet verkar 27-tumsversionen av iMac vinna tack vare sin gigantiska skärm och upplösning.

Vad man sedan föredrar för lösning – allt-i-ett-paket eller utbytbara komponenter i en låda bredvid – är en smakfråga och en fråga om prioritering. Det är dock en annan diskussion som kan hålla på i evighet, eftersom det (som sagt) är en personlig bedömning och något som är svårt att kostnadsberäkna.

/ Kiwi

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Men fortfarande så när du köper PCn så får du både en dator och en Skärm, Om du ska göra din jämförelse får du välja till en extra skärm till iMacen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Men fortfarande så när du köper PCn så får du både en dator och en Skärm, Om du ska göra din jämförelse får du välja till en extra skärm till iMacen.

:tappahakan:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Jag tycker det är mycket värt att SLIPPA en extra burk och alla dessa kablar.

Håller helt med. De enda snygga lösningarna jag sett med en "extern" burk är när folk gömt den i en låda eller motsvarande så att det endast är skärmen kvar på skrivbordet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Så med det resonemanget är alltså en pc själva burken och en iMac är bara en skärm?

Då blir helt plötsligt pcn mycket billigare men helt värdelös för att det inte ingår en skärm, på samma sak som iMacen blir helt värdelös för det inte ingår en dator...

iMac = dator plus skärm i ett

bärbar dator = dator plus skärm i ett

mac pro / "vanlig pc" = burk plus skärm

I alla tre fallen får du en dator och en skärm, ska du då köpa en extra skärm till den bärbara också? Köp en bil med inbyggd stereo eller en ny stereo, båda bilarna har ju stereo även om den första följer med i priset.

Hänger inte alls med i ditt resonemang...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vaaaaa....?! Utveckla det där...

Själv har jag utvecklat min jämförelse och nu kompletterat genom att kolla den billigaste och minsta iMacen mot motsvarande PC-burk. Jämförelsen finns här.

Ännu ett intressant resultat.

/ Kiwi

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om jämförelsen ska fungera så måste du hitta en paketlösning där man på skärmen på köpet.

EFTERSOM när man köper en dator så köper man inte en skärm,(det är något man köper till) om man inte redan har en (som alla redan har)

varpå apple skickar med en skräm som sitter fast på datorn, paketlösning "skärm på köpet" det är iMac

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Om jämförelsen ska fungera så måste du hitta en paketlösning där man på skärmen på köpet.

EFTERSOM när man köper en dator så köper man inte en skärm,(det är något man köper till) om man inte redan har en (som alla redan har)

varpå apple skickar med en skräm som sitter fast på datorn, paketlösning "skärm på köpet" det är iMac

Så där kan du ju inte resonera. Då är det ju ingen prisjämförelse som går att göra om man förutsätter att folk har massor med saker hemma.

Ett hemmabiopaket blir ju naturligtvis billigare om du inte köper en tv till paketet utan bara högtalarna.

En jämförelse måste ju bli med samma förutsättningar. Jag sålde alla mina pc-delar när jag köpte min iMac, då fick jag ju in pengar istället för att behålla mina gamla delar. Då kan alltså jag räkna av 6000 kr för de delar jag sålde på iMacen pris?

Så du vill alltså ha ett paket med en dator och en skärm om jag förstår dig rätt? Inte en lös dator och en lös skärm? Svärfar köpte alldeles nyss en ny dator på netonnet, då köpte han en skärm till. De hade även det som paketpris. Är det godtagbart?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Så där kan du ju inte resonera. Då är det ju ingen prisjämförelse som går att göra om man förutsätter att folk har massor med saker hemma.

Ett hemmabiopaket blir ju naturligtvis billigare om du inte köper en tv till paketet utan bara högtalarna.

En jämförelse måste ju bli med samma förutsättningar. Jag sålde alla mina pc-delar när jag köpte min iMac, då fick jag ju in pengar istället för att behålla mina gamla delar. Då kan alltså jag räkna av 6000 kr för de delar jag sålde på iMacen pris?

Så du vill alltså ha ett paket med en dator och en skärm om jag förstår dig rätt? Inte en lös dator och en lös skärm? Svärfar köpte alldeles nyss en ny dator på netonnet, då köpte han en skärm till. De hade även det som paketpris. Är det godtagbart?

