Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

iPhone 3GS problem att ringa/ta emot samtal


analogu3

Rekommendera Poster

Har senaste veckorna haft problem med att ta emot samtal på min iPhone 3GS 3.1.2 (ej jailbreakad)

 

Om någon ringer mej och jag svarar kopplar samtalet upp normalt men jag hör inget och den som ringer hör inget. Samma sak händer om personen prövar att ringa upp igen.

Ringer jag upp istället så fungerar det oftast. Ibland händer det att det att ljudet försvinner för båda efter några sekunder när samtalet kopplat upp.

Detta är väldigt irreterande och jag har inte hittat någon lösning på problemet.

Spelar ingen roll om jag har bluetooth inkopplat eller inte. Har prövat total återställning flera gånger utan någon skillnad.

Bör tilläggas att det inte alltid är så här men det händer flera gånger per dag.

Har många vänner med iPhone 3GS och EN av dessa har samma problem som jag.

 

Tips på vad jag kan göra?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har exakt samma problem! Mycket störande, snackade med telia och då skule dom skicka iväg den 2-3 veckor och det pallar jag inte , så jag vänta nog tills nästa uppdatering och se om det hjälper!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Samma problem; det kom förra veckan. Kan inte se vad jag gjort för nytt med luren jämfört med tidigare. Input någon?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har oxå (och många med mig på jobbet) samma problem, har en 3G lur.

 

Kan det vara senaste uppgraderingen, nån som kör felfritt på 3.0

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har exakt samma problem. Dock så fungerar telefonen om jag inaktiverar 3G, så det är en liten workaround ni kan testa.

 

Det jag undrar över är om det är folk med andra operatörer än Telia som har problem? (för att utesluta om det är fel i operatörens nät eller telefonen) Telefonen fungerade felfritt på 3.0 under lång tid och helt plötsligt blev det problem. Då kan man inte sluta undra om det skett någon ändring i nätet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har också problemet. Slår man av 3G så funkar det, så vet inte om det har något med 3G och Telia att göra eftersom inte alla har det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har också Telia och samma problem. Och jag har inte hittat ett ord om liknande problem på utländska diskussionsfora. Typiskt Telia...!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är viktigt att alla med detta problem felanmäler till Telia så de kan felsöka och lösa detta. Och eftersom jag vet att Telia tittar i detta forum får de gärna meddela oss hur arbetet fortskrider...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har också exakt samma problem. Det började för ca. 1v sedan.

Var i kontakt med telia idag oc de hänvisade till fel på hårdvaran??? Alltså Iphonen.

Tror inte på detta es. det bara verkar vara Teliakunder som drabbats.

Tråkigt att man på telia inte har större kompetens och vilja att undersöka problemet noggrannare än att bara påstå att det kan vara fel på iIphonen.

 

Hoppas verkligen man tar tag i detta problem asap, då det är fruktansvärt frustrerande att alltid ringa samma person 2 ggr!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Regga mig bara för att bekräfta tidigare inlägg...

 

* Har en 8gb 3G.

 

* Börja strula för ca 10-12 dagar sen.

 

* Gjort restore, setup as new phone etc etc men felet kom tillbaka.

 

* Gjort simkorts byte utan skillnad.

 

* Slog av 3G igår (20091126) och har inte haft ett ända misslyckat samtal...

 

* Med 3G aktivt kunde jag ibland få ringsignal, ibland inte när jag ringde ut.

 

* Om jag fick ringsignal ut hörde jag personen svara men sen blev det tyst efter en ½ sekund. Personen hörde inget från mig. (Gäller inte alla samtal, skulle gissa på ca 30-40% av alla, både in och ut)

 

* Samma gällde för inkommande samtal.

 

Har INTE felanmält hos Telia, men ringer in på ÅF supporten imorn om dom jobbar helg, och lägger en ticket hos tekniker.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en iPhone 3G och har haft detta problem med både 3.0 och 3.1.2. Jag ringde 90200 och talade med iPhone supporten. De hade inte hört talas om detta problem tidigare. Jag rekommenderar att Ni som har problem felanmäler till Telia hänvisa gärna till denna tråd. Jag ska ringa igen på måndag för fortsatt felsökning.

