Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

"Ingen service" vid tågresor


forsgren

Rekommendera Poster

Jag har råkat ut för det här flera gånger nu... Helt plötsligt när jag åker med tåg så dör iPhonens anslutning mot mobilnätet. "Ingen service" står längst upp i skärmen. Detta då trots att jag vet att täckningen är bra på det stället, mitt ressällskap hade även prima täckning.

 

Misstänker att detta har något att göra med överlämning mellan mobilmasterna...

 

Någon mer som har råkat ut för samma sak?

 

(för er som minns mitt förra problem: detta är något helt nytt)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag råkar ut för det varje dag när jag pendlar på Västkustbanan i Skåne. Vet dock ej om det beror på iPhone 3G eller nätet. Irriterande är det i alla fall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är nog, som du säger, telefonen som söker ny mast. Jag vet att det skrevs trådar om detta när 3G:n nyss hade släppts.

 

Då var det folk i Stockholmsområdet som hade dessa problem när 3G:n var igång (man kan ju stänga av den och köra GSM med Telia som operatör).

 

Testa med annan telefon/be en kompis med samma operatör på samma sträcka och se vad som händer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är alltid svårt med täckningen ombord på tåg. Mycket plåt och små fönster. I en bil eller buss upptar fönstren en mycket större del av "synfältet".

 

Hade dit ressällskap samma operatör som du? Och du jämför 3G mot 3G (och inte 3G mot GSM/GPRS)?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du åker X2000 så gissar jag att störningsnivån är ganska hög samt att du befinner dig på vischan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är alltid svårt med täckningen ombord på tåg. Mycket plåt och små fönster. I en bil eller buss upptar fönstren en mycket större del av "synfältet".

 

Hade dit ressällskap samma operatör som du? Och du jämför 3G mot 3G (och inte 3G mot GSM/GPRS)?

 

Framförallt är det mkt starkström som snurrar runt plåtlådan man sitter i, men jag vet 2 ställen längs tbanelinjen där signalen dör ordentligt så det verkar inte bara ha med hur centralt tågen åker...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur lång räckvidd har en mobilmast? Om man rör sig i 200 km/h så kommer man ganska ofta byta mast, jag gissar att det tar lite tid.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

UMTS är väl endast spec.at till 160 km/h?

 

Nu hittar jag ingen bra källa, men 2001 var UMTS spec.at till 120km/h

http://www.docstoc.com/docs/16652469/White-Paper

Det var lite det med hastighet jag tänkte på. Om masten står alldeles intill spåret så borde den (i teorin) kunna täcka störst del av det (raka) spåret. Tågets hastighet får av bekvämlighetsskäl anses vara 180 km/h = 50 m/s = en km tar 20 sekunder. Jag gissar att ett mastbyte tar några sekunder och då kommer tåget ganska långt. Hittade ett gammalt (2001) dokument från PTS som säger att UMTS har en räckvidd på 10 km under gynnsamma förhållanden (sidan 3). Tåget, som knappast kan anses vara gynnat, passerar alltså hela täckningsområdet på mindre än 3 minuter.

 

http://www.pts.se/upload/Documents/SE/Faktablad%20UMTS.pdf

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett "mastbyte" eller handover till en annan mast tar mindre än 1 sekund. Så tror inte problemet ligger där.

 

Däremot tror jag att många problem med iphone tyvärr ligger i att Apple valde Infineon som tilverkare av sitt chipset. Infineon är inte kända som dom bästa innom 3G chipset tyvärr.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var lite det med hastighet jag tänkte på. Om masten står alldeles intill spåret så borde den (i teorin) kunna täcka störst del av det (raka) spåret. Tågets hastighet får av bekvämlighetsskäl anses vara 180 km/h = 50 m/s = en km tar 20 sekunder. Jag gissar att ett mastbyte tar några sekunder och då kommer tåget ganska långt. Hittade ett gammalt (2001) dokument från PTS som säger att UMTS har en räckvidd på 10 km under gynnsamma förhållanden (sidan 3). Tåget, som knappast kan anses vara gynnat, passerar alltså hela täckningsområdet på mindre än 3 minuter.

 

http://www.pts.se/upload/Documents/SE/Faktablad%20UMTS.pdf

 

Jag tror dock inte att det är mastbytet (byte av cell) som är den svaga länken utan själva protokollet. Det är nog först när vi pratar satelliter vi kan röra oss i tider runt sekunden vid byte av cell.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Å X2000 har metallfolie på sina rutor som gör det sämre än "vanligt" tåg. Dock ska det finnas repeatrar inomhus för alla operatörerna (kanske bara 1a klass). När detta funkar så finns bra täckning hela resan. (testat jkpg-sthlm)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har samma problem med GSM i bil ute på landet.. men det är inget som stör mig brukar bara strunta i att tala i telefon när jag kör förbi det stället. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vid jämförelse med t ex min Nokia E71 har min 3GS verkligen mycket sämre mottagning på tåg, men även ute i allmänhet, tyvärr.

3GS är verkligen toppen på mycket, men som telefon, med bra mottagning under olika förhållanden, är den dålig tycker jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har flera gånger kört E6:an från norska gränsen till Göteborg med Spotify strömmandes musik i min 3Gs utan mer en någon enstaka kortare störning strax norr om Uddevalla.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det brukar vara dålig service på tåget numera! :totaltgalen:

:utskallning:

Sorry kunde inte låta bli...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bara en tidsfråga innan SJ börjar med wifi i tågen.

Det blir alltid lite problem med mobilt bredband när man befinner sig i rörelse pga alla cellbyten och det faktum att det inte är byggt för att fungera när man rör sig snabbt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...