Men Ge upp inse att ni redan har förlorat den här diskussionen på förhand.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, åtminstone när det gäller dig så är det lättare att få en betongvägg att dansa tango. Det finns ingen som hindrar dig från att A: installera Windows på din Macbook eller B: köpa ett sibapaket med HP dator med skärm.

Redigerad av Bo_H

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Huh?

Är nog bara du som köper en burk utan skärm när du skall köpa en helt ny dator. Eller du kanske fortfarande har en 13" monokrom skärm? Kan du köra 320x240 i upplösning?

iMac = datorpaket

dator med skärm = datorpaket

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Ja, åtminstone när det gäller dig så är det lättare att få en betongvägg att dansa tango. Det finns ingen som hindrar dig från att A: installera Windows på din Macbook eller B: köpa ett sibapaket med HP dator med skärm.

men det är så roligt att diskutera på den här sidan eftersom när man vinner så vägrar alltid vissa användare acceptera det, och ägnar gryt mkt tid för att försöka hitta något litet hål där de kan försöka trycka tillbaka, oftast helt utan effekt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Vaaaaa....?! Utveckla det där...

Själv har jag utvecklat min jämförelse och nu kompletterat genom att kolla den billigaste och minsta iMacen mot motsvarande PC-burk. Jämförelsen finns här.

Ännu ett intressant resultat.

/ Kiwi

Firewire 800 kan man ju inte leva utan, lägg på en femhundring på datorpaketet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
men det är så roligt att diskutera på den här sidan eftersom när man vinner så vägrar alltid vissa användare acceptera det, och ägnar gryt mkt tid för att försöka hitta något litet hål där de kan försöka trycka tillbaka, oftast helt utan effekt.

Men snälla ända in i bokhyllan och tillbaka...

Jag jämför en iMac som är en dator med skärm, om än en inbyggd sådan. Då måste jag rimligen jämföra med en PC med skärm.

Om Du kan hitta en PC som har en inbyggd skärm som iMacen och som har motsvarande komponenter, varsågod och visa den då. Jag medger gärna att jag har fel.

Men fram till dess kan jag inte göra mycket annat än att gå på de faktiska komponenter som iMacen har respektive PC:n har. Allt annat är att ge den ena eller andra sidan en orättvis fördel.

/ Kiwi

Redigerad av kiwi

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är väl väldigt godtyckligt när man tror att man "vinner".

Men i så fall, "grattis" till "vinsten".

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Som att jämföra en iPhone med en mobil utan touch screen, och då köpa till en extern touch-screen bara för att det ska vara lika :D

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Som att jämföra en iPhone med en mobil utan touch screen, och då köpa till en extern touch-screen bara för att det ska vara lika :D

Grattis. Du har just vunnit en traktor.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Men grodkungen, det finns ju inga pc-paket som har en liknande uppbyggnad och innehåll som iMac. Hur ska man då kunna jämföra?

Det enda rimliga är då att se till vilka komponenter som en iMac har och sedan försöka matcha detta med motsvarande komponenter i ett PC-bygge. Ett sådant bygge är inte nödvändigtvis dyrare än att köpa en paketlösning. Snarare tvärtom i många fall, helt bortsett från det uppenbara faktum att man har en mycket större frihet att välja komponenter när man bygger själv.

I min ena jämförelse var PC:n dyrare än Macen. I min andra jämförelse var Macen dyrare än PC:n. Jag förstår inte riktigt hur det kan verka orättvist mot PC-versionen - där har Du ju ändå en massa valfriheter som inte går att räkna i pengar, men som folk uppskattar och därför hellre väljer än en Mac.

/ Kiwi

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Först vill jag bara säga, toppenbra test KIWI.

Sen till fattar jag inte varför grodkungen ska envisas med att absolut lägga till en extra skärm till iMac för att få en rättvis prisbild.

När man gör en jämförelse måste man ju göra den så pass bra det går. Och då gäller ju paketlösning.

Alltså burk + skärm i pc:n, att säga att man endast köper burk för att man har en skärm håller ju inte alls.

Du måste ju utgå från att i båda fallen har man noll att starta med.

Sen är det här enbart en jämförelse för att ta död på myten att (enligt vissa) du kan köpa 4 likvärdiga pc datorer för priset av en mac. Sitta och granska i punkt och pricka känns ju rätt onödigt.

Sen vilket man tycker bäst om är ju skitsamma. Vill man ha en stor burk stående bredvid skärmen eller på golvet och massa sladdar så visst, det skiter jag i.