 

Vet inte om det är relevant men jag har reagerat över att mina skrivbordshögtalare på senare tid har börjat ge ifrån sig gsm-ljud (waka, waka, waka) nägot jag int hört på länge.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej alla glada iPhone-ägare!

Jag tror ni kan lämna diskussionen huruvida detta fel rör iPhone själv. Jag känner igen problemet och det verkar som att detta startade samtidigt för alla, dessutom verkar det gälla Telia enbart. Dock kan jag trösta samtliga med att vi har fler telefoner av andra märken i hushållet, och problemet visar sig exakt lika på dessa. Dessutom uppkom det samtidigt. Tror att Telia har problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

:byrakrat: 09:24:42 Susanne Välkommen, jag heter Susanne, vad kan jag hjälpa till med?

09:24:46 JAG Iphone 3Gs. Samtal besvaras men inget ljud går igenom. Detta problem verkar vara isolerat till Telias nät. Ej telefoner. Vad görs åt detta? Det är inte acceptabelt!

 

Många rapporterar samma problem:

https://forum.macworld.se/index.php?showtop...p;#entry1199472

09:25:15 Susanne Vad har du för mobilnr?

09:25:31 JAG 070XXXXXX

09:28:47 Susanne Inget som vi har fått till oss, att det skulle vara nätfel

09:29:15 Susanne Kopplar samtalen ifrån varje gång?

09:29:38 JAG Nej bara vissa samtal, slumpartat

09:29:57 JAG I Tråden står:

dessutom verkar det gälla Telia enbart. Dock kan jag trösta samtliga med att vi har fler telefoner av andra märken i hushållet, och problemet visar sig exakt lika på dessa. Dessutom uppkom det samtidigt.

09:30:15 Susanne Ok, har du uppmärksammat om det är på g nätet eller på edge?

09:30:39 Susanne 3g ska det vara

09:30:51 JAG Andra säger G-nätet

.

Problemet har varat i ca 2veckor

09:31:27 Susanne Ok, vars befinner du dig? Vilken ort?

09:31:46 JAG Hjärnarp, Skåne

09:33:55 Susanne Ser inga driftstörningar i området. Jag kan prova att köra en reset på abonnemanget och starta om det

09:34:15 JAG Det gäller alltså INTE BARA MIG!!!!!

09:34:54 Susanne Annars om du har möjlighet att återkomma på måndag så har vi våra tekniker på plats så får vi ta vidare ärendet

09:35:45 JAG Lämna du ärendet till dem och hänvisa till tråden ovan! inväntar svar där.

09:38:44 Susanne Har du har möjlighet att återkomma på måndag så har vi våra tekniker på plats så kan du prata direkt med dom.

09:40:57 JAG Jag har inte mycket att tillägga... Kan inte du få igång teknikerna på detta underlag?

09:42:37 Susanne Men du har möjlighet att direkt prata med dom, som sagt inget som vi fått till oss samt inga driftstörningar i området.

09:42:59 Susanne Ring in på måndag får du svar direkt från teknikerna

09:44:08 JAG Hrm... Hoppas att telefonen funkar då...

Ha en bra dag...

09:45:04 Susanne Tack och välkommen åter!

:geros:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Asg.

Tycker vi alla ringer ner Telia på måndag efter som dom inte tycker det är ett problem.

Vi är 6st på jobbet och alla har samma problem.

Samtliga kör Telia.

Så på måndag så ringer vi och pratar med en "tekniker".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja nu måste Telia göra göra något.

Mina vänner som har Telenor har inga problem. Samtliga har iPhone 3GS.

De skrattar åt Telias hjälpsamhet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Samma problem här.

Började för ca. 1 vecka sedan. Har en 3GS med Telia, bor i Lidköping.

 

//E

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Samma fel har jag!

 

Gick in på Telias hemsida och chattade om problemet.

 

Han på telia ville att jag skulle säga att dom kollar på det

 

Saxar in chatten

 

09:29:40 Chatten är placerad i kö

09:31:45 Din handläggare Andreas har kommit in i chatten

09:31:45 Andreas Välkommen, jag heter Andreas, vad kan jag hjälpa till med?

