Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

PC och Mac - en prisjämförelse


kiwi

Rekommendera Poster

Hej gott folk!

 

Här kommer ännu ett inlägg i den eviga frågan om Mac är dyrare än PC.

 

Jag satt i morse och jämförde 27-tummaren av iMac med motsvarande PC. Det finns ju ingen färdig lösning som matchar iMacens design, så jag fick sätta ihop egna delar.

 

Jämförelsen, som jag inte hävdar är den bästa eller kommer att tysta alla kritiker eller utgår från det absolut billigaste som finns att tillgå på PC-sidan, finns här.

 

Och vinnaren är... ja, vem tror ni? :totaltgalen:

 

 

/ Kiwi

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 60
  • Created
  • Senaste svar
Hur är det med webbkamera? Det ingår ju också i iMacen men inte i LG-skärmen vad jag kunde se.

 

Faktiskt! Det glömde jag ju.

 

 

/ Kiwi

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Snyggt jobbat!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

campokatt@hotmail.com

Satt igår själv och förundrades hur det kan komma sig att man kan köpa en bärbar pc för 5000kr på Siba.

Kollar man lite så säljer man datorn med 1GB grafikminne och LED skärm tex även om inte skärmen är mer än 15" och Processorn är Dualcore 4000 nånting.... Käns som man stoppar i mycke billigt minne och kör det som försäljningsargument på nått sätt.

Förörvrigt kan man oxå hitta en bärbar pc med nästan samma data som då kostrar ca 14000kr och då hade den tft-skärm... Nått är lurt här....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För några år sedan köpte jag in en sådan billig bärbar till företaget jag jobbade på. Visst var det en hel OK dator, men det kändes verkligen att det var billig kvalitet i uppbyggnaden. Enkla billiga material. En Mac ger en helt annan kvalitetskänsla. Som Mercedes jämfört med Suzuki. En Mercedes och Suzuki med samma motor och utrustning, kan inte kosta samma - för Suzukin är enklare i material, konstruktion och uppbyggnad. Detta glöms ofta bort i jämförelser där man enbart jämför CPU och hårddiskstorlek.

 

Men, som i jämförelsen som nu har skett här, kan man se att Apple inte är så dyr som myten säger... :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Samt att komponenterna i Macen är valda med omsorg för att passa ihop med varandra och mjukvaran...

 

ps. du kanske kan lägga till ett X antal kr för omformateringskostnader som man måste genomföra med jämna mellanrum :borstatanderna:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

iMacen har ju minneskortläsare... blir väl en hundring till :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

iMacen har ju minneskortläsare... blir väl en hundring till :P

 

Han skriver i artikeln att det inte är rättvist att köpa en kortläsare som tar en massa fler kort än SD-läsaren i iMacen. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Han skriver i artikeln att det inte är rättvist att köpa en kortläsare som tar en massa fler kort än SD-läsaren i iMacen. :)

 

jaså, jag tog cmd+F . minneskort och fick inga träffar så :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jaså, jag tog cmd+F . minneskort och fick inga träffar så :P

Ett alternativ kan ju vara att läsa inlägget...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det enda som talar för PC:n är ju att den är "modulbyggd", dvs man kan enkelt byta hårdvaran. Det tror jag många värdesätter för den extra kostnad som PC:n kostar. Men utöver det så visar det återigen att Mac inte är dyrare än PC om man nu ska jämföra likvärdig hårdvara.

 

Trevligt test kiwi :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det enda som talar för PC:n är ju att den är "modulbyggd", dvs man kan enkelt byta hårdvaran. Det tror jag många värdesätter för den extra kostnad som PC:n kostar. Men utöver det så visar det återigen att Mac inte är dyrare än PC om man nu ska jämföra likvärdig hårdvara.

 

Trevligt test kiwi :)

Sen att det bara är en av hundra som byter något annat än internminne och hårddisk i sin dator, det är en annan sak... :borstatanderna:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det inte så att Macen har inbyggd bluetooth, det borde väl vara värt en hel del, har ingen Mac (än) och är inte så insatt i hur den fungerar men om man kan kommunicera genom BT med telefoner, Ipod och hörlurar måste man ta med kostnaden för det till PC om det ens är möjligt att få det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker inte att jämförelsen håller tyvärr, eftersom i PCn du länkat till så får man med en riktig burk, det är värt mycket! Du får allt jämföra med en MacPro istället.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker inte att jämförelsen håller tyvärr, eftersom i PCn du länkat till så får man med en riktig burk, det är värt mycket! Du får allt jämföra med en MacPro istället.

 

Öhm, va? Varför skulle inte jämförelsen hålla? De allra flesta byter ju både "dator" och skärm så då kvittar det ju om allt är inbyggt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Öhm, va? Varför skulle inte jämförelsen hålla? De allra flesta byter ju både "dator" och skärm så då kvittar det ju om allt är inbyggt.

okej...gör dom det.

 

för övrigt så vill man ju ha dator och skärm separerade, det är ju lite buddjet varning på imac att vi klämmer ihop allt i en enhet... :citation:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Öhm, va? Varför skulle inte jämförelsen hålla? De allra flesta byter ju både "dator" och skärm så då kvittar det ju om allt är inbyggt.

Tycker jag inte, för mig är det attraktivt att slippa datorlådan med all dessa f**bannade kablar som samlar damm, hade jag bara råd skulle jag köpa 27 tummeren på studs, det skulle vara underbart att bara ha en strömkabel in i datorn (ev en USB till skrivaren) och med tangentbord och mus trådlöst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja mina föräldrars iMac känns jättemycket budget jämfört med våra bekantas stationära PC-burkar.

 

Ja jag kan ju inte svara för dig men jag skulle aldrig betala så mycket som en imac kostar för en skärm med inbyggd dator.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja jag kan ju inte svara för dig men jag skulle aldrig betala så mycket som en imac kostar för en skärm med inbyggd dator.

 

Det är ju upp till var och en. Känner man att man vill ha någonting som är stort, varmt, högljutt och otympligt så får man ju ha det! Vill man dock ha en snygg, smidigt och elegant lösning så finns ju iMacen! ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ju upp till var och en. Känner man att man vill ha någonting som är stort, varmt, högljutt och otympligt så får man ju ha det! Vill man dock ha en snygg, smidigt och elegant lösning så finns ju iMacen! ;)

Det snygga med stationära datorer är ju utformningen av burken, bildskärmen är ju något man har vid sidan om spelar ju ingen roll hur den ser ut.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

Gäst
Detta ämne är nu stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...