Har haft mac i 1,5år och är supernöjd dels pågrund av att slippa alla sladdar + burk stående. Innan dess hade jag bara pc och aldrig en tanke på mac. Levde alltid med tanken vad bra med PC där kan jag ju uppgradera som jag vill.

Så här fungerar PC (som är så bra på att uppgradera)

La in 2GB extra minne en gång och ville uppgradera grafikkortet lite senare men visade sig inte gå då moderkoertet var för gammalt. Jaja köper väl nytt moderkort då. Ah sorry processorn är för gammal för det nya moderkortet. Jahapp ny processor då, men men dina minnen fungerar men gör inte mycket nytta då dom är för gamla och sega för den övriga hårdvaran. Ja men ta nya minnen också då.

Ja och då tänkte jag VAFAN säger man nu då, har jag en ny dator eller en uppgraderad dator??? Ja lådan är ju den samma men allt i den är ju nytt. Och fick ju pröjsa som en ny dator. PC yippi

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack, Mew156. :ThumbsUp:

Jag håller i övrigt mycket med om det Du skriver. För mig är inte priset den enda intressanta faktorn. Den är viktig, ingen tvekan om det, men inte den enda. Jag vill också se vad jag får för priset.

Därför var det intressant att faktiskt se vad en motsvarande PC-burk skulle kosta, med tanke på att alla hävdar att det är så dyrt att köpa Mac.

Det hade kunnat bli en ännu mer intressant diskussion, om inte vi hade forummedlemmar som grodkungen.

Att skriva...

...utan att vara mer utförlig eller begriplig än så tillför varken diskussionen i sig eller debattklimatet något bra.

Till råga på allt skriver han...

...vilket är en klassisk gest från debattörer som vill försöka avväpna sina meningsmotståndare. Som om det vore typiskt Mac-användare att "vägra se sanningen" och "försöka hitta kryphål för att vinna".

Herregud. Jag har varit Windows-användare i 12-13 år (beroende på hur man räknar) och känner att jag därmed har ganska stor erfarenhet inom den världen. Jag har både köpt färdiga paketlösningar och byggt egna datorer. Jag har också haft uppfattningen att Macar alltid är dyrare än PC-motsvarigheter, att det är mycket design och bekvämlighet man betalar för och inte så mycket för rå prestanda.

Å andra sidan... Det spelar inte så stor roll om iMacarna hade varit dyrare än motsvarande PC-burkar. Inte ens om det hade varit stor skillnad. Jag betalar gärna extra för det jag får med Mac: Enkelhet, trygghet, design, tysthet, integration.

Som hemmabyggare var jag starkt allergisk till att köpa färdiga paketlösningar. "Vad händer om jag vill byta ut grafikkortet? Då måste jag ju byta hela datorn!"

Men precis som Du, Mew156, så upptäckte jag att det i princip innebar att jag behövde skaffa en ny dator ändå. Därför var det inte så svårt att ta steget över till iMac. Vill jag ha ett bättre grafikkort efter några år, så köper jag helt enkelt en ny iMac och säljer den gamla. Jag förstår att det inte är ett alternativ för alla, men det finns faktiskt fler människor som jag. :kaffe:

Till sist, lite till grodkungen:

Kan man köpa en billigare PC än en Mac? Ja, självklart.

Har man större valfrihet med en PC än med en Mac? Ja, självklart.

Men i den första frågan så måste man ta hänsyn till vad som ingår i PC respektive Mac. Om jag bara hade valt det billigaste av allt på Datorbutiken.com, så hade jag visserligen fått en fullt fungerande dator till en lägre kostnad - men det hade ju inte varit med samma komponenter och prestanda som den i iMac. Det var bland annat det jag ville få fram.

Och i den andra frågan så handlar det om vad man har för prioriteringar. Är man inbiten gamer och vill kunna välja fritt bland grafikkort, minnen och annat gottigt, så är det PC som rekommenderas.

Mitt standardsvar när folk frågar mig om vilken dator dom ska köpa, så är det inte "Mac så klart" utan jag ställer en motfråga: "Vad ska du använda den till?" Det är svaret på den motfrågan som är intressant och som bestämmer vad jag rekommenderar. Då kan det bli antingen PC eller Mac – eller att dom ska nöja sig med vad dom har.

Man måste ju inte köpa en ny dator bara för att.

/ Kiwi

Redigerad av kiwi

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst
Detta ämne är nu stängt för ytterligare svar.

• Skapa nytt...