09:31:55 Lukas Hej

 

Mina samtal kopplas ned när jag ringer eller tar emot samtal med min iphone. Detta är ett problem hos Telia då andra har samma problem

Hänvisar till denna tråd.

https://forum.macworld.se/index.php?showtopic=109471

09:32:12 Lukas Så fort 3 g är på blir det fel

 

09:33:35 Lukas Är lite drygt då man måste ringa varje person 2 gånger för att få tag i dom

09:34:00 Lukas Försvann du Anders eller läser du på?

09:34:08 Lukas Andreas! =)

09:34:14 Andreas Sitter med 3 kunder samtidigt så jag svarar så snabbt jag kan.

09:34:22 Lukas Sry

09:34:24 Andreas Jag ska kolla med vår support vad dom säger, dröj ett ögonblick.

09:39:59 Lukas ok

09:44:25 Andreas Vilket mobilnummer gäller det här?

09:44:34 Lukas 070XXXXXX

09:45:06 Lukas företagsabonnemang

09:45:15 Andreas Var befinner du dig?

09:45:40 Lukas Sthlm

 

Men problemen finns i hela Sverige om du kollar tråden ovan!

09:45:57 Andreas Precis, min support vill inte känna igen felet bara.

09:46:43 Lukas Tidigare kontakt med er dock ej jag

 

 

-----------------------------------

09:24:42 Susanne Välkommen, jag heter Susanne, vad kan jag hjälpa till med?

09:24:46 JAG Iphone 3Gs. Samtal besvaras men inget ljud går igenom. Detta problem verkar vara isolerat till Telias nät. Ej telefoner. Vad görs åt detta? Det är inte acceptabelt!

 

Många rapporterar samma problem:

https://forum.macworld.se/index.php?showtop...p;&do=findComment&comment=1199472

09:25:15 Susanne Vad har du för mobilnr?

09:25:31 JAG 070XXXXXX

09:28:47 Susanne Inget som vi har fått till oss, att det skulle vara nätfel

09:29:15 Susanne Kopplar samtalen ifrån varje gång?

09:29:38 JAG Nej bara vissa samtal, slumpartat

09:29:57 JAG I Tråden står:

dessutom verkar det gälla Telia enbart. Dock kan jag trösta samtliga med att vi har fler telefoner av andra märken i hushållet, och problemet visar sig exakt lika på dessa. Dessutom uppkom det samtidigt.

09:30:15 Susanne Ok, har du uppmärksammat om det är på g nätet eller på edge?

09:30:39 Susanne 3g ska det vara

09:30:51 JAG An

09:47:10 Lukas

 

---------------------------------------------

 

 

Så någon måste hört det tidigare

09:47:14 Andreas Dom skulle kika på det där

09:47:33 Andreas jag har skrivit upp ditt mobilnummer så jag drar ett sms/samtal till dig så fort som jag får återkoppling från supporten.

09:47:48 Lukas Kanon

 

Tack för hjälpen

09:48:31 Andreas Tack själv. Ha en fortsatt trevlig dag.

09:48:58 Andreas Kan du skriva det i det där forumet är du vänlig, jag hade ingen användare där.

09:49:20 Andreas Att vi felsöker i ärendet och återkommer med ett svar på forumet så fort vi har en lösning eller ett besked iaf.

09:49:33 Andreas Vi har några på gruppen som går in på sådana där forum och svarar på frågor men jag har ingen på plats just nu.

09:50:12 Lukas ok

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Telia Kundservice

Hej

 

Uppdatering i detta ärende från Nät och drift på Telia:

 

Kunder med Iphone kan uppleva att det är tyst i telefonen när de svarar eller ringer ut. Felsökning pågår

 

Mvh

Anders Häll

Telia Kundservice

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Telia Kundservice

Hej

 

Nu har jag fått info om att det ska vara åtgärdat.

En förklaring måste jag be att få återkomma med senare.

 

Mvh

Anders Häll

Telia Kundservice

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...